Geocaching i Ungern

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Ingabo
Geocachare
Efternamn: Wohner
Förnamn: Jörg
Kontakt:

Geocaching i Ungern

Inlägg av Ingabo » tis okt 26, 2010 20:42

Precis hemkommen ifrån några dagars caching i Budapest och därmed några insikter rikare. Vi sprang på både ungrare och riktiga turister (tyskar och österrikare) under våra vandringar och fick tillfälle till lite informationsutbyte inte bara kring den aktuella cachen utan även mer allmänt. Bland annat lärde jag mig att i Ungern cachar man i allmänhet (ingen av de 6 personer vi träffade) INTE på geocaching.com. Det är en sida man inte litar på när det gäller hantering av ungerska cacher !! Istället så har man sin egen lokalt administrerade databas. Många cacher finns däremot reggade på båda ställena. Sättet att logga är däremot annorlunda då man behöver passwords för att logga på den ungerska sidan vilket däremot inte behövs på gc.com på samma cache. På GC.com så är cache texten dessutom även på engelska !
Intressant också är förfarandet med 12 reviewers som bedömer om en cache skall bli av eller ej !!
Enligt http://www.geocaching.hu/documents.geo?id=english så loggar runt hälften av cacharna på gc.com. Det finns med andra ord fler cacher utlagda än de som syns på gc.com. Nu är väl detta inget problem då det är gott om cacher reggade hos gc.com i området kring Budapest ändå ;-)
I synnerhet finns det många trevliga virtuella cacher där samt även ett stort utbud av eart cacher.
Jag tyckte att skrivningen på hemsidan ovan var intressant och ville dela med mig denna även om jag vet att det finns opencaching, terracaching med mera som inte är geografiskt avgränsade till ett land enbart. För de flesta kanske en oanvändbar kunskap utan då kanske mer som kuriosa.
// Ingabo
Si caput stolidum, corpus patire !
msen
Geocachare
Efternamn: Mats
Förnamn: Almgren

Re: Geocaching i Ungern

Inlägg av msen » tis okt 26, 2010 23:26

Det förklarar varför det var så svårt att hitta cacher i ungern när vi var där i somras :D
BildBild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tis okt 26, 2010 23:50

msen skrev:Det förklarar varför det var så svårt att hitta cacher i ungern när vi var där i somras :D
Och att du hade svårt att hitta cacher där belyser med all önskvärd tydlighet nackdelarna med en massa alternativa caching-sidor.

Groundspeak må ha sina sidor, men jag kan leva med det för att få en stor global organisation.
Bild
Bild
The Smokestoners
Geocachare
Efternamn: nn
Förnamn: nn

Inlägg av The Smokestoners » tis okt 26, 2010 23:57

Har bara tagit tre i Budapest... Är det inte enkelt att ha allt på ett ställe? Jag förstår alla problem mm mm. Men jag trivs bra här under min kork ek.

Ganska många fanns det ju, eller var det på Buda-sidan?

Det fanns en park på Pest-sidan med en hel massa, men dit kom inte jag.
thesmokestoner.blogspot.com

Bild
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » ons okt 27, 2010 8:58

Motorcycledude skrev:
msen skrev:Det förklarar varför det var så svårt att hitta cacher i ungern när vi var där i somras :D
Och att du hade svårt att hitta cacher där belyser med all önskvärd tydlighet nackdelarna med en massa alternativa caching-sidor.

Groundspeak må ha sina sidor, men jag kan leva med det för att få en stor global organisation.
Hear hear!! =D>
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » ons okt 27, 2010 9:40

Fyller på med mer OT... ngn som vill ha bara Ica och inget annat för att de inte är stora nog?
Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » ons okt 27, 2010 9:52

sydman skrev:Fyller på med mer OT... ngn som vill ha bara Ica och inget annat för att de inte är stora nog?
Finns inga gemensamma beröringspunkter mellan att handla käk och geocacha. Att handla mat är inte en community-aktivitet.

Säg hellre ngt i stil med vill du starta ett fotbollslag utan att ha ngn att spela med eller mot?

Jag tog en snabbsväng in i Ungern för att logga en cache där i våras. Det var inte helt enkelt att hitta en cache så att jag kunde få in Ungern i min statistik. Jag lyckades dock hitta en men den var i stort sett det enda realistiska alternativet. Nu kunde jag tillslut åka in, logga och ut igen på bara 48 minuter men hade inte den cachen funnits hade det blivit en jäkla omväg.

Ju fler sidoprojekt det finns desto svårare blir att det att hitta cacherna (och då menar jag inte att fysiskt hitta dem utan att överhuvudtaget veta var de finns) och desto svårare blir det att träffa andra cachare.

Däremot gillar jag deras system med reviewers en smula. Lite opraktiskt kanske, men det ger rättvisa beslut och blir en garant för att cacherna håller en viss nivå.
Bild
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » fre okt 29, 2010 20:58

Intressant detta. Jag tänkte göra något försök att logga i Budapest i mellandagarna då jag är på EU-uppdrag i Ungern.
Ingabo
Geocachare
Efternamn: Wohner
Förnamn: Jörg
Kontakt:

Inlägg av Ingabo » sön okt 31, 2010 12:21

The Smokestoners skrev: .......... eller var det på Buda-sidan?
Det fanns en park på Pest-sidan med en hel massa, men dit kom inte jag.
Parken heter city park (åtminstone hette den ena cache serien så) och den erbjuder en mycket trevlig familjepromenad i de alltid glest trädbeväxta parkerna i stan. Här finns också en botanisk trädgård med zoo.

Det fanns mycket cacher på Buda sidan, särskilt vill jag framhålla dem uppe på gellert berget bredvid det kända spa:t. och den mycket vackra Margit sziget ön i Donau (även om det finns bara 4 cacher där). Här råder en storslagen melankoli som andas svunna dagar.

Jag rekommenderar att köpa budapestkortet för 24 eller 72 timmar för då kan man kliva på och av lokala transportmedel hur man vill. Det blir gärna många km i fötterna i denna stad ;-)
Si caput stolidum, corpus patire !
Skriv svar