We have a new player in town.

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Re: We have a new player in town.

Inlägg av Löjan » lör nov 13, 2010 22:10

Nu har opencaching.com fått en liten text också; "As free and open as the great outdoors...".
Användarvisningsbild
emil.s
Föreningsmedlem
Efternamn: Sandnabba
Förnamn: Emil
Kontakt:

Inlägg av emil.s » ons nov 17, 2010 1:18

Löjan skrev:Nu har opencaching.com fått en liten text också; "As free and open as the great outdoors...".
Och nu står det:
your caches, your devices,
your community
Som sagt, hoppas hoppas hoppas att det här blir bra! :)
Användarvisningsbild
mathog
Geocachare
Efternamn: Högman
Förnamn: Mats
Kontakt:

Inlägg av mathog » ons nov 17, 2010 10:12

emil.s skrev:
Löjan skrev:Nu har opencaching.com fått en liten text också; "As free and open as the great outdoors...".
Och nu står det:
your caches, your devices,
your community
Som sagt, hoppas hoppas hoppas att det här blir bra! :)
Vad kan slå GC.com :?:
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » ons nov 17, 2010 10:37

mathog skrev:Vad kan slå GC.com :?:
Med tanke på hur otroligt värdelös den hemsidan egentligen är så finns det mycket som skulle kunna slå den. Det gäller bara att nå ut till alla och få dem att inse att det de betalar pengar för kan de få gratis, och mer därtill.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » ons nov 17, 2010 10:54

McB skrev:
mathog skrev:Vad kan slå GC.com :?:
Med tanke på hur otroligt värdelös den hemsidan egentligen är så finns det mycket som skulle kunna slå den. Det gäller bara att nå ut till alla och få dem att inse att det de betalar pengar för kan de få gratis, och mer därtill.
Och exakt vad är det vi kan få gratis hos oc.com som vi betalar för hos gc.com nu?
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » ons nov 17, 2010 11:11

Blue_Suede skrev:Och exakt vad är det vi kan få gratis hos oc.com som vi betalar för hos gc.com nu?
Nu är ju hemsidan nere så jag har inte någon direkt källa att hänvisa till, men baserat på det jag hann läsa under den tid sidan faktiskt fungerade så kommer alla de möjligheter man får hos geocaching.com som premium-medlem och mer därtill finnas för alla på opencaching.com. Det finns bara en typ av medlemskap, och då får man tillgång till alla funktioner. Du har alltid tillgång till deras API och kan själv utveckla applikationer utan att bryta mot några användaravtal, man kan dra ner hur många gpx-filer man vill och så vidare. Kort sagt allt som vi idag betalar för. :)
Före detta geocachare.
Troll-rambo
Geocachare

Inlägg av Troll-rambo » ons nov 17, 2010 11:18

McB skrev:
Blue_Suede skrev:Och exakt vad är det vi kan få gratis hos oc.com som vi betalar för hos gc.com nu?
Nu är ju hemsidan nere så jag har inte någon direkt källa att hänvisa till, men baserat på det jag hann läsa under den tid sidan faktiskt fungerade så kommer alla de möjligheter man får hos geocaching.com som premium-medlem och mer därtill finnas för alla på opencaching.com. Det finns bara en typ av medlemskap, och då får man tillgång till alla funktioner. Du har alltid tillgång till deras API och kan själv utveckla applikationer utan att bryta mot några användaravtal, man kan dra ner hur många gpx-filer man vill och så vidare. Kort sagt allt som vi idag betalar för. :)
Undrar om och i så fall vad haken är?? fantastiska saker luktar alltid lite skumt...eller är jag paranoid
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » ons nov 17, 2010 11:28

Troll-rambo skrev:Undrar om och i så fall vad haken är?? fantastiska saker luktar alltid lite skumt...eller är jag paranoid
Det får vi se. Det skulle ju inte vara första gången som ett stort företag gör någonting gratis ur PR-syfte, men visst finns det skäl för att vara tveksam.
Före detta geocachare.
Löjan
Geocachare

Inlägg av Löjan » ons nov 17, 2010 11:57

McB skrev:
Precis så fungerar det ju redan idag på opencaching.se och systersiterna :) , fast de är ju uttalat idella (även enligt användaravtalet, dvs det går inte enkelt att backa från) och har inte vare sig Garmin eller någon annat företag bakom kulisserna.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » ons nov 17, 2010 12:09

Löjan skrev:Precis så fungerar det ju redan idag på opencaching.se och systersiterna :) , fast de är ju uttalat idella (även enligt användaravtalet, dvs det går inte enkelt att backa från) och har inte vare sig Garmin eller någon annat företag bakom kulisserna.
Visst är det så. Jag tror dock att det är svårt för en nationell sajt att konkurrera med geocaching.com. Däremot bör ju nationella sajter kunna samarbeta med opencaching.com för att kunna lista samma cacher.
Före detta geocachare.
Löjan
Geocachare

Inlägg av Löjan » ons nov 17, 2010 12:19

McB skrev:
Löjan skrev:Precis så fungerar det ju redan idag på opencaching.se och systersiterna :) , fast de är ju uttalat idella (även enligt användaravtalet, dvs det går inte enkelt att backa från) och har inte vare sig Garmin eller någon annat företag bakom kulisserna.
Visst är det så. Jag tror dock att det är svårt för en nationell sajt att konkurrera med geocaching.com. Däremot bör ju nationella sajter kunna samarbeta med opencaching.com för att kunna lista samma cacher.
Jag hyser samma förhoppning. I absolut bästa fall kan de nationella opencaching-siterna helt läggas ner, fast lite skeptisk är jag än så länge...

For the record så gillar jag gc.com som mastersite för geocaching. Jag tycker opencaching är bra i första hand pga möjligheter att lista webcam och virtual. Det där med API osv förstår jag mig inte på, även om jag förstår att det är bra att det är öppet :oops:
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » ons nov 17, 2010 17:10

Löjan skrev:Det där med API osv förstår jag mig inte på, även om jag förstår att det är bra att det är öppet :oops:
Ett API gör det möjligt för ett program att använda en resurs på ett standardiserat sätt. Det är framförallt viktigt om man vill ha ett program till sin telefon att cacha med utan att det "går sönder" var och varannan vecka.

En öppen filosofi är viktig om man inte vill att API'et stängs ner rätt vad det är för att cachesidans ägare vill håva in pengar på att vidareförmedla användarnas data.

Hoppas hoppas hoppas här med! [-o< [-o< [-o<
Bild
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » lör nov 20, 2010 18:07

och nu har man bytt texten till: your caches, your devices, your community
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
wellner
Föreningsmedlem
Efternamn: Wellner
Förnamn: Fredrik
Kontakt:

Inlägg av wellner » fre nov 26, 2010 22:09

...och nu har man lagt sig till med en animerad, blå bäver.
Användarvisningsbild
Lejonen
Geocachare

Inlägg av Lejonen » sön nov 28, 2010 11:06

...än så länge en värdelös sida som inte tillför någonting...
Skriv svar