Rykte: kyligt mellan gc.com och garmin, opencaching

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Rykte: kyligt mellan gc.com och garmin, opencaching

Inlägg av Blaufish » tis nov 09, 2010 20:25

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Kilroy1969
Ny i forumet
Efternamn: Pierre
Förnamn: Meths

Re: Rykte: kyligt mellan gc.com och garmin, opencaching

Inlägg av Kilroy1969 » tis nov 09, 2010 23:03

En fördel såg jag nu när jag skulle ladda upp Field Notes. Garmin har halkat längs ner på sidan, mycket lättare att hitta :)
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tis nov 09, 2010 23:06

Kilroy1969 skrev:En fördel såg jag nu när jag skulle ladda upp Field Notes. Garmin har halkat längs ner på sidan, mycket lättare att hitta :)
Kul, så det var därför det var maintenance i kväll? Vuxna företag som beter sig så här :lol: sortera dom i bokstavsordning så är problemet löst sen.
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » ons nov 10, 2010 0:06

linsrille skrev:
Kilroy1969 skrev:En fördel såg jag nu när jag skulle ladda upp Field Notes. Garmin har halkat längs ner på sidan, mycket lättare att hitta :)
Kul, så det var därför det var maintenance i kväll? Vuxna företag som beter sig så här :lol: sortera dom i bokstavsordning så är problemet löst sen.
Har du inte insett vilken mängd med $ det rör sig om?..
Bild
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare
Efternamn: Dahlberg
Förnamn: Henrik

Inlägg av doffy_74 » ons nov 10, 2010 0:21

Hmm, det kanske är förklaringen till utbytta ikoner i 550t mfl iom senaste uppdateringen...
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » ons nov 10, 2010 0:26

sydman skrev:
linsrille skrev:
Har du inte insett vilken mängd med $ det rör sig om?..
Ekonomi är inte min starka sida :mrgreen: Ärligt talat undrar jag om det är mätbart i pengar vilken ordning fileldnotes upload står i. Men det är klart att existensen av att behöva välja device där talar väl för sig själv när det hade gått på en pissekvart att begåva serverscriptet med autodetect. Men av det följer att det är positivt med konkurrens.
Bild
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tor nov 11, 2010 0:10

Enligt företagsprofilerna på linkedin har Garmin International 8500 anställda och Groundspeak 35 st anställda.

Någon måste ju ha börjat bråket.

Varför drar Garmin igång ett krig? Kan de något annat än att förlora på att starta ett bråk med ett så ekonomiskt litet företag men som har så otroligt lojala kunder?
Varför drar Groundspeak igång ett krig? Varför tror de att de kan vinna över en så stor spelare som också har lojala kunder som dessutom ofta är samma kunder?

Jag fattar inget.
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tor nov 11, 2010 9:23

OlofL skrev:Varför drar Garmin igång ett krig? Kan de något annat än att förlora på att starta ett bråk med ett så ekonomiskt litet företag men som har så otroligt lojala kunder?
Tja, microsoft lyckades ju i praktiken radera ut ICQ från marknaden :)
Bild
Bild
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tor nov 11, 2010 9:57

Motorcycledude skrev:
OlofL skrev:Varför drar Garmin igång ett krig? Kan de något annat än att förlora på att starta ett bråk med ett så ekonomiskt litet företag men som har så otroligt lojala kunder?
Tja, microsoft lyckades ju i praktiken radera ut ICQ från marknaden :)
Mmm, och sen lyckades Facebook radera ut Microsoft MSN från marknaden.

Google slog ut Yahoo som slog ut Altavista som slog ut säkert nån... Det här kan vi hålla på med hur länge som helst.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » tor nov 11, 2010 11:51

Jag tror inte att Groundspeaks kunder är mer lojala än andra. Personligen tycker jag att det som opencaching verkar stå för låter mycket trevligt och kommer utan tvekan publicera mina cacher på båda siterna under en övergångsperiod. Om opencaching levererar vad de lovar, dvs. en helt fri och öppen plattform som visar sig fungera bra så byter jag gärna över helt och hållet. Så nöjd är jag inte med geocaching.com att jag hellre fortsätter betala för någonting som inte går i linje med mina etiska principer än att byta till ett gratisalternativ som gör det, oavsett om det är Garmin, Magellan, Aftonbladet, Google eller Lars Ohly som står bakom alternativet.
Före detta geocachare.
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Inlägg av Löjan » tor nov 11, 2010 12:13

McB skrev:... Om opencaching levererar vad de lovar, dvs. en helt fri och öppen plattform som visar sig fungera bra ...
Syftar du här på opencaching.se? opencaching.com har väl inte lovat någonting alls ännu, eller hann de med det under den korta tid sidan var tillgänglig?
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » tor nov 11, 2010 12:21

Löjan skrev:
McB skrev:... Om opencaching levererar vad de lovar, dvs. en helt fri och öppen plattform som visar sig fungera bra ...
Syftar du här på opencaching.se? opencaching.com har väl inte lovat någonting alls ännu, eller hann de med det under den korta tid sidan var tillgänglig?
Opencaching.com, ja. Under den korta tid sajten var uppe hann jag lusläsa ToS och kika på APIet. Det verkar mycket lovande.
Före detta geocachare.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tor nov 11, 2010 20:06

Jag håller med att oc.com har lovande ToS och modernt API (oc.se har bara ett xml-interface) och hoppas på det bästa, men samtidigt har de en bit att gå, eller som jag skrev i uvecklarforumet för oc:
I'd say that if oc.com will provide a service that responds to country specific wishes, add new values that the evolving community wants, gives the users a sense of being able to influence the future, licenses caches under a non-protective license and has all the features of the existing oc sites - then I see no reason to continue with the old oc sites.
Användarvisningsbild
tomashu
Geocachare
Förnamn: Tomas

Inlägg av tomashu » fre nov 12, 2010 14:39

Anledningen till vår förmodade lojalitet har nog ingenting med Groundspeak att göra. För egen del är det mer en fråga om vänner och eventuella problem och diskussioner runt statistikbiten. Men, om fler och fler cacher dubbelregistreras och folk inte ser några problem i att man blandar cacher i sin statistik så kommer jag definitivt att hålla ögonen på opencaching.

När jag började med detta för lite mer än ett år sedan trodde jag att Groundspeak var en halvideell organisation vars verksamhet till viss del sponsrades av några myndigheter. Sedan dess har jag blivit mer och mer besviken på att Grundspeak bromsar teknisk utveckling till fördel för sin egen ekonomiska vinning.
Bild
Skriv svar