Ny form av Geocaching: Munzee

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Sween
Ny i forumet

Inlägg av Sween » lör jul 02, 2011 21:25

Hej alla.
Har precis lagt ut en Munzee.
Som en cache, men en "enklare" variant.
Går ut på att med din Mobil (andriod/iPhone) scanna av en kod för att logga.
Helt nytt och klart värt att prova tycker jag.

Nån som hänger på?
Ta en titt på:
Www.Munzee.com

/Sween
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Re: Ny form av Geocaching: Munzee

Inlägg av skattletaren » lör jul 02, 2011 21:35

Känns som om geocachingen är på väg åt det hållet eftersom man inte behöver logga längre....

Idén är kul! Jag ska kolla lite närmare på det och se om jag inte kommer att fastna för det... oxo....
Bild
Ingabo
Geocachare
Efternamn: Wohner
Förnamn: Jörg
Kontakt:

Inlägg av Ingabo » mån jul 04, 2011 19:38

skattletaren skrev:Känns som om geocachingen är på väg åt det hållet eftersom man inte behöver logga längre........
:wink:
Si caput stolidum, corpus patire !
Användarvisningsbild
ekhoc
Geocachare

Inlägg av ekhoc » lör jul 09, 2011 23:11

Sween skrev:Går ut på att med din Mobil (andriod/iPhone) scanna av en kod för att logga.
Var kan man hitta den till Symbian, eller koordinater för vanliga Garmin GPSer?
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » lör jul 09, 2011 23:19

ekhoc skrev:
Sween skrev:Går ut på att med din Mobil (andriod/iPhone) scanna av en kod för att logga.
Funkar inte med vanlig GPS eftersom att själva loggningen sker genom att man "avkodar" en QR kod så loggen består av tidsstämpel och gps koordinat från mobilen + koden från "cachen"
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » sön jul 10, 2011 9:34

sydman skrev:
ekhoc skrev:
Funkar inte med vanlig GPS eftersom att själva loggningen sker genom att man "avkodar" en QR kod så loggen består av tidsstämpel och gps koordinat från mobilen + koden från "cachen"
Lite som att inventera ett lager då
Bild
eaglewood
Geocachare

Inlägg av eaglewood » mån aug 15, 2011 22:34

Nu har jag testat detta, tog en cykeltur till Hisingen och letade reda på Götets första Munzee, fram med telefonen, blip och så var det klart. Det kändes lite konstigt att inte skriva något. Jag är lite skeptisk till att det blir succé men kanske lockar det nya grupper som gillar tävlingsmomentet.
Sween
Ny i forumet

Inlägg av Sween » tis aug 16, 2011 7:46

Det kommer en funktion 'journal' där man kan skriva meddelande. Fortfarande under utveckling.
Tror det är mycket geocachare som håller i utvecklingen och de är mycket mottagliga för idéer om nya funktioner. Hoppas det blir fler.
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Munzee - helt mobilbaserad geocaching

Inlägg av pinkunicorn » tor aug 18, 2011 8:38

Jag har precis hittat http://www.munzee.com/ och var naturligtvis tvungen att prova lite. En Munzee är en QR-kod som man scannar med sin mobiltelefon, och det är allt som behövs för att logga den. Koden kan sedan sitta öppet eller vara gömd i en burk, så det är inte så olikt geocaching egentligen.

Jag provade just att skapa min (och Linköpings, och Östergötlands) första: http://www.munzee.com/m/pinkunicorn/2/

Det ska bli intressant att se om det blir någon som kommer att hitta den och bry sig om den. Eftersom det knappast är någon som kommer att leta efter den för att de vet att den finns där så valde jag att sätta den fullt synligt i en busskur med instruktioner om vad det är, så den som tycker det låter kul kan ladda ner appen till sin telefon på plats och scanna den direkt. Återstår att se om det fungerar.
Bild
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Re: Munzee - helt mobilbaserad geocaching

Inlägg av jasy » tor aug 18, 2011 9:51

pinkunicorn skrev:Jag har precis hittat http://www.munzee.com/ och var naturligtvis tvungen att prova lite. En Munzee är en QR-kod som man scannar med sin mobiltelefon, och det är allt som behövs för att logga den. Koden kan sedan sitta öppet eller vara gömd i en burk, så det är inte så olikt geocaching egentligen.

Jag provade just att skapa min (och Linköpings, och Östergötlands) första: http://www.munzee.com/m/pinkunicorn/2/

Det ska bli intressant att se om det blir någon som kommer att hitta den och bry sig om den. Eftersom det knappast är någon som kommer att leta efter den för att de vet att den finns där så valde jag att sätta den fullt synligt i en busskur med instruktioner om vad det är, så den som tycker det låter kul kan ladda ner appen till sin telefon på plats och scanna den direkt. Återstår att se om det fungerar.
Upptäckte häromdagen att det kommit en i Göteborg som jag var "tvungen" att logga. Mina första intryck finns på min blogg: http://jasygeocaching.wordpress.com/
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
TimTim GO
Geocachare
Efternamn: Forsander
Förnamn: Tim

Inlägg av TimTim GO » tor aug 18, 2011 10:41

Har sammanfogat tråden "Munzee - helt mobilbaserad geocaching" med tråden "Ny form av Geocaching: Munzee"
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » tor aug 18, 2011 10:50

Finns det några riktlinjer om var man inte får gömma en Munzee? Var inne nyss å kolla på kartan för att se om det fanns någon nära mig. Jag hittade ett par stycken inte alltför långt ifrån.. ..och..
..den ena var en KYRKA... ..och.. ..ledtråden var "I MUREN".. =(

Finns en chans att geocachare blir anklagade för att rota runt i murar igen, fast get egentligen är "munzee:are"..?
Andre4s
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Andreas

Re: Munzee - helt mobilbaserad geocaching

Inlägg av Andre4s » tor aug 18, 2011 14:52

pinkunicorn skrev:Jag har precis hittat http://www.munzee.com/ och var naturligtvis tvungen att prova lite. En Munzee är en QR-kod som man scannar med sin mobiltelefon, och det är allt som behövs för att logga den. Koden kan sedan sitta öppet eller vara gömd i en burk, så det är inte så olikt geocaching egentligen.

Den funkar :D Tycks vara så att man inte kan lägga en kommentar efteråt. Så min "grab" blir tyst liksom.
Bild Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » tor aug 18, 2011 16:04

Åh titta, den är fångad! Kul!

Så dumt att man inte får något brev om det, däremot.
Bild
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » tor aug 18, 2011 16:59

Det finns en del förbättringspotential på det här...

Men nu finns det i alla fall en till i Göteborg!
http://www.munzee.com/m/jasy/1/
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Skriv svar