Project Geocaching - Statistik och annat

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
ganja1447
Föreningsmedlem
Efternamn: Magnus
Förnamn: Månsson

Re: Project Geocaching - Statistik och annat

Inlägg av ganja1447 » ons sep 17, 2014 12:05

Contest / Brainstorm

Planen har länge varit att ha någon form av PGC-badge på Project-GC. Man samlar helt enkelt poäng för olika saker man gör på siten, tex genom att använda vårt nya community support system http://project-gc.com/qa/.

Själva poängsystemet är påbörjat och det finns en topplista som än så länge inte är officiell. Det kommer troligen att justeras mycket med poängen ett tag framåt. Kanske att jag publicerar topplistan inom närmaste veckan, jag återkommer i så fall här.

Då jag har noll grafisk känsla, så letar jag efter någon som vill designa en "badge" för ändamålet. Tanken är att badgen ska synas i headern till höger på http://project-gc.com/ProfileStats/ganja1447, men eventuellt även på något annat ställe. Det kan också bli att det blir ett coin av den i framtiden.

Badgen ska finnas i olika nivåer. Vad nivåerna ska heta tar jag jättegärna input på. Det kan bli som så att jag följer BadgeGens metall-index (Bronze, Silver, Gold, Platinum, Ruby, Sapphire, Emerald, Diamond), men jag får gärna andra idéer. En fördel med BadgeGen är att det blir lite enhetligt och folk känner igen sig. En nackdel är att man blir inlåst till att alltid ha exakt lika många varianter som dem, plus att rank-ordningen inte är jättetydlig. Det finns inget i min värld som säger att Sapphire är bättre än Ruby tex. Jag har tittat lite på bröllops-gems, där var det en helt annan ordning (av de som var gemensamma).

Det bästa förslaget får, förutom äran att ha sin design på PGC, 2 års medlemsskap på siten. Att man designat den kommer också att nämnas på siten, men troligen inte precis vid själva badgen, av estetiska/praktiska skäl. I övrigt så tillfaller upphovsrätten Project-GC (ingen royalty vid eventuellt coin-försäljning tex, men även här nämner vi gärna vem som gjort designen, vid artikeln).

Jag kommer även att söka hjälp i andra kanaler, men det här forumet får troligen en veckas försprång. Med lite tur får jag lite input här så jag vet exakt vad jag ska skriva på tex FB eller på Project-GC i sig. Skulle inte det bästa förslaget komma från den här kanalen så kommer det bästa förslaget härifrån att få ett års medlemsskap som tröstpris.

Så i kort, jag tar gärna emot design-förslag, och gärna brainstorming över rank-system. Ni kan antingen posta här (vilket hjälper brainstormingen) eller kontakta supporten på Project-GC. Tex med info@.
Bild
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn: Johan
Förnamn: Rosenson

Inlägg av 0250 » ons sep 17, 2014 12:20

Har inget förslag direkt, men en fundering, jag vet inte hur du ser på PGC's nuvarande logotyp, i mitt tycke ser den ut som att den blivit skapad av tvång, "lär ju ha en logotyp", men vet även hur svårt det är att göra en bra logotyp, speciellt till en statistiksida och speciellt i början av ett projekt, innan man vet hur stort det kommer bli och vilken riktning det kommer gå.

Det jag försöker komma fram till är att en badge hade varit lättare att skapa om det funnits en tydlig logotyp att ta avstamp ifrån, då hade badgen fått ett sammanhang på ett helt annat sätt.

Gör du om båda samtidigt så kanske det ser bättre ut i slutändan och binder ihop logotyp, badge och siten på ett trevligt sätt.
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » ons sep 17, 2014 12:23

J-Elin skrev:Har inget förslag direkt, men en fundering, jag vet inte hur du ser på PGC's nuvarande logotyp, i mitt tycke ser den ut som att den blivit skapad av tvång, "lär ju ha en logotyp", men vet även hur svårt det är att göra en bra logotyp, speciellt till en statistiksida och speciellt i början av ett projekt, innan man vet hur stort det kommer bli och vilken riktning det kommer gå.

Det jag försöker komma fram till är att en badge hade varit lättare att skapa om det funnits en tydlig logotyp att ta avstamp ifrån, då hade badgen fått ett sammanhang på ett helt annat sätt.

Gör du om båda samtidigt så kanske det ser bättre ut i slutändan och binder ihop logotyp, badge och siten på ett trevligt sätt.
Det är så klart alltid tungt att släppa en "inarbetat" logo. Men jag håller med dig. Den är inte superbra idag, och det är defintivt ingen omöjlighet att man skulle kunna gå på spåret att designa om den samtidigt.

Jag har inte gjort den själv, utan att grafiker på mitt förra jobb gjorde den åt mig på 1-2h (majoriteten av tiden var diskussion). Precis som du säger så var detta i läget när siten var minimal och man inte visste scopet.
Bild
Användarvisningsbild
0250
Geocachare

Inlägg av 0250 » ons sep 17, 2014 12:26

Medans jag ändå skriver om PGC så har jag några fler saker :)

Några förslag/önskemål på ProfileStats/Maps.

1. Släpp gränsen på "Top 15", visa alla istället, när jag läst top 15 vill jag alltid veta dom sista också.

2. Lägg till en hover-effekt på kommunerna som visar vilken kommun man håller över på kartbilden, inser att det kan vara svårt beroende på hur kartan skapas, men en imagemap borde gå att generera samtidigt som bilden genereras.

3. Om punkt 2 skapas så går det även relativt lätt att highlighta sektioner på kartan när man hoovrar över en region under kartan.

4. Inför direktlänkar till dom olika flikarna, borde räcka med något i stil med det här
http://project-gc.com/ProfileStats/J-Elin#FTF
http://project-gc.com/ProfileStats/J-Elin#Milestones

Det går sen lätt att plocka upp vid sidladdning och byta flik.
Då kommer man kunna länka direkt till en flik, mycket trevligt! :)

----

Du kanske önskat detta på din Q&A sida men du får det här, för jag är inloggad här just nu ;)
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » ons sep 17, 2014 12:51

J-Elin skrev:Medans jag ändå skriver om PGC så har jag några fler saker :)

Några förslag/önskemål på ProfileStats/Maps.

1. Släpp gränsen på "Top 15", visa alla istället, när jag läst top 15 vill jag alltid veta dom sista också.

2. Lägg till en hover-effekt på kommunerna som visar vilken kommun man håller över på kartbilden, inser att det kan vara svårt beroende på hur kartan skapas, men en imagemap borde gå att generera samtidigt som bilden genereras.

3. Om punkt 2 skapas så går det även relativt lätt att highlighta sektioner på kartan när man hoovrar över en region under kartan.

4. Inför direktlänkar till dom olika flikarna, borde räcka med något i stil med det här
http://project-gc.com/ProfileStats/J-Elin#FTF
http://project-gc.com/ProfileStats/J-Elin#Milestones

Det går sen lätt att plocka upp vid sidladdning och byta flik.
Då kommer man kunna länka direkt till en flik, mycket trevligt! :)

----
Du kanske önskat detta på din Q&A sida men du får det här, för jag är inloggad här just nu ;)
1)
Det finns ett par stycken som har bett om mer än Top 15, men jag sätter mig emot då det finns tusentals kommuner i vissa länder. Var man ska dra gränsen då kan man ju diskutera, jag valde 15. Jag tror du håller med om att 2500 är lite högt.

2,3)
En image map är inte lättlöst, just pga hur du säger, hur de skapas. Jag bygger dem inte "själv", utan det görs med någon php-modul.

4)
Har du provat dina länkar? Du har träffat en hidden feature mitt i prick. Det körs en JS-snurra vid document ready.
Bild
Användarvisningsbild
0250
Geocachare

Inlägg av 0250 » ons sep 17, 2014 13:07

ganja1447 skrev:
1)
Det finns ett par stycken som har bett om mer än Top 15, men jag sätter mig emot då det finns tusentals kommuner i vissa länder. Var man ska dra gränsen då kan man ju diskutera, jag valde 15. Jag tror du håller med om att 2500 är lite högt.

4)
Har du provat dina länkar? Du har träffat en hidden feature mitt i prick. Det körs en JS-snurra vid document ready.
1) Jag tänkte nog inte på kommunkartan över ett helt land egentligen, var väl mest länskartorna jag hade fokus på, men jag håller med, 2500 är inte rimligt, inte ens att visa alla 290 för sverige är rimligt.
Men om man skippade top 15 på län? Eller ökade top 15 till något högre, typ 50, då får man med även dom stora länen i sverige utan att behöva visa 2500 för ett helt land.
Det är mest Stockholm och Västra Götaland jag stört mig på Top 15-gränsen, det gör det mycket omständigare att ta reda på hur många man har i vissa kommuner, när det istället kunde vara så lätt att bara kolla på listan i statistiken.

2,3) Vad trist :)

4) Haha, jag hade inte testat dom, jag antog att det inte fanns eftersom du inte skriver ut #hashen när man trycker på fliken, isåfall önskar jag att det läggs till också så kan alla direktlänka till en flik, inte bara "hackers" :)
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Re: Sv: Project Geocaching - Statistik och annat

Inlägg av Cordin » ons sep 17, 2014 13:09

I vilket filformat skulle du föredra?
Om man vill försöka rita så skulle ju loggan vara bra att utgå från, finns den i högupplösning?

Rankning kan tex vara bronze, silver, gold, ruby, diamond. Följer lite av badgegen men lättare att se en inbördes ordning.
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
ganja1447
Föreningsmedlem

Re: Sv: Project Geocaching - Statistik och annat

Inlägg av ganja1447 » ons sep 17, 2014 13:46

Cordin skrev:I vilket filformat skulle du föredra?
Om man vill försöka rita så skulle ju loggan vara bra att utgå från, finns den i högupplösning?

Rankning kan tex vara bronze, silver, gold, ruby, diamond. Följer lite av badgegen men lättare att se en inbördes ordning.
Sitens logga och vektor och högupplöst renderat finns här:
http://1447.se/tmp/logo_gc_FB_2_big.png
http://1447.se/tmp/logo_gc_FB_2_big.svg

Filformat spelar för mig mindre roll. Vektor är så klart alltid tacksamt. I slutändan vill man ju ha något som inte är lossy helst, och gärna kunna resiza lite utan större problem. Då är vektor så klart win. Men det är inte alla som jobbar med det.
Bild
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Inlägg av Drejan » tor sep 18, 2014 13:31

ganja1447 skrev:En nackdel är att man blir inlåst till att alltid ha exakt lika många varianter som dem, plus att rank-ordningen inte är jättetydlig. Det finns inget i min värld som säger att Sapphire är bättre än Ruby tex. Jag har tittat lite på bröllops-gems, där var det en helt annan ordning (av de som var gemensamma).
Man kan göra det tydligare om man inkluderar en diskret siffra, exempelvis:
BildBildBild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » tor sep 18, 2014 13:51

Drejan skrev:
ganja1447 skrev:En nackdel är att man blir inlåst till att alltid ha exakt lika många varianter som dem, plus att rank-ordningen inte är jättetydlig. Det finns inget i min värld som säger att Sapphire är bättre än Ruby tex. Jag har tittat lite på bröllops-gems, där var det en helt annan ordning (av de som var gemensamma).
Man kan göra det tydligare om man inkluderar en diskret siffra, exempelvis:
BildBildBild
Absolut. Jag kan då avslöja att jag överväger att även frysa ens medaljer för varje år. På så vis kommer man att kunna få tex en brons 2014 och sedan en guld för 2015 osv.

Det kan bli lite kaka på kaka med dubbla siffror. Men detta är ingenting jag bestämt än. Det är väldigt brainstorm-stadie fortfarande. Därför är jag också tacksam för all input som denna.
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor sep 18, 2014 17:33

Vore intressant att se hur många som har klarat av GC-Challengen som var under augusti.

https://www.geocaching.com/myaccount/se ... gn=7-21-14

Den visar hur många i hela världen, men det vore intressant att få veta hur många GeoCachare i Sverige som har klarat av GC-Challengen och kunde man dessutom skapa en lista för varje län och kanske även per kommun så vore det ännu bättre.

.
Användarvisningsbild
Silen_
Geocachare
Efternamn: Edlund
Förnamn: Robert

Inlägg av Silen_ » ons jan 21, 2015 16:37

Till att börja med vill jag säga tack ganja1447 för att fina arbete som du lägger ner på PGC! Använder din sida väldigt mycket och det har verkligen underlättat att göra bra GPXer och samla sin statistik osv.

Hade stora förhoppningar på den nya versionen av VGPS som nyligen släpptes, tyvärr saknades det jag önskade mig mest av allt. Det var att man skulle kunna göra ett namntillägg på cacher i grupp. Dvs när jag skall skapa en GPX-fil för att ta ut i fält så skulle jag vilja kunna hitta det jag är på jakt efter. Om jag tex är ute efter att fylla en matris eller liknande.

Så att i VGPS kunna lägga till en kort sträng i cachenamnet så man lättare hittar rätt cacher ute på jakt.
Tex, dessa följande cacher kanske skulle fylla en lucka i min matris med saknade datum.
Kaffestund
Varmt kaffe
Jägarkaffe

Skulle vara hur bra som helst om man kunde markera dessa i VGPS och göra ett litet tillägg i namnet typ "Date - %Cachename"

Så att de senare i min GPS skulle heta Date - Kaffestund, Date - Varmt kaffe, Date - Jägarkaffe.

Skulle underlätta väldigt mycket då när man är i en ny stad tex så finns det oftast ett datum som saknas, en D/T lucka man vill fylla och en hel drös med cacher som har många favoritpoäng som man vill kunna hitta enkelt på plats.

Skulle detta kunna vara möjligt att implementera i VGPS.2?
BildBild
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » ons okt 14, 2015 20:39

Silen_

Det går att göra kommentarer i virtual-gpsen, bra att ha om man som jag laddar ner en csvfil och skapar sig en tabell med för dagen intressanta data.

LIte trist däremot att man inte får med kommentarerna som garmin improvement-loggar när man gör en GPX.
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » ons okt 14, 2015 21:39

Skicka ett förbättringsförslag via supportknappen på sajten!
Bild
Skriv svar