Project Geocaching - Statistik och annat

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Sv: Project Geocaching - Statistik och annat

Inlägg av sydman » tis sep 17, 2013 8:48

team@ skrev:Streaking, sånt som var poppis på 70-talet.... Jo, det vore nog bra att få tydligt markerat.
mer som behöver markering....Länk
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Re: Project Geocaching - Statistik och annat

Inlägg av pinkunicorn » tis sep 17, 2013 10:00

Jag har föreslagit detsamma, men det kompliceras lite av att det inte är helt lätt att veta när någon verkligen slutat en streak. Det är inte helt ovanligt att man ligger några dagar efter med att logga eller rent av loggar i fel ordning eftersom de enkla P&G man loggade igår går snabbt att skriva ihop något till medan 5/5-äventyret dagen innan det tarvar en mer genomarbetat logg. Men jag håller med; det vore en trevlig funktion även om man får räkna med en viss felmarginal.
Bild
SilverSnake
Geocachare
Efternamn: Snake
Förnamn: Silver

Inlägg av SilverSnake » tor okt 17, 2013 17:26

Var länge sedan jag var här inne och läste nu. :) Passar på att köra lite support även om det är över en månad sedan det postades om det.
Silen_ skrev:Gör jag något fel när jag skapat detta filter eller är det något annat som är galet?
Jag känner jag har ganska bra koll på "hur det är tänkt" det här systemet ska fungera, och att välja attribut som inte får finnas med verkar inte fungera som det är tänkt. Väljer du ett attribut som inte får vara med så verkar man bara få ut cachar som helt saknar attribut.

Har sparkat lite på ganja om det så han vet om det iallafall. :)
Bild
Användarvisningsbild
Silen_
Geocachare
Efternamn: Edlund
Förnamn: Robert

Inlägg av Silen_ » mån okt 21, 2013 12:39

SilverSnake skrev:Var länge sedan jag var här inne och läste nu. :) Passar på att köra lite support även om det är över en månad sedan det postades om det.
Silen_ skrev:Gör jag något fel när jag skapat detta filter eller är det något annat som är galet?
Jag känner jag har ganska bra koll på "hur det är tänkt" det här systemet ska fungera, och att välja attribut som inte får finnas med verkar inte fungera som det är tänkt. Väljer du ett attribut som inte får vara med så verkar man bara få ut cachar som helt saknar attribut.

Har sparkat lite på ganja om det så han vet om det iallafall. :)
Ah tack för svaret!
Då var det på pricken som jag upplevt det. Hur jag än laborerade fram och tillbaka fick jag det aldrig att riktigt stämma. Då vet jag vad det berodde på.
BildBild
ganja1447
Föreningsmedlem
Efternamn: Magnus
Förnamn: Månsson

Inlägg av ganja1447 » mån okt 21, 2013 12:49

Silen_ skrev:Ah tack för svaret!
Då var det på pricken som jag upplevt det. Hur jag än laborerade fram och tillbaka fick jag det aldrig att riktigt stämma. Då vet jag vad det berodde på.
Jag har lagt upp det i alla "att-göra", ska försöka komma dit. Denna veckan blir det troligen inte pga serverflytten. Det är dessutom en ganska komplex sak som kräver en del grävande för att förstå vad som går snett. I grunden så är det väl mest binär-matte. Men det är också det som är så vanskligt. Eventuellt är det typ en and istället för en xor ungefär. Inte superlätt att hitta i efterhand.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » lör okt 26, 2013 21:12

Just nu går pgc på knäna. Helt taget ur luften tror jag det är många som hamrar på denna populära site och att det i sig drar ner tillgängligheten. Vill därför föreslå att anslutningar helt enkelt nekas (DROP på iptables-språk) när lasten är över ett gränsvärde så att servern får en chans att återhämta sig. Fast jag vet förstås inte hur lätt det är att genomföra då jag aldrig hade något populäritetsproblem själv som serveradmin ;)
Bild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » lör okt 26, 2013 22:21

linsrille skrev:Just nu går pgc på knäna. Helt taget ur luften tror jag det är många som hamrar på denna populära site och att det i sig drar ner tillgängligheten. Vill därför föreslå att anslutningar helt enkelt nekas (DROP på iptables-språk) när lasten är över ett gränsvärde så att servern får en chans att återhämta sig. Fast jag vet förstås inte hur lätt det är att genomföra då jag aldrig hade något populäritetsproblem själv som serveradmin ;)
Tjena. Det är typ en sådan block du åker på. Det var inte alls att det var övelastat denna gången. Det var ett nätverkskort som inte lekte så bra med linux-kärnan, det är nu ersatt med ett intel.

För övrigt så ska det inte gå att överlasta PGC ens med 100 gånger mer trafik än jag har idag tror jag, så oroa er inte för det. Det är oftast något som är trasigt eller temporär rensning av någon cache om detta händer.

I övrigt så vill man inte droppa paketen, det är ganska fult. Jag gör istället load check på alla servrar och dödar PHPn väldigt tidigt med meddelandet du såg.

Vad man däremot gör med iptables är rate limit. Firewallen är konfad till att varje ip bara får sända ett visst antal paket i sekunden, sen börjar den få lite random drops.

Iaf, siten är nu tillbaka, ledsen det tog tid, jag hade 15 mil till servrarna, pga geocaching. :) Nu ska jag snart iväg på natt-event.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » lör okt 26, 2013 23:12

Gött mos! =D>

Du verkar ju kunna dina grejer. Det jag reagerade på var att det tog vad det verkade som ett par minuter innan anslutningen stängdes, och då misstänker jag att man snart har otaliga anrop igång samtidigt som ändå inte kommer att leverera nåt som ger besökaren glad. Därav "tipset" att droppa. Men är det på låg nivå är det lite svårt att göra nåt åt i mjukvara..
Bild
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Inlägg av -Beast- » mån nov 04, 2013 13:23

Liten fundering... Stödje PGC de nya Labs-cacherna?
Bild Bild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » mån nov 04, 2013 17:16

-Beast- skrev:Liten fundering... Stödje PGC de nya Labs-cacherna?
Ja, den ignorerar dem helt, precis så som man ska. :)

Ett mer seriöst svar är nog, "hur menar du?" De ska inte räknas till något annat än find-count. Där räknar PGC dem inte, och kommer inte att göra det så som GS hanterar dem idag.
Bild
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Inlägg av -Beast- » mån nov 04, 2013 22:11

Kanske var lite vag frågeställning.
Det jag tänkte på var om de ingick i found-statistiken och typ-statistiken.
Men med ditt svar så antar jag att de inte kommer att dyka upp där förrns GS gör dem till "riktiga" cachetyper som inte saknar vad det nu är som de saknar för att PGC ska kunna "se" dem.
Bild Bild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » mån nov 04, 2013 22:37

-Beast- skrev:Kanske var lite vag frågeställning.
Det jag tänkte på var om de ingick i found-statistiken och typ-statistiken.
Men med ditt svar så antar jag att de inte kommer att dyka upp där förrns GS gör dem till "riktiga" cachetyper som inte saknar vad det nu är som de saknar för att PGC ska kunna "se" dem.
Ja, alltså frågan är det inte fel på. Felet är nog hur GS gör. Men icke-tekniskt sagt så kan PGC inte se dem. Förutom att jag kan se att du har 10 mer finds än vad du har loggat cachar. Men de 10 kan även vara andra saker (retracted caches).

Eftersom man inte ser att du tagit dem, och än mindre att cacharna faktiskt finns på weben så kan man inte räkna dem som DT/Size/Typ osv.

Jag tror aldrig att de kommer att implementeras på annat vis än de är nu, jag bara hoppas allt vad jag kan att de tar bort dem från Find-counten med. Jag har funderat mycket på de här nu i ett par månader, och pratat med många. Jag förstår verkligen inte vad de vill och är ute efter.
Bild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » tis nov 05, 2013 12:13

Med tanke på LABs...
Det är ju lite (eller mycket) störigt att total finds på gc.com inte stämmer med total finds på PGC...
Skulle man inte kunna tänka sig ett "option" där man manuellt kan lägga till dessa cacher till sin profil, och när totalen sedan presenteras så kan det ju exempelvis redovisas på följande sätt:
Total finds 5000 (varav 10 labs manuellt tillagda...)

Som sagt, bara en tanke...
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » tis nov 05, 2013 12:30

Ankarcrona skrev:Med tanke på LABs...
Det är ju lite (eller mycket) störigt att total finds på gc.com inte stämmer med total finds på PGC...
Skulle man inte kunna tänka sig ett "option" där man manuellt kan lägga till dessa cacher till sin profil, och när totalen sedan presenteras så kan det ju exempelvis redovisas på följande sätt:

Kanske, men det är inte så superlätt. Jag vill veta vart GS är på väg innan jag gör en massa omständig och dålig kod. Man måste tänka på att allt man gör kan få följdeffekter i framtiden. PGC har en dold funktion som kan generera Profile Stats för dåtid. Den kan inte stämma om man manuellt lägger till saker på det viset. I framtiden kommer man troligen att kunna göra andra former av filter innan man genererar, tex ta bort vissa cachar, sådana som folk kallar locationless som inte är av den typen. Exempel, "Digging a very deep hole" i danmark. Det är inte helt självklart vad find counten ska vara i det fallet.

Faktum är att jag kan ta ut siffran på totalt antal finds från APIt. Men den blir inte i sync med resten eftersom jag kan fattas den nyaste datan i övrigt. Dessutom så stämmer det då inte inom statistiken. 1000 finds, 990 i DT-charten. Jag kommer att skjuta på detta problem ganska länge eftersom jag tycker det är genomruttet hur man än gör.

Sen är jag lite bråkig och anser att PGC's count stämmer. Det är en av Groundspeaks egna som inte stämmer. På denna bilden hittar du två siffror på hur många cachar jag har hittat. Den mindre av dem stämmer jättebra. Den stämmer dessutom oavsett om jag loggat retracted cachar eller inte.
Bild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » tis nov 05, 2013 12:34

ganja1447 skrev:
Ankarcrona skrev:Med tanke på LABs...

Kanske, men det är inte så superlätt. Jag vill veta vart GS är på väg innan jag gör en massa omständig och dålig kod. Man måste tänka på att allt man gör kan få följdeffekter i framtiden. PGC har en dold funktion som kan generera Profile Stats för dåtid. Den kan inte stämma om man manuellt lägger till saker på det viset. I framtiden kommer man troligen att kunna göra andra former av filter innan man genererar, tex ta bort vissa cachar, sådana som folk kallar locationless som inte är av den typen. Exempel, "Digging a very deep hole" i danmark. Det är inte helt självklart vad find counten ska vara i det fallet.

Faktum är att jag kan ta ut siffran på totalt antal finds från APIt. Men den blir inte i sync med resten eftersom jag kan fattas den nyaste datan i övrigt. Dessutom så stämmer det då inte inom statistiken. 1000 finds, 990 i DT-charten. Jag kommer att skjuta på detta problem ganska länge eftersom jag tycker det är genomruttet hur man än gör.

Sen är jag lite bråkig och anser att PGC's count stämmer. Det är en av Groundspeaks egna som inte stämmer. På denna bilden hittar du två siffror på hur många cachar jag har hittat. Den mindre av dem stämmer jättebra. Den stämmer dessutom oavsett om jag loggat retracted cachar eller inte.
Jag passar på att svara en gång till. Det är ju lite kul/ironiskt när GS står på FAD och berättar att de som är mest hard core i USA har krävt att GS tar bort deras LABS-finds, för att deras milestones inte stämmer efter att de har loggat dem. När find counten säger 1000 så säger milestones 986.

Jag skulle bli förvånad om GS fortsätter ha det så här, och jag säger det igen, jag verkligen hoppas att de tar bort dem från find-counten. Helst kan de ta bort hela konceptet, jag ser ingen som helst mening med det, speciellt inte efter att ha varit på FAD och faktiskt loggat sådana. Det gav mig ingenting mer än problem att få 10 extra finds på cachar som inte finns. Jag loggade ju ett par andra med som inte finns, de gav ingen find. Väldigt konsekvent.
Bild
Skriv svar