Project Geocaching - Statistik och annat

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Re: Project Geocaching - Statistik och annat

Inlägg av bonde456 » tis nov 05, 2013 18:31

http://project-gc.com/TopHiders/TopHidden

Hittade en liten underlighet.

Om jag söker hur många cacher jag har i olika kommuner och t.ex skriver plats "Sverige" "Norrbotten" och "Luleå" och sedan filterar.
När jag sen bakstegar för att göra en ny sökning på annan kommun så har Sorsele helt plötsligt dykt upp på listan trots att det ligger i Västerbotten.
BildBild
ganja1447
Föreningsmedlem
Efternamn: Magnus
Förnamn: Månsson

Inlägg av ganja1447 » tis nov 05, 2013 18:37

bonde456 skrev:http://project-gc.com/TopHiders/TopHidden

Hittade en liten underlighet.

Om jag söker hur många cacher jag har i olika kommuner och t.ex skriver plats "Sverige" "Norrbotten" och "Luleå" och sedan filterar.
När jag sen bakstegar för att göra en ny sökning på annan kommun så har Sorsele helt plötsligt dykt upp på listan trots att det ligger i Västerbotten.
Det blir så ibland, temporärt. Någon har lagt en cache som PGC tycker är i en kommun, men de har skrivit ett annat län, så blir det lite snett. Det rättar till sig själv när PGC hunnit fundera igenom saken.
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » mån apr 28, 2014 21:03

Och nu har även jag skaffat Project-gc-konto, och det i syfte att få en lista över mina cacher ordnade efter favvoprocent.
Listan på profilen på geocaching.com visar ju antal favoriter per ens cache, men det blir ju lite snett för cacher som är sällanbesökta då dom ligger långt inne i nån skog nånstans.
Men jag hittar inte nån sån listmöjlighet på Project-gc, nån som har nåt tips?
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån apr 28, 2014 23:25

Är du betalande medlem kan du göra ett eget filter som filtrerar på dig som co. Detta kan du sdan välja i de olika listornas filterinställningar. Något annat sätt vet jag inte.
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » tis apr 29, 2014 8:52

En annan variant är att göra en bokmärkeslista med alla sina cacher i och välja bokmärkeslistan som filter. Jag *tror* att den funktionen är tillgänglig även för icke-betalande. Det är inte lika smidigt som din metod, men borde funka.
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » lör maj 10, 2014 22:45

pinkunicorn skrev:En annan variant är att göra en bokmärkeslista med alla sina cacher i och välja bokmärkeslistan som filter. Jag *tror* att den funktionen är tillgänglig även för icke-betalande. Det är inte lika smidigt som din metod, men borde funka.
Toppentips, det fungerade klockrent. Tog ett antal timmar innan Project-gc upptäckte min nya bookmarklista men sedan så. Och sedan listades allt i %-ordning. Snyggt. Blev sugen på att bli betalande medlem bara för att stötta...hittar jag en finess till jag (som inte är statistik-freak) har nytta av så ligger pengarna i väl cirkulerade mynt i ett slitet tjänstekuvert på posten!
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » ons maj 14, 2014 15:52

Hela (ungefär, i alla fall) listan på funktioner som bara finns för betalande medlemmar finns här: http://project-gc.com/Home/Membership
Bild
Användarvisningsbild
L L L
Geocachare
Efternamn: Lars-L
Förnamn: Larsson

Inlägg av L L L » tor maj 15, 2014 12:38

:mrgreen:
Någon som vet?
Kommer inte in på h-sidan plus att statistik & inforuta här är borta.
Total serverdöd eller?

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Burkjakt Är Livet - Livet Är Burkjakt
Bild
Användarvisningsbild
1337v411
Geocachare
Efternamn: Lithvall

Inlägg av 1337v411 » tor maj 15, 2014 12:54

L L L skrev:Någon som vet?
Kommer inte in på h-sidan plus att statistik & inforuta här är borta.
Total serverdöd eller?
Detta kan ha något med saken att göra :P
12:11:57 ganja1447 | oj, strövbrott, och upsen tog inte det
Bild
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » lör aug 02, 2014 23:04

Jag såg härom dagen att det fanns en ny siffra på profil-statsen. Förutom logglängd fanns då ett mått på hur mycket upprepningar loggarna innehöll. Jag blev glad när jag såg det och tänkte att det kanske skulle kunna dämpa fusket en aning. (Det förekommer ju väldigt många långa copy-paste-loggar nu för tiden. Å andra sidan finns det ju många sångtexter och annat skräp som man kan klistra in, så man kanske inte ska hoppas för mycket...)

När jag nu tittar på profil-stats ser jag tyvärr inte denna siffra längre. Vart har den tagit vägen?
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » lör aug 02, 2014 23:12

d3bjorn skrev:Jag såg härom dagen att det fanns en ny siffra på profil-statsen. Förutom logglängd fanns då ett mått på hur mycket upprepningar loggarna innehöll. Jag blev glad när jag såg det och tänkte att det kanske skulle kunna dämpa fusket en aning. (Det förekommer ju väldigt många långa copy-paste-loggar nu för tiden. Å andra sidan finns det ju många sångtexter och annat skräp som man kan klistra in, så man kanske inte ska hoppas för mycket...)

När jag nu tittar på profil-stats ser jag tyvärr inte denna siffra längre. Vart har den tagit vägen?
Dessvärre borttagen tills vidare.

Den kostade för de flesta ca en sekund per tusen found att räkna ut. Men jag fick även inrapporterat cases där det var betydligt längre. Minns inte exakt, men runt 1.5 minut för 12000 loggar.

Det är lagt på is. Att lösa prestandaproblemet blir troligen mer komplext än vad det är värt. Men primärt så kan jag inte prioritera det nu.
Bild
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » sön aug 03, 2014 23:43

ganja1447 skrev:Dessvärre borttagen tills vidare.

Den kostade för de flesta ca en sekund per tusen found att räkna ut. Men jag fick även inrapporterat cases där det var betydligt längre. Minns inte exakt, men runt 1.5 minut för 12000 loggar.

Det är lagt på is. Att lösa prestandaproblemet blir troligen mer komplext än vad det är värt. Men primärt så kan jag inte prioritera det nu.
Okej. Synd, för det var som sagt en bra funktion.

Jämförde den alla loggar med varandra? Kanske behöver den bara jämföra på varandra följande loggar. Då skulle man också lättare kunna spara tidigare uträkning och bara lägga till deltat när det kommer nya loggar.

Fast å andra sidan kanske folk ändå inte bryr sig så länge de får author-badgen gratis.
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » sön aug 03, 2014 23:46

d3bjorn skrev:
ganja1447 skrev:Dessvärre borttagen tills vidare.

Okej. Synd, för det var som sagt en bra funktion.

Jämförde den alla loggar med varandra? Kanske behöver den bara jämföra på varandra följande loggar. Då skulle man också lättare kunna spara tidigare uträkning och bara lägga till deltat när det kommer nya loggar.

Fast å andra sidan kanske folk ändå inte bryr sig så länge de får author-badgen gratis.
Den jämförde bara i ordning, annars hade det tagit timmar/dagar.

Att spara uträknad data är då nästa steg, men det ökar komplexiteten väldigt då fu kan radera/lägga till/ta bort gamla loggar. Det är här jag inte kan se att nyttan övervinner nackdelarna.
Bild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » ons aug 20, 2014 13:25

Jag kommer idag att byta polygon-data för Sverige på PGC. Det kommer högst troligt att innebära att en hel del cachar kommer att byta vilken kommun de tillhör och även eventuellt vilket län de tillhör.

Processen startas om några minuter, och det kan ta ett par timmar innan det är färdigt (måste räkna om data för alla cachar).

Den nya datan kommer att baseras på http://www.val.se/val/val2014/statistik/#gis , vad jag kan se så stämmer den ganska bra med lantmäteriet, perfekt på de ställen jag kontrollerat.

Om ni skulle märka ändringar som ni tror är fel, så är ni välkomna att höra av er. Det kan mycket vl hända att vi går tillbaka till den gamla datan igen.

Ett tips är att kontrollera mot http://kso2.lantmateriet.se/. Där kan man se i vilken kommun en geocache ligger i enligt Lantmäteriet, jag får nog anse dem vara facit i det hela.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson

Inlägg av linsrille » ons aug 20, 2014 17:42

ganja1447 skrev:Ett tips är att kontrollera mot http://kso2.lantmateriet.se/. Där kan man se i vilken kommun en geocache ligger i enligt Lantmäteriet, jag får nog anse dem vara facit i det hela.
Nu väntar jag spänt på att någon ska lyckas få till en url på de där kartorna till mobilen =P~ Tyvärr verkar de ha lyckats rätt bra med att skydda dom från oss som betalat dom...
Bild
Skriv svar