Facebookinlägg om cacher i reviewerkön

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com

Är det okej att förvarna om kommande publicering

Omröstningen slutade lör sep 01, 2012 22:04

Ja!
32
47%
Nej!
24
35%
Ingen åsikt!
12
18%

Antal röster: 68
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Facebookinlägg om cacher i reviewerkön

Inlägg av bonde456 » lör aug 25, 2012 22:04

Jag undrar vad ni tycker om att man i förväg talar om att nu ligger det en cache i reviewerkön som ligger i t.ex centrala Boden, eller t.ex på skjutfältet.
Det är nämligen något som av många (inte alla) anses vara helt ok i Facebookgruppen "Geocaching i fyrkanten"
för mig så låter det som en helt vansinnig utveckling att man ska kunna vara förberedd att nu kommer det en cache inom 1-3 timmar i ett visst område, Ska det verkligen vara så? Vad tycker ni?

(Fyrkantenområdet kallas området Boden, Luleå, Piteå, Älvsbyn)
BildBild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Sv: Facebookinlägg om cacher i reviewerkön

Inlägg av team@ » lör aug 25, 2012 22:30

Ganska fånigt... men tycker de att det är skoj kan de väl roa sig med det. Är det ftf chansen som är det potentiella problemet?
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Re: Facebookinlägg om cacher i reviewerkön

Inlägg av bonde456 » lör aug 25, 2012 23:22

Ja FTF är det jag syftar på,
BildBild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » lör aug 25, 2012 23:41

Varför inte? Lite nya grepp skadar inte, det kan ju göra att vi insnöade FTF jägare får lite större konkurrens och fler för möjlighet att vara med i jakten. :D
/Djurets
Bild
uetp
Geocachare

Re: Sv: Facebookinlägg om cacher i reviewerkön

Inlägg av uetp » sön aug 26, 2012 0:33

Så länge gruppen är öppen för alla så är det väl helt ok. Detta fenomen har pågått länge i Växjö grupper på facebook & gc-book. Långt ifrån alla släpp "påas" men då och då skriver någon *submit* o då är det något på gång. Skapar bara lite mer spänning tycker jag. Dock så skrivs det aldrig vilket område det gäller. Ibland är det även falskt alarm, långt ifrån alla burkar godkäns i vår myst-täta stad.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Bild Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » sön aug 26, 2012 1:35

Jag tycker det är ett stort framsteg när det postas i forum och grupper jämfört med att de närmast sörjande får förhandsinfo som tyvärr verkar vara ganska vanligt.. (baserat på magkänsla ska tilläggas)

Har sett exempel på trailers för cacher innan de släpps men det var ett par år sen senast och sånt är bara kul.
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » sön aug 26, 2012 7:44

Om det blir en bredare skara med FTF cachare kan jag inte riktigt hålla med om.
Cachare är ganska spridd i ålder/intressen och hela det spannet med människor sitter inte och bevakar t.ex en facebook grupp timme för timme.
Däremot så har man betalat in sig som premium medlem för att få ett mail om publicering men när det mailet kommer så har dom förvarnade redan förberett sig för ett FTF race och därmed är det ingen ide att åka trots att cachen publiceras i närområdet.

Om man som som närmast sörjande fått förhandsinformation om en publicering som linsrille skrev, då kan man stanna hemma och låta andra ta den.
Det ska vara samma förutsättningar för ALLA.
BildBild
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » sön aug 26, 2012 9:13

bonde456 skrev:Jag undrar vad ni tycker om att man i förväg talar om att nu ligger det en cache i reviewerkön som ligger i t.ex centrala Boden, eller t.ex på skjutfältet.
Det är nämligen något som av många (inte alla) anses vara helt ok i Facebookgruppen "Geocaching i fyrkanten"
för mig så låter det som en helt vansinnig utveckling att man ska kunna vara förberedd att nu kommer det en cache inom 1-3 timmar i ett visst område, Ska det verkligen vara så? Vad tycker ni?

(Fyrkantenområdet kallas området Boden, Luleå, Piteå, Älvsbyn)
Att det kommer en cache inom 1-3 timmar kan ju reviewerna lösa så att det inte fungerar och då borde ta död på detta idiotiska påfund.
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » sön aug 26, 2012 9:17

Står det någonstans i reglerna att en blivande CO inte får "skvallra"? Om inte, lägg ner diskussionen. Den är ju bara löjlig annars.
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » sön aug 26, 2012 9:47

helvite skrev:Står det någonstans i reglerna att en blivande CO inte får "skvallra"? Om inte, lägg ner diskussionen. Den är ju bara löjlig annars.
Nu är jag inte någon stor FTF jägare även om jag tycker det är kul att ta någon emellanåt. Jag tycker inte detta är en speciellt stor sak att lägga energi på för det är mycket svårt att påverka om ryktena går. Jag kan till och med tycka att det är bättre att de går på facebok än från person till person för då är min erfarenhet att det ibland kan bli så tydligt så att man får all info om cachen innan den är publicerad, jag har varit på plats inom 15 minuter efter publicering och FTF:aren har redan loggat och lämnat platsen.

Jag tycker dock inte att berätta om cacher på facebook tillför något om det inte är en diskussion om ett event som exempel.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » sön aug 26, 2012 10:14

Om jag lägger ut en cache är det upp till mig hur jag gör. Ingen annan ska bestämma vad jag får säga eller inte säga eller i vilket forum det sker.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
J5oakim
Föreningsmedlem
Efternamn: Åkerö
Förnamn: Joakim
Kontakt:

Inlägg av J5oakim » sön aug 26, 2012 13:20

Motorcycledude skrev:Om jag lägger ut en cache är det upp till mig hur jag gör. Ingen annan ska bestämma vad jag får säga eller inte säga eller i vilket forum det sker.
:thup:
Livet är för långt för att ha tråkigt, så ut på ÄVENTYR!
Geocaching är inte en hobby, det är en livsstil!..!
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » sön aug 26, 2012 14:06

Motorcycledude skrev:Om jag lägger ut en cache är det upp till mig hur jag gör. Ingen annan ska bestämma vad jag får säga eller inte säga eller i vilket forum det sker.
Håller väl med till 90 % de sista 10 % lägger jag på tveksamheter som att det finns personer som ger bort FTF:er som presenter. Ingen annan har möjlighet att ens försöka, när den kommer ut officiellt är de loggade sedan länge :x
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » sön aug 26, 2012 15:19

rogge88 skrev:
Håller väl med till 90 % de sista 10 % lägger jag på tveksamheter som att det finns personer som ger bort FTF:er som presenter. Ingen annan har möjlighet att ens försöka, när den kommer ut officiellt är de loggade sedan länge :x
Vilket inte innebär en förlust för någon.

Alternativet är kanske att det inte kommer ut ngn cache alls och då har de som då känner sig lurade på en FTF ändå inte fått ngn FTF.

Som sagt - låt folk göra som de vill.

Jag var själv med i jakten när skattletaren släppte sin Måna IV-cache. Då hade det "läckts ut" att ngt kunde hända runt 21-snåret på kvällen. Resultatet var att ett ganska stort gäng cachare inom några minuter anlände till startplatsen. Den natten, med ständiga platsbyten mellan olika kompisgäng, lampor som dök upp och försvann i natten o.s.v. är en av mina mest minnesvärda cachingupplevelser. Cachen var jättebra men inte med på min absoluta topplista, men den natten som helhetsupplevelse ligger lätt på topp 5.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Inlägg av -Beast- » sön aug 26, 2012 15:57

Ser inga problem med att det hintas på FB om att det kan komma ett släpp.
Man vet ju ändå inte säkert NÄR det händer.
Det kan ju ta bara några minuter eller kanske inte förrens nästa dag eller ännu senare om reviewrna har något att anmärka.
Bild Bild
Skriv svar