Facebookinlägg om cacher i reviewerkön

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com

Är det okej att förvarna om kommande publicering

Omröstningen slutade lör sep 01, 2012 22:04

Ja!
32
47%
Nej!
24
35%
Ingen åsikt!
12
18%

Antal röster: 68
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Facebookinlägg om cacher i reviewerkön

Inlägg av sydman » mån aug 27, 2012 18:00

McB. skrev:
sydman skrev:Hmm ngn liten gruppering säger att Jesus och Co finns men jag har inte sett så då finns inte? :)
En hypotes som inte går att bevisa förblir en hypotes.
Jag tror inte på Gud and friends .. men jag vet att det det finns de som tror , och tror att de ser det som sin verklighet.. som jag ser som en alternativ verklighet till den jag lever i :D
Bild
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » mån aug 27, 2012 18:24

danne100 skrev:Det har jag med sett att en reviewer skrivit på fb.
Det verkar vara raderat för jag hittar inte det längre.
Användarvisningsbild
leo72
Reviewer
Reviewer

Inlägg av leo72 » mån aug 27, 2012 20:12

Jag flaggade lite för släppet på julafton med Reviewergömman. Detta för att jag inte ville stå med Eld. Glögg. Pepparkakor mm i min ensamhet som Landstedt gjorde på julafton för några år sedan.
Om någon har problem med det så tycker jag mest synd om er och önskar en trevlig höst.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » mån aug 27, 2012 20:19

sydman skrev:
McB. skrev:
danne100 skrev:Nej det vill jag inte göra.
Alltså har det inte hänt.

Hmm ngn liten gruppering säger att Jesus och Co finns men jag har inte sett så då finns inte? :)
Jo det har hänt och personen har svarat själv nu men ajg tycker detb är helt okej att skriva på FB att det kommer en gömma man vet ändå inte när och var den kommer.
Nöjd nu?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » mån aug 27, 2012 20:27

Landstedt skrev:
danne100 skrev:Det har jag med sett att en reviewer skrivit på fb.
Det verkar vara raderat för jag hittar inte det längre.
Jag hittar inte det heller nu.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » mån aug 27, 2012 20:37

leo72 skrev:Jag flaggade lite för släppet på julafton med Reviewergömman. Detta för att jag inte ville stå med Eld. Glögg. Pepparkakor mm i min ensamhet som Landstedt gjorde på julafton för några år sedan.
Om någon har problem med det så tycker jag mest synd om er och önskar en trevlig höst.
Det var väl typ lite vitsen med kalendercacherna....
:D
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
leo72
Reviewer
Reviewer

Inlägg av leo72 » mån aug 27, 2012 20:41

Hmmm. Hittar inte något på fb så det var ju här i forumet. Och som Micke säger så var man ju inte ensam om det. Nått annat har jag inte minne av.
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » mån aug 27, 2012 20:49

danne100 skrev:Jo det har hänt och personen har svarat själv nu men ajg tycker detb är helt okej att skriva på FB att det kommer en gömma man vet ändå inte när och var den kommer.
Nöjd nu?
Då flaggade han i egenskap av cacheägare, inte i egenskap av reviewer. Det är en viss skillnad.
Att en reviewer påannonserar en annans nya gömma skulle aldrig hända.
Dessutom så var det som sagt en kalendercache där samtliga 48 cacher förvarnas om här på forumet.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » mån aug 27, 2012 21:00

Aha nu fattade jag lite fel ber om ursäkt. #-o
Bild

Bild
Användarvisningsbild
TimTim GO
Geocachare
Efternamn: Forsander
Förnamn: Tim

Re: Sv: Facebookinlägg om cacher i reviewerkön

Inlägg av TimTim GO » tis aug 28, 2012 16:41

leo72 skrev:Jag flaggade lite för släppet på julafton med Reviewergömman. Detta för att jag inte ville stå med Eld. Glögg. Pepparkakor mm i min ensamhet som Landstedt gjorde på julafton för några år sedan.
Landstedt fick inte alls stå ensam, vi var faktiskt 5 st (!) som gjorde honom sällskap..! :wink:
Julaftons-prioriteringarna har dock förändrats lite sen dess.. :roll:
Bild
JochenSjoblom
Ny i forumet
Efternamn: Sjoblom
Förnamn: Johan

Inlägg av JochenSjoblom » tis aug 28, 2012 19:31

Jag är nybörjare som geocachare och har bara en FTF-trofé än så länge. Jag tycker dock det är superkul att bygga upp spänningen en aning. Helt ok att veta att en ny gömma är på gång, bara man inte vet för specifikt var.

Är ju kul om man vet att snart kan det dyka upp en ny i Växjö. Det är ju mer tveksamt om nån avslöjar att snart kommer det en på Stortorget i Växjö.

Sen är det väl för övrigt grymt svårt att förhindra folk att avslöja att snart kommer det en ny gömma :P ?
Användarvisningsbild
Kloverberg
Geocachare
Efternamn: Klöverberg
Förnamn: Håkan

Re: Sv: Facebookinlägg om cacher i reviewerkön

Inlägg av Kloverberg » tis aug 28, 2012 20:05

Jag som cacheägare ska få göra som jag vill med mina cacher, bara jag håller mig till riktlinjerna.

tapatapatalked
//Kloverberg

Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Andreas

Inlägg av andreasma » tor aug 30, 2012 21:47

Djuret skrev:
andreasma skrev:
bonde456 skrev:Om det blir en bredare skara med FTF cachare kan jag inte riktigt hålla med om.
Cachare är ganska spridd i ålder/intressen och hela det spannet med människor sitter inte och bevakar t.ex en facebook grupp timme för timme.
Däremot så har man betalat in sig som premium medlem för att få ett mail om publicering men när det mailet kommer så har dom förvarnade redan förberett sig för ett FTF race och därmed är det ingen ide att åka trots att cachen publiceras i närområdet.

Om man som som närmast sörjande fått förhandsinformation om en publicering som linsrille skrev, då kan man stanna hemma och låta andra ta den.
Det ska vara samma förutsättningar för ALLA.
Håller helt med bonde65 o Landstedt. Ni andra: varför skall det vara olika förutsättningar för olika personer? Vari finns rättvisan i det? Om man likt andra i den här tråden, tycker det är bra, så kan man ju lika gärna både publicera koordinater, cachetyp, cachetext, rubbet på FB flera dagar innan. Jag gör ju hur jag vill och skiter i andra gäller ju tydligen... Är ingen hårdbarkad FTF-jägare, men det är ju bra om alla har samma förutsättningar och det har inte alla med detta tilltag.
Det är alltid olika förutsättningar för olika personer. Om det nu hintas på FB innan, så har ju den som inte har bil större möjlighet att ta sig närmare målområdet i tid, den som har barn fixa barnvakt etc... kanske känns orättvist för den som inte har barn men bil... :roll:

Sen behöver ju inte alla cacher hintas via FB, man kan ju vara lite mer kreativ. Tex hinta i sin blogg(liten belöning till dom som följer den), hinta på texten i en TB. Droppa en note till en cache med många på watchlist(ta bort noten direkt, så ser du snart vilka som bevakar den cachen). Publicera Letterboxen först på http://www.letterboxing.org/ osv...

Det är väl klart att det alltid kommer vara olika förutsättningar för olika personer, men det kan ju vara förutsättningar som du och jag inte rår för alternativt påverkats av de val som aktuell geocachare gjort innan geocachen publicerades. Det är ju inget giltigt argument i denna diskussion utan bara ett sätt att glida ifrån sakfrågan i tråden. Klart man kan hinta på olika sätt/ställen. Lika fel för det, oavsett om man nu ser geocaching som en tävling eller inte (varför skall det inte vara rättvist bara för att det inte är en tävling? Applicera den argumentationen på andra saker i livet så blir det nog lite konstigt...). Med tanke på den FTF-hysteri som det är bitvis så kan man ju undra om inte geocaching är en tävling (för en del iaf, jag bryr mig inte speciellt om FTF. Har inte ens notification). Samma sak med statistikhetsen/jakten. Frågorna kvarstår:

1. Varför skall det inte vara samma förutsättningar för alla (de som man som CO KAN påverka förutsättningarna för. Bil, inte bil, barn, inte barn hör inte hit)?
2. Varför inte publicera all information direkt i förväg: koordinater, cachetext, cachestorlek, D/T etc på FB/valfritt forum? Det kvittar ju ändå enligt ovan resonemang...
//
Hellre en funnen jeokatch i handen än 10 denäfs i skogen :-).
Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken :-).

Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Andreas

Inlägg av andreasma » tor aug 30, 2012 21:50

Julkalendercacherna är ju ett undantag och ett väl annonserat sådan. Andra förutsättningar alltså. Ingen "regel" utan undantag.
//
Hellre en funnen jeokatch i handen än 10 denäfs i skogen :-).
Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken :-).

Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » tor aug 30, 2012 22:27

andreasma skrev:Lika fel för det.
Din åsikt! Stämmer inte riktigt ihop med min... :D
/Djurets
Bild