Tutorials

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
#Odie
Geocachare
Efternamn: martinsen
Förnamn: magnus

Tutorials

Inlägg av #Odie » ons okt 10, 2012 17:05

Hej Geocachare

Är du en fena på Gsak, Geocaching appar, Gps-er, Geocaching.com, Prodject-gc.se eller andra digitala geocaching-hjälpmedel så är detta kanske något för dig.

Jag håller på med en geocaching-hemsida för tutorials så jag letar efter fem stycken som är duktiga på någon av de ovanstående saker och som är villiga att dela med sig av sin kunskap. När sidan är färdig får man en inloggning till sidan och kan då publicera tutorials.
Är detta något som är intressant?
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Re: Tutorials

Inlägg av MatsAgeby » ons okt 10, 2012 17:32

Vad är det för fel med detta forum...??

Alla personer i forumet besitter en viss del av alla dessa kompetenser som du "efterlyser" och tillsammans blir vi oslagbara... ;-)
Ingen kan allt men många kan det mesta (gemensamt) och är det som är det fina med ett sådant här forum.

Jag förstår inte...
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » ons okt 10, 2012 18:15

Jag tror det finns ett behov av än fler strukturerade och lättillgängliga introduktioner/tutorials/FAQer/goda tips/howtos/exempel etc. Gärna korta koncentrerade till ett ämne i taget. Vi blir ständigt fler och det är faktiskt en hel del så-här-har-det-oftast-gått-till-kutym som är lite svår att få till sig,speciellt i blörjan. Forumet är en guldkälla men som gärna kompletteras med lite mer beständigt styrslad dokumentation. Kanske kan det även minska behovet sv att ställa en fråga här igen som redan ställts många gånger men som man inte hittar svaret på (forumet kan vara svårt att söka i för klnkreta frågor kan jag tycka ibland). Jag tycker det är ett bra initiativ!
Kanhända kan man sen fundera på hur man bäst når ut med sån info? En separat hemsida, gc.se, nyhetsbrev, lätthittade via Google....
Jag är gärna med ifall det behövs en "texttestare", jag saknar nog kompetens inom många av områdena du nämner men kanske därför kan bidra som dumt testobjekt...?
Gubben Storm
Geocachare
Efternamn: Strömmare
Förnamn: David

Inlägg av Gubben Storm » ons okt 10, 2012 19:20

Det finns ju en enorm kunskap här på forumet, men samtidigt vore det kanske skönt att slippa alla "hur gör jag det här..."-trådar om samma saker också.
Bild
#Odie
Geocachare

Inlägg av #Odie » ons okt 10, 2012 22:10

MatsAgeby: Det är inget fel med detta forum min tanke med denna hemsida är att det ska vara lätt att hitta de man söker.

Stadskasheuren: Som du skriver så kan det bli lite kluddigt att hitta svaren i forumtrådarna på 1000+
Jag ska bara få upp hemsidan och köra: så kan du bli en testperson :)

Några förslag på domännamn? Så det blir lätt att söka fram den ? kan ju ha flera domännamn så är det kanske lättare att hitta den ?
//#Odie
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons okt 10, 2012 22:38

Verkar vara ett förnuftigt initiativ, på många forum så börjar trådarna sakligt för att sedan skena iväg och bli ogreppbart, svårt att finna de man söker utan att lägga timmar på att leta.
På Sweclockers så används ibland "klistrade" trådar som alltid hamnar överst i respektive kategori med tutorial eller FAQ där viktig information samlas, det kanske borde gå att göra liknande på GC.se, ett inledande inlägg som är själva tutorialen, de som vill bidra till utveckling av denna postar ett inlägg med relevant information och författaren till första posten (själva guiden) lägger till informationen så att all relevant infomation alltid står i första posten så att inte man behöver leta.

Hoppas ni fattar...

Länkar till ett exempel, inte uppdaterad på länge men principen...

Kategori
http://www.sweclockers.com/forum/14-int ... h-natverk/

Tråd
http://www.sweclockers.com/forum/14-int ... -wlan-faq/
BildBild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » ons okt 10, 2012 22:40

Och dessutom finns det en wiki på gc.se som ju också kan användas för att samla tutorials etc, den är ju relativt lättviktig vad gäller administration.
Så det finns många platser för att samla info redan...
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » ons okt 10, 2012 23:06

Skulle just nämna wikin. Tycker det är lite synd att den är begravd i en undermeny man inte ser av misstag. Den förtjänar en egen toppmeny som forat. ..och kanske en undermeny med en snabbkurs i wiki-redigering..
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » ons okt 10, 2012 23:30

Jag tycker att de förslag som bygger på att utveckla/använda redan befintliga lösningar känns som det mest korrekta och även de som snabbast går att förverkliga (då de redan finns).
Kör man på det befintliga så behövs inga nya domän-namn eller andra "nya" lösningar så som exempelvis ny hårdvara som miljön/lösningen ska köras på.

Jag vill absolut inte stoppa eller hindra utvecklingen, men det kan ibland vara bra att se på de lösningar som faktiskt redan finns och hur man kan utveckla dem så att de blir ännu bättre och därmed nyttjas ännu mer.

"The Forslunds" exempel på "klistrade trådar" kan vara ett steg åt rätt håll, att man sammanfattar/konkretiserar det som har diskuterats i tråden.

Och den informationen kan ju då läggas in på GC-Wikin, som "Stadskasheuren" påminde oss om att den existerar, så att det blir mer lättfunnet samtidigt som flera kan editera och förbättra innehållet över tiden.

När informationen är "överförd" från den klistrade tråden i forumet till GC-Wikin så kan den klistrade tråden hänvisa till GC-Wikin så att man inte har olika information på olika platser.

- - -

#Odie, Du verkar vara riktigt mycket engagerad i denna fråga så det vore intressant att se hur du hade tänkt dig ett sådant här "Tutorials"-dokument.

Ju mer vi vet hur du har tänkt dig detta, desto lättare är det att se om något av det vi redan har skulle vara lika bra.

Har du möjligen påbörjat något, och vilket område är din egna specialitet...?
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tor okt 11, 2012 7:56

linsrille skrev:Skulle just nämna wikin. Tycker det är lite synd att den är begravd i en undermeny man inte ser av misstag. Den förtjänar en egen toppmeny som forat. ..och kanske en undermeny med en snabbkurs i wiki-redigering..

Varken sticky eller wiki är nytt...intressant är vad man mer diskuterade i teknikväg då..:)
Länk till 2009
Bild
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » tor okt 11, 2012 13:59

linsrille skrev:Skulle just nämna wikin. Tycker det är lite synd att den är begravd i en undermeny man inte ser av misstag. Den förtjänar en egen toppmeny som forat. ..och kanske en undermeny med en snabbkurs i wiki-redigering..
:thup:

Det fanns en gång en riktigt bra Wiki, det var väl på Hedbergs webbplats tror jag. Tyvärr var det ingen som tog hand om all info som var inlagd i den. Annars är Wiki det absolut enklaste sättet att hjälpas åt att samla information tycker jag. Hoppas att fler vill vara med och förbättra den som redan finns!
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
#Odie
Geocachare

Inlägg av #Odie » tor okt 11, 2012 18:54

Hejsan

För er som undrar hur jag hade tänkt mig en dela av Tutorials ska se http://geoadventures.se/index.php/geocaching-statestik/ och alla behöver ju inte vara beskrivande men med bilder är det lättare att förstå tycker jag men alla behöver ju inte vara så.

Förstår att det är många som använder geocaching wiki. Det är inget fel på det men det är så mycket så det tar tid att gå igenom det som redan finns och fixa till det.

Hemsidan är uppe och jag ska bara tillbringa helgen med att fixa till det :)

//#Odie
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » fre okt 12, 2012 19:53

Det är lite jobb att hålla allt aktuellt, men det är en bra ide. Jag har själv försökt både med wikin och en hemsida men som sagt utvecklingen går rasande :oops:
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » fre okt 12, 2012 20:14

Å andra sidan om det fanns en bra guide till vilken gps/mobil och ev. app man ska ha och hur man gör badges i gsak hade vi bara haft associationsleken kvar i forumet..
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » fre okt 12, 2012 20:34

linsrille skrev:Å andra sidan om det fanns en bra guide till vilken gps/mobil och ev. app man ska ha och hur man gör badges i gsak hade vi bara haft associationsleken kvar i forumet..
Men å andra sidan så finns det i den kategorin dryga 8000 jäkligt intressanta inlägg som ganska ofta nuddar vid GeoCaching... ;-)
Skriv svar