Oberoende cachelistningsida

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
OlofL
Geocachare

Oberoende cachelistningsida

Inlägg av OlofL » fre nov 20, 2009 15:56

Jag tycker det är dax att vi i Sverige gör samma sak som i flera andra länder, skaffar oss en alternativ cachelistningsida. Varför? Jo jag tycker att det finns utrymme för mer än en aktör i Sverige. Jag älskar det Groundspeak har gjort för geocachingen, de har en mycket bra sida, men eftersom det är ett komersiellt företag placerat i USA så känner jag att jag saknar inflytande över utvecklingen av en hobby som jag lägger mycket tid på.

Jag har tidigare sett detta med alternativa listor som ett bekymmer, speciellt när jag rest på kontinenten, man har ändrat uppfattning. Cacher på en alternativ lista ska inte vara dubbellistade, det ska vara en plats att ha unika cacher. En del därför att utläggaren vill det, en del kanske för att de inte är godkända enligt Groundspeak. Dessutom så går det utmärkt att sammanställa statistik från flera listor i t.ex. GSAK. Så med det sagt kommer jag inte att sluta använda geocaching.com utan jag vill använda mer än en lista.

Jag ser framför mig en listning där regelverket sätts upp genom en demokratisk process (så fungerar det t.ex. i Polen), det ger oss cachare själva en möjlighet att styra utvecklingen av vår snabbt föränderliga hobby.

Exempel på cacher som borde kunna tillåtas i en alternativ lista är:
- Vid mer än en sevärdhet inom 161 meter ska man kunna ha cacher tätare
- Powertrails
- Cacher som flyttar sig
- Virtuella cacher
- Cacher med loggningskrav
- Event där man tar en deltagaravgift

Annat som man kan ta påverka i en oberoende lista är att problematiken kring RefreshAllGPX (för cacher på denna listan) kan få en lösning som gör oss användare nöjda och sist men inte minst, en svensk översättning!
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » fre nov 20, 2009 16:31

Tänk att slippa dom sura reviewerna. :D
Att sen demokratiskt rösta fram om en cacheplacering är ok eller inte. Det låter ju hur enkelt som helst. :D

För övrigt är det ok att ta ut en deltagaravgift för event.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre nov 20, 2009 16:40

Förstår tanken och stödjer den men har en sido/parallell väg en Svensk sida som paraply med geo/terrra/Earth osv caching som delar MED en egen Svensk del med egna regler tex Olof´s förslag ?
Användarvisningsbild
pglans
Geocachare
Efternamn: Glans
Förnamn: Peter
Kontakt:

Inlägg av pglans » fre nov 20, 2009 16:47

Jag tycker att det låter som en bra idé och kan även tänka mig att vara med och sponsra en sån sida om det innebär att vi slipper alla intetsägande skitcacher såsom bakom elskåp, i ett räcke och i en skylt och liknande på den riktiga sidan.
.

Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » fre nov 20, 2009 16:50

pglans skrev:Jag tycker att det låter som en bra idé och kan även tänka mig att vara med och sponsra en sån sida om det innebär att vi slipper alla intetsägande skitcacher såsom bakom elskåp, i ett räcke och i en skylt och liknande på den riktiga sidan.
Vilket är viktigast för dig med en cache, Platsen eller Beskrivning/historik?
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » fre nov 20, 2009 17:21

Jag har tyckt samma sak sen 2003 då jag började cacha. Fast då med förutsättningen att databasen är fullt tillgänglig för vem som helst utan restriktioner. Att ligga och tjuvhålla på data som Groundspeak gör gynnar igen.

Sidor skall, i min mening, konkurrera med funktioner, inte med vilka cacher som är listade där.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » fre nov 20, 2009 17:33

Lycka till! Jag tror det kommer behövas ett gäng eldsjälar för att lyckas med detta! Låter lätt att fixa men ni kommer ge er in och konkurera och inledningsvis kanske det är hundratals cacher mot den enorma mängd som redan är utlagda! Som brukare kan jag nyttja flera listor men skulle inte ta mig energi till detta!
Användarvisningsbild
pglans
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av pglans » fre nov 20, 2009 19:00

sydman skrev:Vilket är viktigast för dig med en cache, Platsen eller Beskrivning/historik?
Jag vill nog gärna ha båda de sakerna helst. Geocaching är för mig ett sätt att upptäcka nya platser som gärna får ha en historia på något sätt. Jag gillar även vissa cacher som kan vara svåra att ta sig till på något sätt, t ex om man behöver någon slags utrustning eller liknande. Exempel på såna cacher är Commersialism och Over head-serien i Borås. Mina favoritcacher hittills är tveklöst de flesta av Erst:s cacher, de har det mesta som jag vill ha ut av en cache. Några andra som har tankar bakom sina cacher av de som jag har loggat är bland andra: Paan, Gustaaf och Odur.
En cache som sitter på en skylt eller på en stolpe utan något vettigt i närheten att se på ger mig inte någonting egentligen mer än en pinne i statistiken och den kan jag gärna vara utan ärligt talat.
.

Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » fre nov 20, 2009 19:04

Då kanske vi kan få mer powertrail om man nu gör så och det är ju det många vill ha men nu får vi inga mer ju. :twisted:
Användarvisningsbild
pglans
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av pglans » fre nov 20, 2009 19:12

danne100 skrev:Då kanske vi kan få mer powertrail om man nu gör så och det är ju det många vill ha
Är det? Vad grundar du det på?
.

Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » fre nov 20, 2009 19:15

eller är det inte så att vi vill ha powertrail?
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » fre nov 20, 2009 19:21

pglans skrev:
sydman skrev:Vilket är viktigast för dig med en cache, Platsen eller Beskrivning/historik?
Jag vill nog gärna ha båda de sakerna helst. Geocaching är för mig ett sätt att upptäcka nya platser som gärna får ha en historia på något sätt. Jag gillar även vissa cacher som kan vara svåra att ta sig till på något sätt, t ex om man behöver någon slags utrustning eller liknande. Exempel på såna cacher är Commersialism och Over head-serien i Borås. Mina favoritcacher hittills är tveklöst de flesta av Erst:s cacher, de har det mesta som jag vill ha ut av en cache. Några andra som har tankar bakom sina cacher av de som jag har loggat är bland andra: Paan, Gustaaf och Odur.
En cache som sitter på en skylt eller på en stolpe utan något vettigt i närheten att se på ger mig inte någonting egentligen mer än en pinne i statistiken och den kan jag gärna vara utan ärligt talat.
Var vid just Commersialism för ett tag sedan och den kunde lika gärna varit en vanlig 3kant skylt med den skillnaden med T nivån så vad skiljer den på annat sätt?
Jag väljer att inte kategorisera cacher efter hur de lagts ut utan efter hur jag upplever det hela dvs en kanonfin beskrivning med bra koordinater och en fin plats, blir bara en en fin beskrivning om jag kommer dit på natten.
Du däremot verkar uttrycka att det mesta som har med stad och mängd är skit utan att ha en aning ... lägg ut en cache eller två till och bidra till utvecklingen/utbredningen.
Användarvisningsbild
pglans
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av pglans » fre nov 20, 2009 19:31

sydman skrev:Var vid just Commersialism för ett tag sedan och den kunde lika gärna varit en vanlig 3kant skylt med den skillnaden med T nivån så vad skiljer den på annat sätt?
Precis det jag skrev, den kräver någon typ av utrustning istället för att bara stanna bilen och ta fem steg fram till en cache och logga.
sydman skrev:Du däremot verkar uttrycka att det mesta som har med stad och mängd är skit utan att ha en aning
Var har jag skrivit det? Flera av de cacher som jag har bland mina favoriter finns i städer.
sydman skrev: ... lägg ut en cache eller två till och bidra till utvecklingen/utbredningen.
Det har jag gjort.
.

Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » fre nov 20, 2009 19:38

pglans skrev:Det har jag gjort.
Tror inte du förstod så avslutar med detta om hur man kan bidra

"Logga 84 till och du har stått för 1 promille av de du loggat...."
Användarvisningsbild
pglans
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av pglans » fre nov 20, 2009 19:42

sydman skrev: Tror inte du förstod så avslutar med detta om hur man kan bidra

"Logga 84 till och du har stått för 1 promille av de du loggat...."
Jodå, jag förstod mycket väl vad du menade men jag ser ingen anledning att lägga ut hundra burkar på ställen som jag inte själv skulle uppskatta. Vi har helt enkelt olika värderingar på vad vi vill söka efter för typ av cacher.
.

Bild
Skriv svar