Oberoende cachelistningsida

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » tis nov 24, 2009 13:04

OlofL skrev:
McB skrev:Kul initiativ. Lycka till. Jag skulle gärna vara med och hjälpa till om jag hade tid, men det går nog inte att motivera ännu ett sidoprojekt. Kör hårt.
Det skulle vara trevligt att ha koppling till gc.se-statistiken på plats redan från början, vad är önskelistan från gc.se och hur vill ni hämta informationen?
Jadu, om och i så fall hur får nog diskuteras. Statistiken visar det som sker på Geocaching.com, skall vi visa vad som sker på Opencaching.se bör vi väl i jämlikhetens namn visa det som sker på exempelvis TerraCaching och NaviCache också. Jag kan inte på rak arm se hur man kan presentera allt detta på ett vettigt sätt.

Hur har detta lösts på andra nationella siter med liknande statistik som vår?
Före detta geocachare.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tis nov 24, 2009 13:15

Det är en intressant fråga som jag inte tänkt på, det är ju användar(o)intresset som styrt att navicache och terracache inte är med idag, för jag har uppfattat geocaching.se en sajt för fenomenet "geocaching" snarare än för "geocaching.com", eller? Vi stryker frågan om statistik så länge, finns det önskmål längre fram så finns möjligheten.
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » tis nov 24, 2009 17:22

Den enda erfarenhet jag har av "konkurrerande" cachinglistor är fruktansvärt negativ!

Det har med ett fenomen som jag i och för sig inte bryr mig om särskilt mycket, men det finns väldigt många cachare som vurmar för och är roade av fenomenet TB och GC och det fungerar inte med olika listor!

Har du en TB eller ett GC, som läggs i en cache och listas i ett system den inte är avsedd för, får du gigantiska problem för att få kontroll över den, jag vet av egen erfarenhet!

Med tanke på den brist på "disciplin" som existerar redan i dag, kan man med knäna räkna ut att dessa kommer mångfaldigas när de kan komma att loggas i "fel" cache/system!

Det spelar ingen roll hur tydliga instruktioner du än skriver för din TB/ditt GC/din cache, så gör folk fel. Risken för lär inte minska med flera "parallella" system.

Detta kan vara något att reflektera över, om det inte skall vara förbjudet med TB och GC i det nya systemet!
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » tis nov 24, 2009 17:53

McB skrev:skall vi visa vad som sker på Opencaching.se bör vi väl i jämlikhetens namn visa det som sker på exempelvis TerraCaching och NaviCache också.
Varför då? Om ingen efterfrågar den statistiken så är det väl skitsamma?

geocaching.se har väl aldrig varit en svensk underdivision till geocaching.com? Det har ju alltid uttryckt som att det är en svensk sida för svenska cachare. Att det har varit så stor tonvikt på geocaching.com beror ju först och främst på att det är där allt har hänt.

Längs upp på första sidan står det:
Tanken bakom de här sidorna att samla det mesta som rör Geocaching i Sverige på ett ställe.
Om nu nåt nytt utvecklas, så vore det ju urbota dumt att inte uppmärksamma det. Speciellt eftersom hela tanken med opencaching konceptet alltid har varit en öppen databas. Så det borde ju inte vara några större problem att inhämta statistik.

Eller är det några intressekrockar som spökar här?

Vad Gavia pratar om förstår jag inte. Hur skulle en TB kunna loggas på en annan sida än den som den har reggats på? Det är ju alltid helt frivilligt att engagera sig där man själv vill.
Det hela låter mest som ett svårt fall av "så här har vi alltid gjort, så varför ska vi göra nåt nytt?"
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tis nov 24, 2009 17:54

Gavia & the SGCD skrev:Den enda erfarenhet jag har av "konkurrerande" cachinglistor är fruktansvärt negativ!...
Det var i och för sig inte så överraskande :wink:

Men inte desto mindre är det releventa synpunkter du kommer med som bör beaktas, även om jag är precis lika ointresserad av TB/GC som du är av statcacher :D
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » tis nov 24, 2009 18:08

Gavia & the SGCD skrev:Den enda erfarenhet jag har av "konkurrerande" cachinglistor är fruktansvärt negativ!

Det har med ett fenomen som jag i och för sig inte bryr mig om särskilt mycket, men det finns väldigt många cachare som vurmar för och är roade av fenomenet TB och GC och det fungerar inte med olika listor!

Har du en TB eller ett GC, som läggs i en cache och listas i ett system den inte är avsedd för, får du gigantiska problem för att få kontroll över den, jag vet av egen erfarenhet!

Med tanke på den brist på "disciplin" som existerar redan i dag, kan man med knäna räkna ut att dessa kommer mångfaldigas när de kan komma att loggas i "fel" cache/system!

Det spelar ingen roll hur tydliga instruktioner du än skriver för din TB/ditt GC/din cache, så gör folk fel. Risken för lär inte minska med flera "parallella" system.

Detta kan vara något att reflektera över, om det inte skall vara förbjudet med TB och GC i det nya systemet!
Jag har ingen erfarenhet av konkurerande sidor men ska jag vara ärlig så ser jag igentligen inga fördelar heller, det skulle kanske vara den ENORMA frivilliga medlemsavgiften förståss. Jag tror nämligen att konkurerande sidor också måste ha regler opch moderatorer och då blir det folk som blir besvikna där också. Själv tycker jag att moderatorer och reviewers gör ett bra jobb!
Användarvisningsbild
Xerxes Yngve
Geocachare

Inlägg av Xerxes Yngve » tis nov 24, 2009 19:48

Odurs inlägg sammanfattar ganska mycket hur jag ser det.

Har dock följande "tillägg":

geocaching.se's relation till opencaching.se bör kunna hanteras som till vilken cachingsida som helst. ex. geocaching.com. Dvs. statistik, tips, länkar, telefonlista och forumdiskussioner och annat för sammanhållning av "fenomenet" geocaching. Vissa underforum kan döpas om/läggas till för att hantera diskussioner som inte rör GSAK, GPSr, plastburkar osv, utan rör respektive cachingsites specifika grejjer.

I övrigt sker ju allt som har med cachingen före och efter en runda på respektive sajt, loggning, upplägg av nya burkar osv.
Ser inga nackdelar alls med utveckling, detta oaktat om jag själv kommer att använda andra sajter.
BildBild
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » tis nov 24, 2009 20:52

Ett rakt besked till de ansvariga för GCSE:

Se till att geocaching.se är så bra att ingen känner ett behov av något annat. Lätt som en plätt. \:D/
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
Xerxes Yngve
Geocachare

Inlägg av Xerxes Yngve » tis nov 24, 2009 21:00

jasy skrev:Se till att geocaching.se är så bra att ingen känner ett behov av något annat. Lätt som en plätt. \:D/
Vill inte vara den som är den men... ingen har väl haft behov av något annat än geocaching.se, det är väl alternativ till geocaching.com det handlar om?
BildBild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » tis nov 24, 2009 21:00

Naturligtvis bör statistik och liknande ses över om det visar sig att opencaching.se skulle tilldra sig stor uppmärksamhet och bli populär bland geocachare i Sverige. Om jag tror och önskar att så kommer att ske låter jag dock vara osagt då jag inte har tänkt över eventuella problem som kan uppstå tillräckligt mycket för att yppa dem här. Jag kan se en hel del tekniska problem relaterade till statistiken, men inga som är omöjliga att lösa.

Personligen har jag inga som helst intressekonflikter, men så talar jag också bara för mig själv, inte för styrelsen eller hela hemsidegruppen.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » tis nov 24, 2009 21:05

Odur skrev: Vad Gavia pratar om förstår jag inte. Hur skulle en TB kunna loggas på en annan sida än den som den har reggats på? Det är ju alltid helt frivilligt att engagera sig där man själv vill.
Det hela låter mest som ett svårt fall av "så här har vi alltid gjort, så varför ska vi göra nåt nytt?"
Problemet är väl att folk inte riktigt tänker sig för. Det har vi ju sett gång på gång, om och om igen. Jag kan utan problem föreställa mig någon som hittar en TB i en cache som är listad på både opencaching.se och geocaching.com och sedan placerar den i en cache som bara finns på opencaching.se. Det kommer att hända, och det kommer att hända igen och igen oavsett hur mycket information som sprids.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » ons nov 25, 2009 1:43

Odur skrev:Vad Gavia pratar om förstår jag inte. ...
Det begär jag inte, men jag relaterar till verkliga upplevda händelser som krävde en jäkla massa jobb att fixa till!
McB skrev:Problemet är väl att folk inte riktigt tänker sig för. Det har vi ju sett gång på gång, om och om igen. Jag kan utan problem föreställa mig någon som hittar en TB i en cache som är listad på både opencaching.se och geocaching.com och sedan placerar den i en cache som bara finns på opencaching.se. Det kommer att hända, och det kommer att hända igen och igen oavsett hur mycket information som sprids.
Skönt med klarsynta fördomsfria människor!
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » ons nov 25, 2009 1:53

Gavia & the SGCD skrev:
Det begär jag inte, men jag relaterar till verkliga upplevda händelser som krävde en jäkla massa jobb att fixa till!
Tänker lite som Odur tror jag.. Gavia visst är du Earthcache rewiver...ett paralellsystem precis som Letterboxing Wherigo osv...MEN de är knutna till Groundspeak i ngn form och om man inte vill det..
Eftersom Letterboxing fanns mer än 100år innan Groundspeak vem orsakade "problemen" :)
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » ons nov 25, 2009 15:26

Gavia & the SGCD skrev:
Men förklara vad du menar då istället...

Hur kan någon, som du skrev, logga en TB listad på GC.com på en annan sida där den inte är registrerad?
Gavia och vovvarna skrev: Med tanke på den brist på "disciplin" som existerar redan i dag, kan man med knäna räkna ut att dessa kommer mångfaldigas när de kan komma att loggas i "fel" cache/system!
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » ons nov 25, 2009 17:00

Odur skrev:Men förklara vad du menar då istället...
Orkar dessvärre inte förklara djupare än så här för det känns inte meningsfullt, eftersom jag redan försökt utan att bli för detaljerad.

TB/GC som tas ur en gc.com-cache och sedan placeras i en cache, som i mitt fall fanns, i det polska systemet försvinner utan att du kan hitta den någonstans.

Det krävdes en jäkla massa (tråkigt, onödigt) jobb (skriva e-brev hit och dit) för att till slut få nöjet att kröna mitt letande med framgång.

Den flyttades tillbaka till gc.com mha. en polsk cachare och har klarat sig från liknande incidenter (sedan dess) kanske för att jag "nästan" övertydligt i texten påpekat att den "hör hemma" på gc.com.
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

Skriv svar