Oberoende cachelistningsida

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » ons nov 25, 2009 17:08

Ok, men då är det att någon lägger den i fel burk, inte att den loggas. Då blir det mycket klarare vad du menar.

Men jag ser ändå inte varför det skulle vara dåligt med alternativ bara för att vissa inte kan läsa innantill. TB försvinner ju ändå...
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Användarvisningsbild
leo72
Reviewer
Reviewer

Inlägg av leo72 » ons nov 25, 2009 17:11

Finns det nått mer syfte än att kunna skita ut powertrails och cachar som av div. orsaker inte skulle bli godkända enl. GC:s regler???

Eftersom 160 meters reglerna kommer att sättas ur spel så lär det ju krocka allt som oftast är jag rädd.
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » ons nov 25, 2009 17:14

Tja.. Flera andra länder klarar ju av att köra egna system utan nämnvärda problem. Jag förstår inte varför vi skulle vara sämre. De flesta har startats pga. att de inte gillar att Amerikanerna ska bestämma allt.

Jag brukar framhålla Australien som ett bra exempel! http://geocaching.com.au/
Detta är geocaching.se i kubik!
Kolla gärna deras FAQ
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Inlägg av A.Nehlin » ons nov 25, 2009 18:47

leo72 skrev:Finns det nått mer syfte än att kunna skita ut powertrails och cachar som av div. orsaker inte skulle bli godkända enl. GC:s regler???
Valmöjligheten, min vän!
Det torde vara tämligen klart för alla att monopol leder endast till tramp i samma gamla stagnerade fotspår utan någon förnyelse. Lite konkurrens kommer endast vara nyttigt för båda!
"Hauí that skanunga ærliki mææn, toco vithar oræt aldrigh æn."

BildBild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » fre nov 27, 2009 0:43

Det stora problemet är när det ligger burkar nära varann från olika system. Jag lyckades logga en cache i Stockholm i höstas trodde jag, men det visade sig att det var en annan burk jag loggade i som tydligen endast låg någon meter ifrån den riktiga burken.
Så det blev ingen logg denna gång :( och vad det var för burk jag loggat i har jag inte orkat utröna...
/Djurets
Bild
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » fre nov 27, 2009 1:07

Djuret skrev:Det stora problemet är när det ligger burkar nära varann från olika system. Jag lyckades logga en cache i Stockholm i höstas trodde jag, men det visade sig att det var en annan burk jag loggade i som tydligen endast låg någon meter ifrån den riktiga burken.
Så det blev ingen logg denna gång :( och vad det var för burk jag loggat i har jag inte orkat utröna...
Det är en intressant frågeställning. Och vad är det som definierar vilken som är den "riktiga" burken? Ligger inte det i betraktarens ögon?
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » fre nov 27, 2009 2:20

OlofL skrev:Det är en intressant frågeställning. Och vad är det som definierar vilken som är den "riktiga" burken? Ligger inte det i betraktarens ögon?
Det där får du gärna förklara.
Om du försöker logga en burk på gc.com och den inte finns på gc.com, så ligger det väl knappast i betraktarens ögon, utan är i allra högsta grad ett reellt "problem".
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Användarvisningsbild
1337v411
Geocachare
Efternamn: Lithvall
Förnamn: Richard

Inlägg av 1337v411 » fre nov 27, 2009 2:24

Gavia & the SGCD skrev:Om du försöker logga en burk på gc.com och den inte finns på gc.com, så ligger det väl knappast i betraktarens ögon, utan är i allra högsta grad ett reellt "problem".
Har gc.com ensamrätt på gömda plastburkar?
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » fre nov 27, 2009 8:49

Herr Luels skrev:
Gavia & the SGCD skrev:Om du försöker logga en burk på gc.com och den inte finns på gc.com, så ligger det väl knappast i betraktarens ögon, utan är i allra högsta grad ett reellt "problem".
Har gc.com ensamrätt på gömda plastburkar?
Självklart har inte GC ensamrätt på burkar och det vet du!!! Om man nu är ute och letar efter en burk som man fått beskrivning på och sedan hitar en burk på den platsen, inom GPS felmarginal. Är burken dåligt märkt är det lätt att man tror att man har hittat rätt. Om nu burken tillhör annan sida så har man då inte rätt att skriva in en nätlogg, inte på GC i alla fall. Problemet ligger då inte i att burken tillhörde en GC cach utan att den tillhörde ur betraktarens ögon, cacharen, fel system och detta oberoende från vilken cachhemsida som helst.

Jag tycker nu inte detta är avgörande om man ska ha flera cachingsidor eller ej men det kan defenitivt skapa problem om sidorna försöker konkurera, exempelvis om en TB läggs i "fel" burk!
msen
Geocachare
Efternamn: Mats
Förnamn: Almgren

Inlägg av msen » fre nov 27, 2009 9:31

Jag har skapat en tråd på groundspeak GC.com under Scandinavia and Baltic countries som heter geocaching.se. Det kan fungera som ett alternativ om detta forum skulle ligga nere någon mer gång. Jag har även mejlat groundspeak och bett dem att göra en egen grupp för Sweden och jag har fått svar på dem att de bollat frågan vidare till ansvariga för detta.
BildBild
Användarvisningsbild
GeoTectives
Geocachare
Efternamn: Lindström
Förnamn: Mats
Kontakt:

Inlägg av GeoTectives » fre nov 27, 2009 13:25

msen skrev:Jag har skapat en tråd på groundspeak GC.com under Scandinavia and Baltic countries som heter geocaching.se. Det kan fungera som ett alternativ om detta forum skulle ligga nere någon mer gång. Jag har även mejlat groundspeak och bett dem att göra en egen grupp för Sweden och jag har fått svar på dem att de bollat frågan vidare till ansvariga för detta.
GCBook.se :wink:
Hardware: Garmin Montana 650t, Garmin Nüvi 3790t, iPhone 5s, MacBook Pro, iPad Air
Vehicle: Audi Q5

http://www.nordicxtreme.com

Bild
Rraisa
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Rraisa » fre nov 27, 2009 14:10

GeoTectives skrev:
msen skrev:Jag har skapat en tråd på groundspeak GC.com under Scandinavia and Baltic countries som heter geocaching.se. Det kan fungera som ett alternativ om detta forum skulle ligga nere någon mer gång. Jag har även mejlat groundspeak och bett dem att göra en egen grupp för Sweden och jag har fått svar på dem att de bollat frågan vidare till ansvariga för detta.
4-5 meter
Användarvisningsbild
GeoTectives
Geocachare
Efternamn: Lindström
Förnamn: Mats
Kontakt:

Inlägg av GeoTectives » fre nov 27, 2009 20:16

Rraisa skrev:
GeoTectives skrev:
4-5 meter
Que?
Hardware: Garmin Montana 650t, Garmin Nüvi 3790t, iPhone 5s, MacBook Pro, iPad Air
Vehicle: Audi Q5

http://www.nordicxtreme.com

Bild
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » lör nov 28, 2009 1:06

Rraisa skrev:
GeoTectives skrev:
4-5 meter
Que i kvadrat!?
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » lör nov 28, 2009 3:04

OlofL skrev:
Djuret skrev:Det stora problemet är när det ligger burkar nära varann från olika system. Jag lyckades logga en cache i Stockholm i höstas trodde jag, men det visade sig att det var en annan burk jag loggade i som tydligen endast låg någon meter ifrån den riktiga burken.
Det är en intressant frågeställning. Och vad är det som definierar vilken som är den "riktiga" burken? Ligger inte det i betraktarens ögon?
Det är väl helt upp till cache ägaren, när denne som sig bör :shock: kontrollerar loggarna på nätet mot sin loggbok, är det väl dennes skyldighet att radera loggar som inte finns med i logboken, eller... :roll:
Det jag vill säga är att betraktaren är väl alltid cache ägaren i sista änden...

Denna gång var cache ägaren bussig och tyckte att min logg skulle vara godkänd ändå, men i stället var det jag som var nitisk och avböjde. Räknar med att komma tillbaka om ett år eller så... :D
/Djurets
Bild
Skriv svar