Erfarenheter från Opencaching.se

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Sundins
Geocachare

Erfarenheter från Opencaching.se

Inlägg av Sundins » sön dec 27, 2009 23:03

Nu har jag loggat min första Opencaching-cache. Det blev en FTF på den i detta forum omtalade cachen i Södertälje.

Tänkte delge mina erfarenheter om hur Opencaching.se funkade för mig:
* Registrering på Opencaching.se gick utan problem.
* Att ladda ned cachebeskrivningen till GPS:en funkade inte via den plugin som finns på sidan. Att ladda ned GPX-filen och lägga in den manuellt gick dock smidigt.
* Cachen dök upp i min Colorado 300 precis som vilken Groundspeak-cache som helst. Inklusive cachebeskrivning och hint - allt funkade "som vanligt"
* Åter hemma efter att ha loggat cachen så uppdaterade jag min GSAK med mitt fynd och satte FTF-flaggan.
* Trodde inte riktigt att min statistiksida skulle visa korrekt info men det gjorde den. Opencaching-cachen var med inkluderad i statistiken och FTF-en listades som vilken FTF som helst. En positiv överraskning!

Ser även att opencaching.se har en funktion som jag har saknat hos geocaching.com nämligen möjligheten att styra vid vilken tidpunkt en cache sak publiceras. Snutt!

Jag tycker det bådar gott och kan nog tänka mig att publicera någon burk på opencaching.se. Inte för att jag är missnöjd med de funktioner som geocaching.com erbjuder. Det är mer Groundspeaks användarvillkor som jag ogillar då Groundspeak anser sig äga allt data om cacharna. Användarvillkoren förhindrar att man bygger egna spännande funktioner med innehållet i loggar eller notifieringsmail.

Så hittills är mina erfarenheter från Opencaching.se enbart positiva.
Bild
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Re: Erfarenheter från Opencaching.se

Inlägg av Löjan » sön dec 27, 2009 23:38

Jag har loggat sju oc.se-cacher och lagt ut en egen (ännu ej FTF-ad - finns i Eskilstuna) och delar Sundins positiva upplevelse.

Det jag gillar bäst som utläggare är att sidan för cachebeskrivningen har en editor, så man behöver inte vara HTML-mästare eller använda andra verktyg/sidor för att få till snygga beskrivningar.

Generellt är oc.se-siten fräsch och snygg och framstår modernare än gc.com.

Som komplement till gc.com, för cacher som inte får publiceras på gc.com, kommer oc.se att bli suveränt. Nu kan vi lägga ut webcam, virtual, powertrails, cacher med loggningskrav m fl. För egen del kommer jag dock att hålla det som ryms inom gc.com-skalet där, för jag gillar att det är en världsomspännande site och det betyder mer för mig än hårda regler och användarvillkor från Groundspeaks sida.

Precis som Sundins konstaterade fungerar GPX-filerna från oc.se perfekt i GSAK, även på statistiksidan genererad av findstatgen. Detta gäller även för mig som lagt ut en cache. Någon PQ-funktion har jag inte hittat ännu, men det kanske kommer?
msen
Geocachare
Efternamn: Mats
Förnamn: Almgren

Inlägg av msen » mån dec 28, 2009 2:36

En av mina favoritcachtyper är Virtual cache. Kan man lägga ut sådana i opencaching?
BildBild
Sundins
Geocachare

Inlägg av Sundins » mån dec 28, 2009 9:45

msen skrev:En av mina favoritcachtyper är Virtual cache. Kan man lägga ut sådana i opencaching?
Ja. Virtual finns bland cachetyperna hos opencaching.se.
Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » mån dec 28, 2009 9:54

web cam finns med
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Azoo-Lina
Geocachare

Inlägg av Azoo-Lina » mån dec 28, 2009 14:36

OlofL och jag är bortresta över Jul och har ett extremt svajigt och långsamt nätverk :( Vi kommer hem om ett par dagar och ska då ta tag i buggfixar och driftsproblem. Vi kommer även kunna svara på flera av de frågor som har dykt upp.
Hoppas att ni har haft en bra Jul, det har vi :D
Azoo-Lina
VVS (Våga Vägra Stengärsgådar)
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » mån dec 28, 2009 16:38

Jag kikade in på http://www.opencaching.org.uk

Där har man nyligen infört 2 nya typer av cacher.

1. Podcache, en sorts multi-cache där du laddar ner en vägbeskrivning i en mp3-fil som guidar dig till cachen.

2. Edu-cache En virtuell cache med loggningskrav, som kräver ett visst mått av vetenskaplig research såväl som ett foto taget på platsen. Alltså liknande upplägget kring en Earthcache, fast inom ett bredare område.

Det känns som endast användarnas fantasi sätter gränser inom opencaching. :thup:
Bild
Bild
msen
Geocachare
Efternamn: Mats
Förnamn: Almgren

Inlägg av msen » tis dec 29, 2009 0:50

Underbart! Geocaching når nya höjder.
BildBild
Löjan
Geocachare

Inlägg av Löjan » tis dec 29, 2009 1:42

Sundins skrev:
msen skrev:En av mina favoritcachtyper är Virtual cache. Kan man lägga ut sådana i opencaching?
Fördelen med virtual cache när man ska prova en ny cachingsida är att den ju kan loggas på distans. Nu finns det en virtual på opencaching.se, så nu kan de som känner för det här på forumet prova att logga en oc.se-cache. Den publiceras senast klockan 01.00, men kan redan vara ute nu.
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Inlägg av A.Nehlin » tis dec 29, 2009 13:36

Löjan skrev:
Sundins skrev:
Fördelen med virtual cache när man ska prova en ny cachingsida är att den ju kan loggas på distans. Nu finns det en virtual på opencaching.se, så nu kan de som känner för det här på forumet prova att logga en oc.se-cache. Den publiceras senast klockan 01.00, men kan redan vara ute nu.
Kul att även virtuella godkänns, men just den här undrar jag om den inte borde vara av annan typ egentligen. Enligt opencachings egna guidelines står det:

"A virtual cache is a cache that exists in a form of a location only. The reward for these caches is the location itself and sharing information about your visit. In order to log a find, you need to convince the cache owner you've been at the spot indicated, this is usually achieved with a password to be read on the site."

Med andra ord så måste man ha varit på plats även vid en virtuell cache. Löjans cache liknar snarare en av de gamla typen "reverse" eller "locationless" som de även kallades, på gc.com. Kanske dags att införa det som typ på os.se?
Som det är nu så skulle jag satt Löjans cache som "Unknown", vilket ju dock inte gör det mindre spektakulärt då det ju i så fall blir den första "unknown"-cachen på os.se. :P
"Hauí that skanunga ærliki mææn, toco vithar oræt aldrigh æn."

BildBild
Användarvisningsbild
StormHill
Geocachare

Inlägg av StormHill » tis dec 29, 2009 14:06

A.Nehlin skrev: Kul att även virtuella godkänns, men just den här undrar jag om den inte borde vara av annan typ egentligen. Enligt opencachings egna guidelines står det:

"A virtual cache is a cache that exists in a form of a location only. The reward for these caches is the location itself and sharing information about your visit. In order to log a find, you need to convince the cache owner you've been at the spot indicated, this is usually achieved with a password to be read on the site."

Med andra ord så måste man ha varit på plats även vid en virtuell cache. Löjans cache liknar snarare en av de gamla typen "reverse" eller "locationless" som de även kallades, på gc.com. Kanske dags att införa det som typ på os.se?
Som det är nu så skulle jag satt Löjans cache som "Unknown", vilket ju dock inte gör det mindre spektakulärt då det ju i så fall blir den första "unknown"-cachen på os.se. :P
Håller med, enligt reglerna på gc.com borde det varit en locationless. Men jag har loggat en del gamla virtuella på gc.com som även där borde har varit locationless, man behövde inte vara på plats för att kunna logga dem. Men det hade varit önskvärt om man hade fått till det rätt nu när oc.se har börjat komma igång.
Bild
Löjan
Geocachare

Inlägg av Löjan » tis dec 29, 2009 18:47

Ni har såklart rätt :oops: :oops: :oops:. Jag tänkte på ett par Virtuella jag loggat tidigare som funkat precis så här, men enligt reglerna i oc.se är det solklart att min cache är fel. Men då ser vi ju att det finns ordning och reda även inom opencaching, så helt bortkastat var det ju inte att göra denna cache :) .

Jag kollade lite hur man ändrar typ, men jag måste nog ha lite assistans till det, för det är inte bara att ändra denna cache till typen Okänd. Även typen Okänd på oc.se kräver burk. Fortsättning på detta tar jag på mail istället för i forum.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tor dec 31, 2009 21:39

Jag kan egentligen inte svara på detta i denna tråden eftersom man numera måste hålla sig till ämnet i forumet :wink: Men jag gör ändå ett försök eftersom det är så här mänskliga diskussioner går till - associativt...

Först lite analys på vad det finns för eventuella cachetyper
a) Fysiska - inget konstigt med dem
b) Virtuell - ett besök på en viss plats krävs, t.ex. ett besök på en bergstopp där det inte går att gömma en burk pga vädrets makter. Fotobevis behövs ofta för att logga. Earthcacher går in under denna kategori också.
c) Annan virtuell - ett besök på en plats krävs, men cacheägaren har inte bestämt koordinaterna utan det gör du. För loggning krävs t.ex. foto på GPS som visar koordinater. Exempel på denna typ är Landskapsblommor, http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 433b58d634 liksom denna (registrerad som locationless) http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ea0963c755
d) Soffcache - en virtuell som inte kräver besök på någon plats alls. Det är egentligen en halv "lösa hemma mystery" där själva burken saknas. Ett bra exempel är Four Windows: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 291a31d94a

Då är frågan vad vill vi egentligen ha?
a) Självklart.
b) Ha jag saknat mycket sedan det försvann.
c) Det finns mycket kreativitet om detta som jag tycker borde tas tillvara. Stör det för mycket att ha det som virtuell och ändra definitionen för virtuell eller måste vi kanske skapa en egen cachetyp för dessa?
d) Är jag personligen mer tveksam till, det är ju en lek där man använder gpsen som detta går ut på. Eller är jag för snäv i mitt tänkande?
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » sön jan 03, 2010 11:47

Ny webcam ute nu på opencaching.
kanske fel sida att skriva på men men så är det ibland.
Bild

Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » sön jan 03, 2010 11:49

danne100 skrev:Ny webcam ute nu på opencaching.
kanske fel sida att skriva på men men så är det ibland.
Mja i väntan på ev anpassning av Gc.se till att klara med än groundspeak cacher så ....
Bild
Skriv svar