Erfarenheter från Opencaching.se

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Re: Erfarenheter från Opencaching.se

Inlägg av A.Nehlin » sön maj 09, 2010 19:34

Jubel och hurra, den etthundrade opencachen är nu publicerad! :D
"Hauí that skanunga ærliki mææn, toco vithar oræt aldrigh æn."

BildBild
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » lör maj 15, 2010 1:33

Löjan skrev:
OlofL skrev:
Löjan skrev:...men problemet kvarstår väl för de cacher man hittat? Jag har hittat både gc.com-cacher och oc.se-cacher av OlofL och för att min GSAK ska förstå att det är samma utläggare i gpx-filerna från bägge system måste ju owner id i respektive system kopplas ihop någonstans?
Det stämmer antagligen, har du testat? Tror att makrot matchar finds på id och inte namn, men är inte säker.

Rulles förslag att lagra gc-id hjälper bara delvis, det kräver att alla andra skrivit in sitt gc-id för att loggarna ska bli rätt och det kan man inte kräva. Man skulle kunna få tag i id på annat sätt, men det är nog inte tillåtet enligt gc.com.
Manuell lösning att göra varje gång man hämtat gpx-fil från oc.se: Man kan såklart köra Global replace i GSAK på de användare som man hittat cacher av. Problemet är att Owner id ändras tillbaka varje gång man hämtar gpx-filen på nytt från oc.se. Men kanske det går att låsa bara det fältet i GSAK?

Manuell lösning att göra en gång per användare: Så vitt jag ser finns ingen funktion i GSAK för att justera owner id (till XXXXXX;XX) på andra användare än sig själv. Hade det funkat hade man ju kunna göra det så länge det bara är några hundra användare.

GSAK-macro-lösning: Nej, oc.se kan inte hämta owner id från gc.com - det skulle inte ses med blida ögon. Men ett GSAK-macro som är oberoende av oc.se skulle nog kunna göra det. Om man sedan har en liten databas i macrot som använder Global replace (från oc.se-id till gc.com-id) och byter ut numret så skulle det kanske kunna funka helt automatiskt och heltäckande.
Hittade ingen kommentar om att detta skulle vara löst?

Antar att det enklaste är att byta användar-ID innan man tar in filerna i GSAK.
Helst ska då både "owner id" såväl som "finder id" bytas ut.
Skulle kunna gå att gör med macro, om man kommit åt "finder id", vilket jag inte sett att man skulle kunna (med tanke på hur många saker man kan göra i GSAK så säger inte detta nåt alls...).

Eller, så får man göra det utanför GSAK?
Spara ner GPX-filerna från opencaching.se i en egen katalog, kör en global replace på respektive ID (denna fil skulle man kunna ha att ladda ner från opencaching.se??), innan man läser in filerna i GSAK?
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » lör maj 15, 2010 9:28

Det stämmer, det är inte löst. Men med gcownerid;ocownerid i gsak löser du dina egna gömda och dina egna finds, men statistiken på vem som loggat dina gömda cacher går inte att få till så.

Egentligen borde findstatsgen matchat loggarnas finder på signatur och inte id, då hade problemet inte funnits. I loggarna styr man ju inte vad man heter, där är det alltid ens signatur som syns. Kanske man skulle kolla om findstatsgen kan ändras?
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » lör maj 15, 2010 18:23

1. Jag loggade en OC cache på plats o på nätet, laddade ner gpxfilen men får inte med den i statistiken. Jag har läst igenom alla inlägg här men får ingen klarhet i det???
Löste det själv genom att fixa lite i GSAK edit

2. När jag ska logga en annan OC cache krävs det att jag har ett foto med i loggen och jag kan inte hitta var jag ska ladda upp bilden. Tittar jag på övriga fotologgar ligger de på http://www.opencaching.se/images/uploadsblablabla men jag hittar inte dit???
Löste det själv, när man har loggat den kan man editera och lägga upp bilder

3. Jag skulle vilja ha en sökfunktion och en enkel handledning för sådana här saker som tydligen inte är uppenbara utan att man "vet" hur man ska göra.

4. Annars är jag nöjd över att vi har ett alternativ till :D :D :D

ha de!
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » lör maj 15, 2010 22:39

rogge88 skrev:...
3. Jag skulle vilja ha en sökfunktion och en enkel handledning för sådana här saker som tydligen inte är uppenbara utan att man "vet" hur man ska göra.
...
Tack för tipset! Ingen sökfunktion, men det blev en FAQ på wikin.
http://opencaching.wikispaces.com/FAQ
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » sön maj 16, 2010 0:09

Perfa :)
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Inlägg av Löjan » tor maj 27, 2010 17:32

OlofL skrev:Det stämmer, det är inte löst. Men med gcownerid;ocownerid i gsak löser du dina egna gömda och dina egna finds, men statistiken på vem som loggat dina gömda cacher går inte att få till så.

Egentligen borde findstatsgen matchat loggarnas finder på signatur och inte id, då hade problemet inte funnits. I loggarna styr man ju inte vad man heter, där är det alltid ens signatur som syns. Kanske man skulle kolla om findstatsgen kan ändras?
Är det någon som känner för att föreslå det för lignumaqua?
Skriv svar