Erfarenheter från Opencaching.se

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Re: Erfarenheter från Opencaching.se

Inlägg av A.Nehlin » sön jan 03, 2010 15:51

Nu uppe i 100 registrerade användare. :D
"Hauí that skanunga ærliki mææn, toco vithar oræt aldrigh æn."

BildBild
Användarvisningsbild
Lejonen
Geocachare

Inlägg av Lejonen » sön jan 03, 2010 18:44

Varför finns inte användarvilkoren på svenska?

The following text is a rough translation provided for the convenience of English speakers only. The binding version is in Polish language, available here. The English translation is still in the very early draft stage.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » sön jan 03, 2010 22:15

Lejonen skrev:Varför finns inte användarvilkoren på svenska?

The following text is a rough translation provided for the convenience of English speakers only. The binding version is in Polish language, available here. The English translation is still in the very early draft stage.
Helt enkelt för att ingen har översatt dem ännu och annat på sidan har prioriterats. Inga av hjälp- och informationstexterna är översatta till svenska och svenska förhållanden även om arbetet har påbörjats. Du (och alla andra) är välkomna att hjälpa till om du vill, hör av dig till mig eller Azoo-Lina.
Användarvisningsbild
rulle
Geocachare

Inlägg av rulle » ons jan 06, 2010 16:39

Då har jag loggat min första opencache :D och det funkade ganska bra.
Efter loggningen laddade jag ner gpxfilen till GSAK men såg då att den hade status "not found". Jag ändrade den i GSAK till "found" och skrev i "found by me" datum.
Uppdaterade sedan statistiken och såg att den kom med som den skulle, trodde jag. Jag såg senare att nu hade jag en found i Storbritanien :o
Det gick bättre när jag hämtade filen "GPX GC" Där var "country>Sweden".
Däremot så saknades det finder id <groundspeak:finder id="0">rulle</groundspeak:finder> (och även owner id)
Detta var orsaken till att GSAK inte uppdaterades rätt.

:idea: Skulle detta kunna fixas om man fick ange sitt id under kontinställningar :?:
Bild
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Inlägg av Löjan » ons jan 06, 2010 18:27

rulle skrev: :idea: Skulle detta kunna fixas om man fick ange sitt id under kontinställningar :?:
Bra förslag om det är enkelt att fixa! Jag har skrivit in owner id manuellt hittills (på varje cache).
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tor jan 07, 2010 12:11

rulle skrev:...
:idea: Skulle detta kunna fixas om man fick ange sitt id under kontinställningar :?:
Fiffigt! Jag har inte kommit på hur man skulle kunna lösa detta tidigare, men detta var ju ett helt nytt sätt. Jag ska se om det går.

Annars, om det är någon som vill testa att utveckla detta nu direkt så hör av er så hjälper jag er igång med en egen testserver! Både windows och linux går bra för testutveckling, databasen är mysql och programspråket php.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tor jan 07, 2010 12:25

Annars tror jag det fungerar i GSAK om man ändrar options för owner-id matchning från exact id till RegEx och fyller i något i stil med
.*OlofL.* Exakt hur man behöver skriva beror lite på hur man fyllt i "Placed By" på de cacher man gömt, den här matchar "OlofL", "nn och OlofL", "OlofL m.fl." osv. och man kan modifiera den så den passar det man vill. T.ex. om man inte vill stå som ägare till en cache som är gömd av "nn och OlofL", men vara ägare till "OlofL m.fl." ska man snarare ha regexpen till OlofL.*
tigern
Geocachare
Efternamn: S
Förnamn: T

Inlägg av tigern » tor jan 07, 2010 17:34

visst kan jag regga alla mina GC cacher på OC också?
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » tor jan 07, 2010 19:35

tigern skrev:visst kan jag regga alla mina GC cacher på OC också?
Japp, inga problem alls. Det finns till och med attribut för att visa om cachen är exklusiv för OC eller inte.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Användarvisningsbild
Skarek
Geocachare

Inlägg av Skarek » tor jan 07, 2010 19:52

Fast vad jag vet är intentionen att man inte ska dubbelregistrera alla cacher... Står det inte nått sånt i rekommendationerna?
Bild
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Inlägg av A.Nehlin » tor jan 07, 2010 20:44

Eftersom poängen är att komplettera och inte konkurrera så står det att man avråder från att ha dubbellistade cacher. Det kan ju uppstå en mängd komplikationer, exempelvis att man helt plötsligt har två cacher i gps:en om man laddat ner gpx-er från både gc.com och oc.se inför en runda, eller att man i statistik, om man nu använder det, får två loggar på egentligen samma cache.

BildBild
Användarvisningsbild
rulle
Geocachare

Inlägg av rulle » tor jan 07, 2010 20:57

OlofL skrev:Annars tror jag det fungerar i GSAK om man ändrar options för owner-id matchning från exact id till RegEx och fyller i något i stil med
.*OlofL.* Exakt hur man behöver skriva beror lite på hur man fyllt i "Placed By" på de cacher man gömt, den här matchar "OlofL", "nn och OlofL", "OlofL m.fl." osv. och man kan modifiera den så den passar det man vill. T.ex. om man inte vill stå som ägare till en cache som är gömd av "nn och OlofL", men vara ägare till "OlofL m.fl." ska man snarare ha regexpen till OlofL.*
Provade att ändra till RegEx och rulle.
Det fick till följd att jag "ägde" cacher utlagda av "Termospatrullen" och "Kolare & Scoutpatrullen"

Det bästa är att få med rätt ID i GPXfilen
Bild
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » tor jan 07, 2010 21:54

Kollade lite på hur man reggar en ny cache och såg att de vanliga cache storlekarna var med som på gc.com, varför inte ha med nano som ett alternativ?
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » lör jan 09, 2010 11:44

Kartan är under all kritik, svårt att se vart cacherna är någonstanns om man inte zoomar ut till hela norden. Sen kan man inte se vilken cache(eller vilken typ av cache) man har framme på kartan eller klicka in sig i den beskrivningen.
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Inlägg av A.Nehlin » lör jan 09, 2010 13:22

Djuret skrev:Kartan är under all kritik, svårt att se vart cacherna är någonstanns om man inte zoomar ut till hela norden. Sen kan man inte se vilken cache(eller vilken typ av cache) man har framme på kartan eller klicka in sig i den beskrivningen.
Pröva "äldre version av cachekarta", den verkar funka bättre.

BildBild
Skriv svar