Erfarenheter från Opencaching.se

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Re: Erfarenheter från Opencaching.se

Inlägg av Djurets » lör jan 09, 2010 14:28

A.Nehlin skrev:
Djuret skrev:Kartan är under all kritik, svårt att se vart cacherna är någonstanns om man inte zoomar ut till hela norden. Sen kan man inte se vilken cache(eller vilken typ av cache) man har framme på kartan eller klicka in sig i den beskrivningen.
Pröva "äldre version av cachekarta", den verkar funka bättre.
Tack för tipset! Den var mycket bättre. Men det kunde varit lite tydligra vilken typ av cache det är, bokstaven är ju inte direkt jätte tydlig.
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Inlägg av A.Nehlin » lör jan 09, 2010 19:16

Nu har även opencaching.se fått sin första multi...
"Hauí that skanunga ærliki mææn, toco vithar oræt aldrigh æn."

BildBild
Användarvisningsbild
stejor
Geocachare
Efternamn: Jormelius
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av stejor » lör jan 09, 2010 20:37

Har inte börjat att logga cacher på opencaching.se ännu. Men efter att jag förstått att några av del iblandade på den siten (OlofL?) är här och läser har jag en fråga (eller kanske rättare sagt ett önskemål om förbättring).

Eftersom GSAK 7.7 nu stöder attribut finns det någon möjlighet att lägga till attributen i GPX-filer från denna site.
Vet att GC.com gjorde detta för test (eller vad man nu kallade det en vecka i november) så om ni har gpx filerna från denna vecka kan ni se hur syntaxen ser ur.

Saknas GPX:er från denna tidpunkt har jag sådan liggande sedan 1 år tillbaka så jag kan bistå med exempel.
/Stefan

Bild
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » sön jan 10, 2010 1:29

the explorist skrev:Kollade lite på hur man reggar en ny cache och såg att de vanliga cache storlekarna var med som på gc.com, varför inte ha med nano som ett alternativ?
Jag håller med, det vore bra, vet dock inte hur komplicerat det skulle vara. Men det kan föra med sig problem i makron till GPSer etc. som laddar upp olika ikoner för olika cachestorlekar. Vet inte heller hur GSAK kan hantera det, så det kanske bara kan vara på sidan, inte i gpx-filer.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » sön jan 10, 2010 1:31

Skarek skrev:Fast vad jag vet är intentionen att man inte ska dubbelregistrera alla cacher... Står det inte nått sånt i rekommendationerna?
Det står tyvärr bara på sidan där man registrerar en ny cache. Där finns en info-ruta om att det avråds från dubbelregistreringar.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » sön jan 10, 2010 1:37

stejor skrev:Har inte börjat att logga cacher på opencaching.se ännu. Men efter att jag förstått att några av del iblandade på den siten (OlofL?) är här och läser har jag en fråga (eller kanske rättare sagt ett önskemål om förbättring).

Eftersom GSAK 7.7 nu stöder attribut finns det någon möjlighet att lägga till attributen i GPX-filer från denna site.
Vet att GC.com gjorde detta för test (eller vad man nu kallade det en vecka i november) så om ni har gpx filerna från denna vecka kan ni se hur syntaxen ser ur.

Saknas GPX:er från denna tidpunkt har jag sådan liggande sedan 1 år tillbaka så jag kan bistå med exempel.
Ja! Jag har tyvärr inte några sådana PQ kvar, man vill ju både matcha gpx-formatet och attributens koder med vad gc.com kan få för sig igen. gpx-gc-generering körs i en enda php-fil som är ganska enkel att förstå sig på så det kanske skulle vara ett intressant uppdrag för dig? Om du vill det så hjälper dig igång med utvecklingsmiljön.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » sön jan 10, 2010 1:40

Djuret skrev:...
A.Nehlin skrev:...Pröva "äldre version av cachekarta", den verkar funka bättre.
Tack för tipset! Den var mycket bättre. Men det kunde varit lite tydligra vilken typ av cache det är, bokstaven är ju inte direkt jätte tydlig.
Jag ska föra upp frågan till de polska utvecklarna om vad tanken är, vilken karta är det som ska användas? Det borde ju räcka med en och i så fall en som fungerar...
Användarvisningsbild
stejor
Geocachare
Efternamn: Jormelius
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av stejor » sön jan 10, 2010 11:22

OlofL skrev:
stejor skrev:Har inte börjat att logga cacher på opencaching.se ännu. Men efter att jag förstått att några av del iblandade på den siten (OlofL?) är här och läser har jag en fråga (eller kanske rättare sagt ett önskemål om förbättring).

Ja! Jag har tyvärr inte några sådana PQ kvar, man vill ju både matcha gpx-formatet och attributens koder med vad gc.com kan få för sig igen. gpx-gc-generering körs i en enda php-fil som är ganska enkel att förstå sig på så det kanske skulle vara ett intressant uppdrag för dig? Om du vill det så hjälper dig igång med utvecklingsmiljön.
Jag har hittat ett antal GPX-filer nu som har innehållet.
PHP har jag inte gjort mycket men det är väl lite "same shit - different syntax" som alla annan programmering så omöjligt att fixa till det borde det inte vara. Skall rota lite mer i mina filer och försöka få till en sammanställning och sedan skall jag noga överväga för jag är inte främmande för att hjälpa till med bra saker.
/Stefan

Bild
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » mån jan 11, 2010 8:45

rulle skrev:
OlofL skrev:Annars tror jag det fungerar i GSAK om man ändrar options för owner-id matchning från exact id till RegEx och fyller i något i stil med
.*OlofL.* Exakt hur man behöver skriva beror lite på hur man fyllt i "Placed By" på de cacher man gömt, den här matchar "OlofL", "nn och OlofL", "OlofL m.fl." osv. och man kan modifiera den så den passar det man vill. T.ex. om man inte vill stå som ägare till en cache som är gömd av "nn och OlofL", men vara ägare till "OlofL m.fl." ska man snarare ha regexpen till OlofL.*
Provade att ändra till RegEx och rulle.
Det fick till följd att jag "ägde" cacher utlagda av "Termospatrullen" och "Kolare & Scoutpatrullen"

Det bästa är att få med rätt ID i GPXfilen
Nu är det ändrat så att du får opencachings id i gpx-filen, prova och se hur det fungerar. Man ska visst kunna ha flera id angivna i gsak, kanske med ; mellan? Vad ditt är på oc.se ser du nog lättast i gpxen.
Användarvisningsbild
rulle
Geocachare

Inlägg av rulle » mån jan 11, 2010 21:00

OlofL skrev:
rulle skrev:
OlofL skrev:Annars tror jag det fungerar i GSAK om man ändrar options för owner-id matchning från exact id till RegEx och fyller i något i stil med
.*OlofL.* Exakt hur man behöver skriva beror lite på hur man fyllt i "Placed By" på de cacher man gömt, den här matchar "OlofL", "nn och OlofL", "OlofL m.fl." osv. och man kan modifiera den så den passar det man vill. T.ex. om man inte vill stå som ägare till en cache som är gömd av "nn och OlofL", men vara ägare till "OlofL m.fl." ska man snarare ha regexpen till OlofL.*
Provade att ändra till RegEx och rulle.
Det fick till följd att jag "ägde" cacher utlagda av "Termospatrullen" och "Kolare & Scoutpatrullen"

Det bästa är att få med rätt ID i GPXfilen
Nu är det ändrat så att du får opencachings id i gpx-filen, prova och se hur det fungerar. Man ska visst kunna ha flera id angivna i gsak, kanske med ; mellan? Vad ditt är på oc.se ser du nog lättast i gpxen.
Funkade bra med 2 id, separerade med ;
Bild
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Inlägg av Löjan » mån jan 11, 2010 21:39

rulle skrev:
OlofL skrev:Nu är det ändrat så att du får opencachings id i gpx-filen, prova och se hur det fungerar. Man ska visst kunna ha flera id angivna i gsak, kanske med ; mellan? Vad ditt är på oc.se ser du nog lättast i gpxen.
Funkade bra med 2 id, separerade med ;
Då löser det ju problemet för ens egna cacher, men problemet kvarstår väl för de cacher man hittat? Jag har hittat både gc.com-cacher och oc.se-cacher av OlofL och för att min GSAK ska förstå att det är samma utläggare i gpx-filerna från bägge system måste ju owner id i respektive system kopplas ihop någonstans?
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » mån jan 11, 2010 23:49

Löjan skrev:...men problemet kvarstår väl för de cacher man hittat? Jag har hittat både gc.com-cacher och oc.se-cacher av OlofL och för att min GSAK ska förstå att det är samma utläggare i gpx-filerna från bägge system måste ju owner id i respektive system kopplas ihop någonstans?
Det stämmer antagligen, har du testat? Tror att makrot matchar finds på id och inte namn, men är inte säker.

Rulles förslag att lagra gc-id hjälper bara delvis, det kräver att alla andra skrivit in sitt gc-id för att loggarna ska bli rätt och det kan man inte kräva. Man skulle kunna få tag i id på annat sätt, men det är nog inte tillåtet enligt gc.com.
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Inlägg av Löjan » tis jan 12, 2010 0:06

OlofL skrev:
Löjan skrev:...men problemet kvarstår väl för de cacher man hittat? Jag har hittat både gc.com-cacher och oc.se-cacher av OlofL och för att min GSAK ska förstå att det är samma utläggare i gpx-filerna från bägge system måste ju owner id i respektive system kopplas ihop någonstans?
Det stämmer antagligen, har du testat? Tror att makrot matchar finds på id och inte namn, men är inte säker.

Rulles förslag att lagra gc-id hjälper bara delvis, det kräver att alla andra skrivit in sitt gc-id för att loggarna ska bli rätt och det kan man inte kräva. Man skulle kunna få tag i id på annat sätt, men det är nog inte tillåtet enligt gc.com.
Manuell lösning att göra varje gång man hämtat gpx-fil från oc.se: Man kan såklart köra Global replace i GSAK på de användare som man hittat cacher av. Problemet är att Owner id ändras tillbaka varje gång man hämtar gpx-filen på nytt från oc.se. Men kanske det går att låsa bara det fältet i GSAK?

Manuell lösning att göra en gång per användare: Så vitt jag ser finns ingen funktion i GSAK för att justera owner id (till XXXXXX;XX) på andra användare än sig själv. Hade det funkat hade man ju kunna göra det så länge det bara är några hundra användare.

GSAK-macro-lösning: Nej, oc.se kan inte hämta owner id från gc.com - det skulle inte ses med blida ögon. Men ett GSAK-macro som är oberoende av oc.se skulle nog kunna göra det. Om man sedan har en liten databas i macrot som använder Global replace (från oc.se-id till gc.com-id) och byter ut numret så skulle det kanske kunna funka helt automatiskt och heltäckande.
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem
Efternamn: Ekman
Förnamn: Lennart
Ort: Stockholm (Östermalm) och Nynäshamn (Bergholmen, Torö)

Inlägg av Justis » tis jan 12, 2010 8:28

Det blev inte precis någon rusning när Stockholms första OC publicerades igår...
Användarvisningsbild
HeBo1
Geocachare
Efternamn: A
Förnamn: Henrik

Inlägg av HeBo1 » tis jan 12, 2010 9:24

Justis skrev:Det blev inte precis någon rusning när Stockholms första OC publicerades igår...
Nä du, inte i Borås heller :twisted:
Bild