Erfarenheter från Opencaching.se

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
OlofL
Geocachare

Re: Erfarenheter från Opencaching.se

Inlägg av OlofL » lör jan 23, 2010 11:06

Lejonen skrev:Varför finns inte användarvilkoren på svenska?

The following text is a rough translation provided for the convenience of English speakers only. The binding version is in Polish language, available here. The English translation is still in the very early draft stage.
Nu finns de på svenska.
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » lör jan 23, 2010 20:07

Om man nu har ett ställe som man vill visa andra varför inte lägga 2 cacher istället.
Såg att det kommit en ny cache som är listad på GC & OC.
Det blir en massa FTF och FAF de som blir 2a blir då STF och AAF.
Plottriga loggböcker blir det också.
Jag är även rädd för att det snart kommer en massa knasgökar att lägga ut en massa fejkade cacher eftersom det inte finns någon koll på cacherna utan de kommer ut i det ögonblicket vi lägger upp den.
Snälla rega inte era cacher på båda utan lägg dem då med ca 50 m mellanrum så är vi ifrån felvisningen på GPS en.
Är ju bättre att vi samarbetar istället för att konkurrera det bara förstör för oss alla.
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » lör jan 23, 2010 20:58

Jag tänkte på en sak. Nyhetsbrevet som kom idag hade ämnesrubriken "OC UK". Det borde väl ändå vara OC SE, eller hur?
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » lör jan 23, 2010 21:06

Odur skrev:Jag tänkte på en sak. Nyhetsbrevet som kom idag hade ämnesrubriken "OC UK". Det borde väl ändå vara OC SE, eller hur?
Jo :oops:
Hoppas nästa nyhetsbrev kommer från OC SE...
rodblo
Föreningsmedlem
Efternamn: Blomberg
Förnamn: Rodney

Inlägg av rodblo » lör jan 23, 2010 21:33

Vad är vitsen med att ha ännu ett forum för svensk geocaching?
Varför duger det inte med Geocaching.se ?
Vad jag har sett hitills, så ställer det ju bara till problem.
Även om Geocaching.se inte fungera så bra just nu , så kommer det säkert att bli bra till slut.
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Kontakt:

Inlägg av Odur » lör jan 23, 2010 21:38

rodblo. Du har uppenbarligen missförstått en del. Det handlar inte om flera forum för Sverige, utan ett alternativ till den USA-baserade cache-listningstjänsten geocaching.com. Att vi bara ska ha ett forum i Sverige är de flesta överrens om. Geocaching.se är på intet sätt hotat av opencaching.se.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Inlägg av Löjan » lör jan 23, 2010 21:50

rodblo skrev:Vad är vitsen med att ha ännu ett forum för svensk geocaching?
Varför duger det inte med Geocaching.se ?
Vad jag har sett hitills, så ställer det ju bara till problem.
Även om Geocaching.se inte fungera så bra just nu , så kommer det säkert att bli bra till slut.
opencaching.se är en cache-listningssida liksom geocaching.com och inte ett forum mm som geocaching.se. Andra nya initiativ i Sverige rör sig delvis på områden som överlappar geocaching.se, men detta gäller som jag ser det inte opencaching.se. Alltså finns inget motsatsförhållande mellan geocaching.se och opencaching.se.

Vad gäller det potentiella motsatsförhållandet mellan opencaching.se och geocaching.com tycker jag inte att man ska överdriva det. geocaching.com kommer under överskådlig framtid att vara huvudsidan för listning av cacher och opencaching.se är ett suveränt verktyg för att publicera bra cacher som av något skäl inte passerar Groundspeaks nålsöga. Detta kan t ex gäller avstånd mellan cacherna eller cachetyp (virtuell, webcam m fl är tillåtna på opencaching.se).
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » sön jan 31, 2010 16:40

Jag lyckas inte få ner några loggar i dom GPX filer jag hämtar hem, någon som vet hur man skall gå till väga?
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » sön jan 31, 2010 17:41

Fortfarande fungerar inte klickningen i den nya kartan. Ingen inforuta poppar upp... och inget annat händer heller. Går man till den gamla kartan fungerar det bättre men flera av länkarna leder bara till "Error 404". (IE8)
Användarvisningsbild
stejor
Geocachare
Efternamn: Jormelius
Kontakt:

Inlägg av stejor » sön jan 31, 2010 17:50

Djuret skrev:Jag lyckas inte få ner några loggar i dom GPX filer jag hämtar hem, någon som vet hur man skall gå till väga?
Jag laddade precis ner ett antal GPX filer från OC.se och jag fick med loggarna på de som jag laddade ner.
Jag använder mig av länken "GPC GC"
/Stefan

Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » sön jan 31, 2010 18:50

stejor skrev:
Djuret skrev:Jag lyckas inte få ner några loggar i dom GPX filer jag hämtar hem, någon som vet hur man skall gå till väga?
Jag laddade precis ner ett antal GPX filer från OC.se och jag fick med loggarna på de som jag laddade ner.
Jag använder mig av länken "GPC GC"
Nu testade jag igen med "GPX GC" och nu funkar det...
"GPC GC" hittar jag dock inte :D
/Djurets
Bild
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » sön jan 31, 2010 20:12

Blue_Suede skrev:Fortfarande fungerar inte klickningen i den nya kartan. Ingen inforuta poppar upp... och inget annat händer heller. Går man till den gamla kartan fungerar det bättre men flera av länkarna leder bara till "Error 404". (IE8)
Det kommer ingen rättning på karthanteringen förrän tidigast efter att hela sidan blivit uppgraderad, den svenska versionen måste komma ifatt den polska så vi kan dra nytta av varandras felrättningar. Vill du öka tempot i felrättningar, uppgraderingar och dokumentation står det fritt att hjälpa till, källkoden är huvudsakligen open source. När någonting blivit ändrat eller rättat så skrivs det en rad om det på nyhetssidan.
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » tor apr 15, 2010 20:16

Finns det någon möjlighet att få nya cacher till ett annat mail konto eller till flera olika mail adresser?
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tor apr 15, 2010 21:58

Falkz skrev:Finns det någon möjlighet att få nya cacher till ett annat mail konto eller till flera olika mail adresser?
Nej, inte i den versionen vi kör nu. Men det finns ett enkelt sätt att komma runt det, du kan registrera flera konton för olika mejladresser. Döp gärna kontot till ditt vanliga användarnamn plus något extra tillägg till namnet.

Tyvärr saknas notifiering på annan plats än runt hemkoordinaten så i väntan på att någon skriver en bra notifieringsmodul så går det ju att använda samma teknik för detta, men tänk bara på att du inte kan använda samma mejladress två gånger.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tor apr 15, 2010 22:02

Ett tips är också att använda rss-feeden för nya cacher.
Skriv svar