Felrapporter på opencaching.se

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Felrapporter på opencaching.se

Inlägg av linsrille » tis feb 09, 2010 18:29

Vart ska man vända sig för att uppmärksamma fel eller önskemål på opencaching.se :?: Är oc.se intresserade av sådana rapporter i dagsläget, eller ska jag avvakta?
Bild
OlofL
Geocachare

Re: Felrapporter på opencaching.se

Inlägg av OlofL » tis feb 09, 2010 23:57

linsrille skrev:Vart ska man vända sig för att uppmärksamma fel eller önskemål på opencaching.se :?: Är oc.se intresserade av sådana rapporter i dagsläget, eller ska jag avvakta?
Här är väl ett bra ställe även om det egentligen finns ett felärendesystem kopplat till opencaching som vi inte haft tid att sätta igång?

Det finns ingen anledning att avvakta, tvärtom jättebra med idéer och synpunkter. Men det är viktigt att berätta hur det ser ut idag för att inte ge några falska förhoppningar.
- Den fysiska servern inkl. OS, webserver, databas och backup sköter idag cacharen Shyrtol., men han utvekcklar ju GCDroid på sin fritid.
- Support, felrättningar, installation och en del dokumentation sköter jag om, men jag renoverar ju hus på min fritid.
- stejor har gjort en del utvecklingsarbete med gpx-filsgenerering.
- Ett flertal personer har varit inblandade i hjälp-wikin.

Den versionen av oc-programvaran vi kör är ungefär samma som den som körs av org.uk (spåret togs ut i november 2009). Efter det har Polen (de som gör huvuddelen av utvecklingen) rättat ett antal fel och ändrat lite styles och uppgraderat opencaching.pl till en nyare variant. Det är denna nyare variant som vi bör uppgradera till innan vi gör fler rättningar. Efter denna uppgradering ska vi försöka följas åt någorlunda med Polen för att får mer utvecklarkraft.

Arbetet med denna uppgradering är inte så omfattande, men för att inte återinföra redan rättade fel så måste man vara noga och jag har inte fått loss den tiden ännu.

Har man några idéer så är de mycket välkomna och vill man förverkliga sina egna programmeringsprojekt är det något man kan fundera på. Det finns ett xml-gränssnitt till databasen och dessutom inom rimliga gränser kan man få köra egen php-kod som pratar med databasen direkt så länge det kan göras på ett säkert sätt. Vill man prova utveckla själv så går det utmärkt både på Windows och Linux, jag skickar gärna en beskrivning till den som vill prova.

Postar ett antal inlägg härefter med felrapporter och idéer.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tis feb 09, 2010 23:59

Felrapport: Kartan
Själv upplever jag inte att nya kartan fungerar alls och på gamla kartan är symbolerna otydliga
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » ons feb 10, 2010 0:03

Önskemål:
Kan man ha HTML-kod på sin personsida på nått vis. Så man kan göra en statgen-sida där med?

Det är flera som efterfrågat det och jag tycker också det skulle vara jättebra. Det är ett lämligt uppdrag för den som vill prova på php-mysql. Kräver lite databasändringar, ett eller två nya formulär och ändringar i ett par forumlär.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » ons feb 10, 2010 0:05

Önskemål:
Ta bort gpx och byt namn på gpx-gc till gpx.

Jag kan inte se vad man ska med det gamla gpx-formatet till, finns det verkligen något program som kräver det?
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » ons feb 10, 2010 0:08

Önskemål:
Går det att schemalagt få GPX:er skickade till sig?

Det vore onekligen bra för oss som är vana vid GSAKs ladda från mejl. Det är nog inte speciellt svårt att åstadkomma, ett par nya fält på tabellen privata sparade frågor om att de ska skickas på mejl och vilken veckodag och klockslag. Sedan behövs ett nytt php-jobb som tidsinkallat kör dessa frågor.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » ons feb 10, 2010 0:10

Felrapport:
Nya cacher visar inte region/kommun rätt.

Buggen är rättad i den polska versionen, källkod finns för att rätta den i den gamla svenska.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » ons feb 10, 2010 0:12

Felrapport:
Aktivering av konto behövs inte.

Enligt uppgift så räcker det med att registrera sig, man behöver inte aktivera sig för att man ska kunna använda sidan och logga in.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » ons feb 10, 2010 0:16

Felrapport:
Attributen finns bara på svenska

Översättningar på andra språk än svenska har kommit bort. Förmodligen lätt fixat, men kan dölja en bugg...
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » ons feb 10, 2010 0:18

Önskemål:
Kraftfullare notifiering

Idag finns bara en notifiering förutom watch: Nya cacher inom max 150 km från ens hemkoordinater. Självklart borde detta byggas ut med en notifieringsmodul så man kan får notifiering var som helst, kanske kopplat till google latitude så man kan få notifieringar där man är för tillfället!
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » ons feb 10, 2010 0:20

Önskemål
Automatisk ignore på dubbellistningar

En användare borde kunna välja att alla cacher som har en gc-kod angiven blir automatiskt ignorerade.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » ons feb 10, 2010 0:23

Önskemål:
Fler cachetyper

POD cache, EDU-cache och Challengecache. Ikonerna är redan färdiga, gpx-genereringen klarar dem, men det saknas en del fortfarande.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » ons feb 10, 2010 0:25

Önskemål
Geokretykoppling

Lär finns på plats till stor del redan, behöver aktiveras genom lite trollande in crontab och kanske lite inställningar. Menyalternativ behöver också aktiveras.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » ons feb 10, 2010 19:40

Nice, jag kan eventuellt tänka mig att hjälpa till att rätta fel och kanske mer framöver även om det inte är läge för mig just nu.

Här kommer lite synpunkter :!:

Laddar man ner sökresultat i .wpt-format får man en fil fylld med sql-kod och var_dumps, och ett html-doc efter det.

Sök cache: Alla avstånd är inställda på miles när kilometer ligger närmast till hands.

Sök cache: Under sök på avstånd är N W förinställt, N E känns vettigare. (eller justera efter ens hemkoordinater, om man kan ange det nånstans)

Sök cache: Select country visar Sverige och Portugal, är det mening?

Tittar man på gpx-filen för OS002F (ingen kritik till cacheägaren) anser jag att indatavalideringen till cacheregistreringen har lite brister. Först kommer det lite skräptext följt av flera skärmsidor med newlines, sen följer en stor mängd ms-office-specifik css-kod utan style-taggar. Det kan ju ha hänt något med just denna cachen med, förutom att den genererats med ms-office..

På cachen ovan finns länk till listning på gc.com, men länken funkar inte pga att GC utelämnats och ersatts av två mellanslag. Vet inte om detta är cacheägarens input eller om det är oc.se som genererar länken på nåt vis.

I cachepresentationen finns länkar till externa kartsidor, streetmaps.co.uk känns inte så användbar för sverige, ta bort?

GPX (inte GPX_GC): country = united kingdom
Denna löser sig ju själv om ni tar bort formatet.

GXP överlag: Jämför man de båda formaten är det lite olika innehåll i taggarna. Jag har inte kollat XSD'erna så noga vad som ska vara med, men verkar finnas lite att uppdatera där.
Exempel:
GPX_GC vs GPX
<type>Geocache</type>
<type>Geocache|Virtual Cache</type>

<urlname>cachename by user, Virtual Cache</urlname>
<urlname>cachename</urlname>

Sen tror jag att man kan förenkla mycket av layouten så det blir mer lättöverskådligt, fast jag har inga konkreta tips på det just nu.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » ons feb 10, 2010 19:51

En sak till:
Datum tycker jag ska anges som YYYY-MM-DD, alltid lika intressant att gissa ordningen. Alternativt DD/MM -YY, men det funkar bättre på papper...
Bild
Skriv svar