Dubbelregistrering

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Dubbelregistrering

Inlägg av Löjan » sön maj 16, 2010 21:58

För ett tag sedan diskuterade vi ju dubbelregistrering i erfarenhetstråden. Jag tyckte det verkade som att de flesta (liksom jag) är motståndare mot att samma cache listas både på geocaching.com och opencaching.se och dessutom står det nu i opencaching-wikin att dubbelregistrering bör undvikas.

Nu är det ju så att alla inte håller med och dubbelregistrering förekommer. Jag har ännu inte besökt någon sådan cache, men om några dagar kommer jag sannolikt till en.

Om jag ska vara konsekvent - och det ska man väl vara - borde jag inte logga mitt found både på gc och oc, utan borde välja den ena. Jag blev därför lite nyfiken på hur ni som hittat dubbellistade cacher gjort med era found-loggar?
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Re: Dubbelregistrering

Inlägg av hjontemyra » sön maj 16, 2010 23:43

Löjan skrev:För ett tag sedan diskuterade vi ju dubbelregistrering i erfarenhetstråden. Jag tyckte det verkade som att de flesta (liksom jag) är motståndare mot att samma cache listas både på geocaching.com och opencaching.se och dessutom står det nu i opencaching-wikin att dubbelregistrering bör undvikas.

Nu är det ju så att alla inte håller med och dubbelregistrering förekommer. Jag har ännu inte besökt någon sådan cache, men om några dagar kommer jag sannolikt till en.

Om jag ska vara konsekvent - och det ska man väl vara - borde jag inte logga mitt found både på gc och oc, utan borde välja den ena. Jag blev därför lite nyfiken på hur ni som hittat dubbellistade cacher gjort med era found-loggar?
Jag skulle UTAN TVEKAN och utan dåligt samvete logga båda. Det är samma burk men olika system/GC(OC)-kod. Eller så får du logga den ena. Gå iväg 100 meter och knalla tillbaka och ta den igen. :-D
Jag hade ett event dubbel-loggat. Där loggade alla (de som kunde) på båda sajterna
Bild
Bild
Palmarna
Geocachare
Efternamn: Palm
Förnamn: Charlotte

Inlägg av Palmarna » mån maj 17, 2010 5:29

Vi har dubbel-loggat när vi var i Polen, alltså både på gc och oc.
Kanske mest för vi inte hade insett att den fanns på Open också (den syntes inte på kartan men burken var märkt med både gc och oc) men lite för att - tja, varför inte... Det fanns väldigt få cacher från gc (läs 1) i Polen där vi var så allt vi hittade var plus :)
Barn är barn och har barnsliga tankar - de tror att alla vuxna är vuxna
Användarvisningsbild
StormHill
Geocachare

Inlägg av StormHill » mån maj 17, 2010 7:05

Jag förstår inte vitsen med att dubbelregistrera. Går den att registrera på gc.com behöver den ju inte finnas på oc.se. Att någon som cachar enbart skulle ha med sig cachar från oc.se och missa den om den bara finns på gc.com är väl en obefintlig risk. Nej, det blir bara rörigt i mina ögon. Jag satte faktiskt ignore på oc.se på de cachar som publicerades där i början som även fanns på gc.com. Så till din fråga Löjan, om hur man hade gjort: Jag hade endast loggat den på gc.com, kort och gott.
Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » mån maj 17, 2010 7:11

Jag skulle inte logga på båda.Sedan fattar jag inte varför en del lägger in dom i gsak för så att det räknas på statistiken på gc.com
Bild

Bild
Rraisa
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Rraisa » mån maj 17, 2010 8:15

Jag förstår inte varför folk måste förstå allting.

När man hittar nåt man inte förstår så måste man ABSOLUT informera hela världen om det.

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundström
Förnamn: Lars

Inlägg av MildasVänner » mån maj 17, 2010 8:41

Frågan kanske är hypotetiskt, jag har inte reggat mig ännu på oc.se och det handlar absolut inte om nåt annat än att jag är rädd att det skulle bli ytterliggare cacher som "måste" tas (man känner sig själv för väl :wink: ) men jag tror att Stormhill sammanfattar mina tankar rätt så väl.

Om jag skulle börja cacha i oc.se också skulle jag vilja likställa dessa cacher med de som jag tagit på gc.com och samla all info om dom på samma ställe. Jag skulle därför känna det lika fel att logga "samma" cache två gånger i olika system som att göra en dubbellogg på gc.com. Men det är så jag tänker. Andra vill kanske hålla isär systemen och då är det självklart att man ska logga dom på båda. Men så snart man aggregerar datat tror jag det blir konstigt, åtminstone i mina ögon. Om det gick att "dra bort" såna dubbelloggar i en sammanslagen statistik däremot skulle jag nog säga att jag skulle dubbellogga. Tror dock inte de script som finns idag klarar det?
Bild
Löjan
Geocachare

Inlägg av Löjan » mån maj 17, 2010 9:27

Som väl framgår indirekt av min fråga är jag inne på samma linje som StormHill och MildasVänner. Bra tanke om att det borde gå att ta bort dubbelloggar mellan systemen när/om även statistik från opencaching kommer in på vår svenska sida.

För att bredda perspektivet och se det från "den andra sidan" så kan man iofs fråga sig vad det är som utgör själva cachen.
- GC-/OC-numret - då är det två cacher som ska loggas var och en.
- Burken - då är det såklart en cache med två nummer och man ska bara logga en gång i det ena systemet.
- Loggremsan - i princip som burken, men man skulle kunna tänka sig att samma burk har två loggremsor och då skulle jag nog kunna tänka mig att logga bägge online.
- All of the above - ja, då är det ju två olika helheter, som visseligen har några av delarna gemensamt. Och då kanske det inte är fel med dubbelloggning.

Det är inte bara för found denna fråga är relevant, utan också för FTF/FAF (Eftersom opencaching sker på svenska kallas FTF för FAF, Först Att Finna, på den sidan). Om FTF loggats på gc.com i en dubbellistad cache, återstår då möjligheten att logga FAF? Svaret torde hänga ihop med frågan om dubbelloggning.

Lättast vore om inga dubbelregistreringar förekom, men det går väl tyvärr inte helt att undvika.
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » mån maj 17, 2010 12:37

Löjan skrev:Som väl framgår indirekt av min fråga är jag inne på samma linje som StormHill och MildasVänner. Bra tanke om att det borde gå att ta bort dubbelloggar mellan systemen när/om även statistik från opencaching kommer in på vår svenska sida.

För att bredda perspektivet och se det från "den andra sidan" så kan man iofs fråga sig vad det är som utgör själva cachen.
- Burken - då är det såklart en cache med två nummer och man ska bara logga en gång i det ena systemet.
- Loggremsan - i princip som burken, men man skulle kunna tänka sig att samma burk har två loggremsor och då skulle jag nog kunna tänka mig att logga bägge online.
- All of the above - ja, då är det ju två olika helheter, som visseligen har några av delarna gemensamt. Och då kanske det inte är fel med dubbelloggning.

Det är inte bara för found denna fråga är relevant, utan också för FTF/FAF (Eftersom opencaching sker på svenska kallas FTF för FAF, Först Att Finna, på den sidan). Om FTF loggats på gc.com i en dubbellistad cache, återstår då möjligheten att logga FAF? Svaret torde hänga ihop med frågan om dubbelloggning.

Lättast vore om inga dubbelregistreringar förekom, men det går väl tyvärr inte helt att undvika.
Jag är i princip emot dubbelregistrering. Jag har inga burkar på det viset. Dock hade jag ett event som var dubbelregistrerat. Hade jag hittat en burk som var reggad i båda systemen hade jag dubbelloggat eftersom jag anser att det är två skilda system. Jag har en statistik på GC och en på OC och däremellan gör jag en distinkt linje. Därför loggar jag med gott samvete i båda systemen. Ingen risk att statistiken blir lidande heller eftersom jag har en databas för OC och en för GC i GSAK. Jag tror att anledningen till att man dubbel-reggar är för att fler ska få upp ögonen för OC. Skulle man då bara "få" logga i ena systemet kommer ju förmodligen de allra flesta logga i GC eftersom det är mycket större.
Det skulle vara intressant att höra hur de som står bakom OC tänker, och för den delen även om någon som dubbelreggat en burk kan yttra sig.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » mån maj 17, 2010 12:42

Löjan skrev:För att bredda perspektivet och se det från "den andra sidan" så kan man iofs fråga sig vad det är som utgör själva cachen.
- Burken - då är det såklartn cache med två nummer och man ska bara logga en gång i det ena systemet.

Personligen anser jag nog att det är "All of the above" alternativt "GC/OC"-nummer.
Angående "First" så skulle jag åberopa FAF om cachen är loggad på GC men inte på OC och tvärtom. Skulle någon logga FTF/FAF på båda skulle jag inte protestera.
Håller helt med om dubbel-reggar. (med undantag för event, som förövrigt inte är en statistikhöjare på OC)
Bild
Bild
Löjan
Geocachare

Inlägg av Löjan » mån maj 17, 2010 13:27

MildasVänner skrev:Om jag skulle börja cacha i oc.se också skulle jag vilja likställa dessa cacher med de som jag tagit på gc.com och samla all info om dom på samma ställe. Jag skulle därför känna det lika fel att logga "samma" cache två gånger i olika system som att göra en dubbellogg på gc.com. Men det är så jag tänker. Andra vill kanske hålla isär systemen och då är det självklart att man ska logga dom på båda. Men så snart man aggregerar datat tror jag det blir konstigt, åtminstone i mina ögon.
hjontemyra skrev:Jag har en statistik på GC och en på OC och däremellan gör jag en distinkt linje. Därför loggar jag med gott samvete i båda systemen. Ingen risk att statistiken blir lidande heller eftersom jag har en databas för OC och en för GC i GSAK.
Den aspekten att en del har olika databaser/statistik för de olika listorna har jag inte tänkt på, men ni har en poäng där!

Själv har jag allt i en databas och betraktar en cache som en cache oavsett var den kommer ifrån. Jag lutar åt att det huvudsakligen är burken som är cachen (det är ju den man ska hitta) och det är därför jag är skeptisk till att för egen del logga online på bägge sidorna.

Fast om man har skilda databaser måste jag nog säga att saken kommer i ett annat läge även om man betraktar burken/loggen som cachen; då tycker jag nog också att det är ok att logga en dubbellistad cache som found på bägge sidorna.

Jag antar att det är upp till var och ens tycke och smak att avgöra, i denna fråga liksom mycket annat inom vår fritidssysselsättning.

För övrigt anser jag.... att dubbellistningar inte är bra :wink:
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån maj 17, 2010 20:46

Jag förutsätter att den ömma punkten med dubbelloggar ligger i att det räknas i statistiken?!

Isåfall tycker jag att ni ser det från fel vinkel. Själv ser jag det såhär:

En burk borde man kunna found-logga hur många gånger som helst, på vilken sida som helst där burken är listad. Den ska fortfarande bara räknas som en enda found. Allt annat är fel av statistikprogrammet. Antingen har man hittat burken, eller också inte.

Då har man löst alla problem med dubbelloggar och oj-listor och allt vad det är. Loggar man sin egna cache ska det så klart inte räknas alls. Adopterade cacher kan man jämföra datum på skulle jag tro.

Man kan naturligtvis inte begära att gc ska ha koll på oc's cacher och tvärt om, men sitter man med ett program som gsak är det bara att skicka in en bug-rapport om det räknar fel.

Jag har själv inte stött på någon oc-cache än, men skulle utan problem logga på både oc och gc om den var dubbellistad.
Bild
Palmarna
Geocachare
Efternamn: Palm
Förnamn: Charlotte

Inlägg av Palmarna » tis maj 18, 2010 5:56

Nu har vi ju bara dubbelloggat en stackars cache så jag kan inte tycka att problemet är speciellt stort. Håller med om att man inte ska dubbelregistrera sina utlagda cacher [-X - ser inte vitsen med det. För egen del, vad gäller statistiken, så räknar vi faktiskt inte in oc i den :roll: Finns för få cacher hittills (eller är intresset från vår sida för lågt) för att statistik skall kännas meningsfull. (vi har 4 hittade i Sverige och 5 i Polen) och i GSAK är det ju inga problem att dela gc och oc åt, bara att köra två databaser :)
Barn är barn och har barnsliga tankar - de tror att alla vuxna är vuxna
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tis maj 18, 2010 7:41

hjontemyra skrev:
Löjan skrev:...
Det skulle vara intressant att höra hur de som står bakom OC tänker, och för den delen även om någon som dubbelreggat en burk kan yttra sig.
Jag tänker inte enväldigt bestämma i denna frågan, jag ser gärna att det diskuteras här i forumet och en fungerande kultur etableras. Personligen är jag dock emot dubbelregistrering och jag tror jag skulle välja att göra en note på oc om jag träffar en dubbellistad cache.

För övrigt finns det planer på att utöka oc med ett personligt html-fält där man kan klistra in statistik och det finns planer på att man ska kunna koppla på ignore automatiskt på alla oc-cacher som har dubbellistningsinfo ifyllt.

(off topic: Nästa vecka har oc-supporten rest utomlands och utom-e-posts. Driftsupport finns dock.)
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » tis maj 18, 2010 9:14

OlofL skrev:Jag tänker inte enväldigt bestämma i denna frågan, jag ser gärna att det diskuteras här i forumet och en fungerande kultur etableras. Personligen är jag dock emot dubbelregistrering och jag tror jag skulle välja att göra en note på oc om jag träffar en dubbellistad cache.
Det låter som en sund idé att en "fungerande kultur" etableras.
Att göra en "note" tycker jag känns orättvist mot både cacheägaren och OC. Det innebär ju att det blir färre "founds" på OC och det kan väl inte vara meningen. OC borde väl önska att det blir många founds så intresset ökas. Om jag som cacheägare lägger ut en burk vill jag ju att folk ska hitta den, med andra ord logga den som found, inte med note. Men som flera menar sig på, problemet ligger ju i att man valt att dubbel-regga.
Hur många OC-cacher är dubbelreggade? Är det någon som vet?
Bild
Bild
Skriv svar