Dubbelregistrering

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Användarvisningsbild
StormHill
Geocachare

Re: Dubbelregistrering

Inlägg av StormHill » tis maj 18, 2010 10:18

OlofL skrev:
hjontemyra skrev:
Löjan skrev:...
Det skulle vara intressant att höra hur de som står bakom OC tänker, och för den delen även om någon som dubbelreggat en burk kan yttra sig.
Jag tänker inte enväldigt bestämma i denna frågan, jag ser gärna att det diskuteras här i forumet och en fungerande kultur etableras. Personligen är jag dock emot dubbelregistrering och jag tror jag skulle välja att göra en note på oc om jag träffar en dubbellistad cache.

För övrigt finns det planer på att utöka oc med ett personligt html-fält där man kan klistra in statistik och det finns planer på att man ska kunna koppla på ignore automatiskt på alla oc-cacher som har dubbellistningsinfo ifyllt.

(off topic: Nästa vecka har oc-supporten rest utomlands och utom-e-posts. Driftsupport finns dock.)
Woho! Då kan man börja se fram emot att lägga in sin statistik från sin OC-databas på den rätta sidan alltså! :D =D>
Att kunna sätta ignore automatiskt på alla dubbellistade cacher låter också som en mycket bra funktion. =D>
Bild
Användarvisningsbild
stejor
Geocachare
Efternamn: Jormelius
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av stejor » tis maj 18, 2010 11:33

De få cacher som jag har hittat som varit dubbelreggade (2 st) har jag loggat på båda ställena. Om man lägger en not eller på annat sätt inte sätter den som found på GC/OC gör ju att den ligger kvar som otagen i GPS:en. Anser personligen att dubbelregistrering skall undvikas men i de fall som detta inte gjorts gör jag 2 find på en burk.
/Stefan

Bild
Användarvisningsbild
StormHill
Geocachare

Inlägg av StormHill » tis maj 18, 2010 11:55

stejor skrev:De få cacher som jag har hittat som varit dubbelreggade (2 st) har jag loggat på båda ställena. Om man lägger en not eller på annat sätt inte sätter den som found på GC/OC gör ju att den ligger kvar som otagen i GPS:en. Anser personligen att dubbelregistrering skall undvikas men i de fall som detta inte gjorts gör jag 2 find på en burk.
Den ligger inte kvar i GPS'en om man exporterar från GSAK och bara har 1 "kopia" av cachen där, t ex gc.com-versionen. Och det har man ju eftersom man satt cachen på ignore på oc.se och inte fått med den i GPX'en från den sidan.
Bild
Användarvisningsbild
electra66
Geocachare
Förnamn: Thomas

Inlägg av electra66 » tis maj 18, 2010 16:53

tycker att det räcker med att logga på en av sidorna
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » tis maj 18, 2010 22:14

Dubbelreggad=2 founds. 1 per system.

Se det som att det egentligen ligger två olika burkar på platsen :wink:
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Inlägg av Löjan » tor dec 09, 2010 22:11

Nu när folk över hela världen börjar ladda upp gpx-filer med sina geocaching.com-cacher på opencaching.com kommer frågan om dubbelregistrering verkligen att bli aktuell.

Edit: Skrivit fel, "från" ersatt med "frågan"...
Senast redigerad av 1 Löjan, redigerad totalt 0 gånger.
Visom
Geocachare
Efternamn: Linde
Förnamn: Roger

Inlägg av Visom » tor dec 09, 2010 22:33

Eftersom OC.com supportar att importera GPXfiler med dina egna burkar utgår jag från att de flesta OCburkarna redan finns på GC.com. Om det blir ett vanligt/stort problem tror jag att större applikationer såsom c:geo, GSAK etc implementerar lösningar för att komma runt problemen tex genom att logga burkar automatiskt på båda ställena.

Med öppna APIer kan jag se en framtid där 3parts applikationer med stöd för båda siterna skulle kunna bli en succé. Skapa, logga, söka cacher på båda siterna utan att bry sig om ifall de är på GC.com eller OC.com. Eller OC.se ;)
Bild
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tor dec 09, 2010 23:02

Ja, det är lite synd att oc.com verkar gå i fällan att snabbt få upp antalet burkar genom att uppmuntra dubbelregistrering. Det har disktuerats en hel del utomlands långt tidigare och det man brukar komma fram till är att det är bara cachelistningssidans unika cacher som bidrar positivt till listan, dubbellistningar tenderar alltid att ha en som är master och övriga oftast sämre underhållna kopior och i realiteten är det alltid gc.com som då dubbas till master. Uppmuntrar man dubbellistningar så ger det snabbt många cacher, men till vilken nytta? Det är svårt att hitta de unika eftersom de drunknar i massorna av kopior.

Jag har min egen ståndpunkt klar, träffar jag idag på en burk reggad på både gc.com och oc.se så blir det bara found på gc.com och note på oc.se, och jag har hittills inte sett något som ger ett tecken på att gc.com inte kommer att vara den huvudsakliga cacheplatsen framöver heller. Jag kommer att betrakta oc.com på samma sätt som oc.se, en unik cache där är värd en omväg, den dubbellistade är på sin höjd värd en note.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tor dec 09, 2010 23:35

Hur man gör när man loggar är det väl bara en själv som påverkas av. Själv tycker jag det är svårare att komma fram till om jag ska dubbellista mina egna burkar eller inte, och hur jag ska göra med nya burkar.

Om man är ny och cacherna finns båda på den nya öppna sidan och den gamla diktatoriska sidan, kanske man väljer den nya. Men finns det inget innehåll där har man inte så mycket val.
Å andra sidan är det ett problem att unika burkar drunknar bland dubbelburkarna som OlofL skriver.

Det första som slog mig när jag kikade in förut var att det inte finns något uppenbart sätt att identifiera en dubbelburk på oc.com vilket är synd för på gc.com lär det aldrig hända. Det är du främst gpx-filen jag tänker på. Det hade varit så lätt att ha ett extra fält där i för gc-kod.
Bild
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Inlägg av Löjan » tor dec 09, 2010 23:44

Om jag har förstått det jag läst rätt får cacher som tas från geocaching.com samma nummer om den laddas upp på opencaching.com fast med source-code från opencaching.com (dvs exempelvis GC56789 blir OX56789). Det borde ju göra det möjligt att i GSAK enkelt identifiera de som är dubbellistade mellan geocaching.com och opencaching.com i vart fall.

Jag är inte säker på att jag är så förtjust i opencaching.com... Både geocaching.com och de ideella/nationella opencaching-siterna känns mycket trevligare...
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » tor dec 09, 2010 23:52

Löjan skrev:Om jag har förstått det jag läst rätt får cacher som tas från geocaching.com samma nummer om den laddas upp på opencaching.com fast med source-code från opencaching.com (dvs exempelvis GC56789 blir OX56789). Det borde ju göra det möjligt att i GSAK enkelt identifiera de som är dubbellistade mellan geocaching.com och opencaching.com i vart fall.

Jag är inte säker på att jag är så förtjust i opencaching.com... Både geocaching.com och de ideella/nationella opencaching-siterna känns mycket trevligare...
Aha, najs.
Kan inte påstå att jag bildat mig en uppfattning om oc.com ännu, det är mest en önsketanke att det ska vara den vita svanen som seglar in.
Bild
Troll-rambo
Geocachare

Inlägg av Troll-rambo » fre dec 10, 2010 17:01

Blir det bara en massa kopior/dubbel listningar på oc,com så lär jag nog inte spendera så mkt tid på den sidan!
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tor dec 16, 2010 12:26

Det är lätt att ha en åsikt om dubbelregistrering, men vad är egentligen en dubbelregistrering?

Om en och samma cache är listad på mer än en site så är det väl klart.

Men om man arkiverar en cache på site och aktiverar den på en annan? Ur besökarens synvinkel är den nog dubbelregistrerad trots att de inte finns samtidigt.

Om man arkiverar en unknown på en site och och aktiverar en trad med samma låda på en annan tjänst? Kanske skiljer det sig eftersom syftet är annorlunda, den går fram unknown till trad, eller?

Om man arkiverar en unknown på gc och aktiverar en trad av samma låda, också på gc? På vilket sätt skiljer det sig från fallet ovan?

Om en dåligt underhållen gc-cache blir arkiverad och någon annan kidnappar plats och burk och registrerar en ny på gc? Detta händer ju ofta och betraktas väl inte som dubbelregistrering?

Känner mig lite förvirrad just nu.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » tor dec 16, 2010 18:12

OlofL skrev:Det är lätt att ha en åsikt om dubbelregistrering, men vad är egentligen en dubbelregistrering?

Men om man arkiverar en cache på site och aktiverar den på en annan? Ur besökarens synvinkel är den nog dubbelregistrerad trots att de inte finns samtidigt.

Om man arkiverar en unknown på en site och och aktiverar en trad med samma låda på en annan tjänst? Kanske skiljer det sig eftersom syftet är annorlunda, den går fram unknown till trad, eller?

Om man arkiverar en unknown på gc och aktiverar en trad av samma låda, också på gc? På vilket sätt skiljer det sig från fallet ovan?

Om en dåligt underhållen gc-cache blir arkiverad och någon annan kidnappar plats och burk och registrerar en ny på gc? Detta händer ju ofta och betraktas väl inte som dubbelregistrering?

Jag kan ju bara tala för mig själv, men det känns självklart att en dubbelregistrering är samma burk listad på flera ställen samtidigt. Är den bara aktiv på en sida är den inte dubbellistad oavsett vad den som loggar har för relation till burken ifrån det förflutna. Då är det väl iofs fråga om dubbelloggning, men det är ju skilda begrepp.
Bild
Bad-Karma
Ny i forumet

Inlägg av Bad-Karma » fre jan 21, 2011 23:59

OlofL skrev:Det är lätt att ha en åsikt om dubbelregistrering, men vad är egentligen en dubbelregistrering?

Jag funderade lite på att göra en sådan varian med gemensam burkt, dvs en hyfsat enkel trad på GC.com och kanske en lite mer utmanande mystery eller multi för de som har mer tid/ute mer utmaning på lämplig opencaching sida. Idéen kändes klockren när jag kom på den, men när jag läser kommentarerna här blir jag lite tveksam. Vad tycker ni?
It's not the fall that hurts, it's when you hit the ground
Skriv svar