Opencaching.se

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Användarvisningsbild
mathog
Geocachare
Efternamn: Högman
Förnamn: Mats
Kontakt:

Opencaching.se

Inlägg av mathog » sön maj 23, 2010 0:14

Jag är rätt ny inom geocaching och har stött på en förbryllande sak. Geocaching.com och opencaching.se är två olika system för samma sak :?: Men varför vill man ha det så :?: Är det för att kunna lägga ut fler filmburkar :?: Om detta stämmer så känns det lite som grädde på moset.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Opencaching.se

Inlägg av team@ » sön maj 23, 2010 7:38

Det är väl ett skäl...

Andra skäl kan vara att man inte vill överlåta hela geocachingvärlden till ett amerikanskt företag.
Och att man har egna (=nästan inga) regler för hur man få placera burkar ;-)
Bild
Användarvisningsbild
mathog
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av mathog » sön maj 23, 2010 11:28

Fast det är väl bra att ha väl definierade regler att förhålla sig till, och reviewers som ser till att de efterlevs :?: Att det är en Amerikansk organisation är väl skit samma :roll: Om inte jag är helt ute och cyklar så är NAVSTAR GPS ett amerikansk militärt system. Det finns även ett Ryskt system kallat GLONASS, men det är det amerikanska systemet som används för civil gps-navigering.

Är det inte bättre att verka för att det befintliga systemet för geocaching utvecklas på nationell nivå :?: Som enskilt land har vi i Sverige störst möjlighet till att röra oss fritt i skog och mark, och placera ut olika typer av cacher. Vad är nyttan med att skapa en kopia av geocaching.com :?:
uetp
Geocachare

Inlägg av uetp » sön maj 23, 2010 11:47

Personligen ser jag inga som helst fördelar med opencaching projektet, det skapar inget annat än förvirring.
Bild Bild
starzinger
Geocachare
Efternamn: Möller
Förnamn: Fredrik

Inlägg av starzinger » sön maj 23, 2010 12:28

Jag kan se fördelar att använda sig av båda. Men självfallet fins även problem. Nyttan jag främst ser med OC är att den tillåter att lägga ut vissa cahetyper som inte går/är tillåtna med GC. Ett exempel är virtuellla där man ska befinna sig på en plats och utföra en viss uppgift för att visa att man har rätt att logga. Lika så cachar där man för att logga ska synas på ex en trafik/web kamera.

Dock tycker jag att OC ska användas som ett komplement och inte en konkurent till GC. De lådor som man kan lägga ut på GC bör läggas ut på GC då flest har användning av det. Men för att fortsatt kunna visa upp fina platser som av olika anledningar inte är lämliga att placera en fysisk låda på så ser jag OC som ett bra vertyg för att visa upp även dessa platser.

Sen fins ju även diverse andra sidor som har liknade uppläg som GC, ex terracaching.
Bild
uetp
Geocachare

Inlägg av uetp » sön maj 23, 2010 15:00

starzinger skrev: Dock tycker jag att OC ska användas som ett komplement och inte en konkurent till GC. De lådor som man kan lägga ut på GC bör läggas ut på GC då flest har användning av det. Men för att fortsatt kunna visa upp fina platser som av olika anledningar inte är lämliga att placera en fysisk låda på så ser jag OC som ett bra vertyg för att visa upp även dessa platser.
.
Kan inte annat än att hålla med här, hade varit jättekul om det vore på detta sätt som du beskriver. Men opencaching.se har ju valt att behandla samma typer av burkar som geocaching.com, så nog har man svårt att se det som något annat än en konkurent.
Det hade ju varit en sak om det inte gick att registrera traditionals, mysta och multis på oc.se. Då hade opencaching.se blivit en sida för webcams, virtuals osv och hade lämnat ett mer seriöst intryck.
Bild Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » sön maj 23, 2010 15:57

Jag ser, ur ett personligt perspektiv, inte ett syfte för mer än en geocachingtjänst à la geocaching.com eller opencaching.se. Jag ser hellre att den ena ersätter den andra, helst då till förmån för en öppnare, friare och icke-kommersiell lösning.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
mathog
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av mathog » sön maj 23, 2010 16:22

Man behöver inte vara premium på GC, och då kostar det ingenting. Fast vad är 200 spänn per år :?: Jag är själv inte medlem, men överväger ett medlemskap. Själva gps tjänsten är ju också gratis förutom hårdvaran. Fast det är nog bara en tidsfråga innan Navstar börjar kräva royalties av gps fabrikanterna. Men det skulle i så fall slå lika för alla.

Jag tycker också att det ska vara öppet och fritt, och jag anser att det redan är det. Vad är nyttan med att peppra en hektar med cacher på alla möjliga och omöjliga ställen när den första burken gör de övriga överflödiga :?:
DenFete
Geocachare
Efternamn: Ohlsson
Förnamn: Peter

Inlägg av DenFete » sön maj 23, 2010 16:56

uetp skrev:Personligen ser jag inga som helst fördelar med opencaching projektet, det skapar inget annat än förvirring.
Det är ju helt och hållet hur man själv vill se det. Om man vill att ett amerikanskt företag skall leda utvecklingen inom detta "so fine". Men jag är är av en annan uppfattning. Jag tycker det är kanon med ett komplement inom detta som t.ex. För drygt ett år sedan så beslöts det att virtuella o webcams inte längre får läggas ut på geocaching.com utan att man måste "sign the book". Dessa typer är varmt välkomna på OC. Ta ett annat exempel och det är parkerna i London där får inga "burkar" finnas eftersom Drottningen har förbjudit det, perfekt med virtuella då. Dessutom är reglerna inte lika strikta såsom att du kan lägga ut burkar betydligt närmare varandra än de 0.1 mile som står i reglerna.

Ser det som ett komplement och inte som konkurrent
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » sön maj 23, 2010 19:20

Hur farligt kan det vara med lite konkurrens? Eller vill ni kräva tillbaks televerkets monopol och bara ha blåvitt i mataffären också? :twisted: För mig låter det som precis samma sak.

Varför ska vi i Sverige dansa efter groundspeaks pipa som är anpassad efter amerikanska regler och lagar? Jag tycker det är tråkigt att de vill toppstyra så hårt därifrån, men samtidigt ger det ju mer grogrund för opencaching med flera.

Slutligen, tycker man inte om en särskild tjänst kan man ju glatt blunda och köra på som om den inte fanns!

"Till varje lösning finns ett problem, redo att skapas."
- Okänt ljushuvud
Bild
Användarvisningsbild
mathog
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av mathog » sön maj 23, 2010 19:44

Vilken liknelse :lol:

Jag har lagt ut 2 cacher och det var inga som helst problem. Iofs var det lite marigt att hitta en ledig plats inne i stan för den andra. Men jag fick väldigt bra support från reviewern.

Så vad är det som upplevs som toppstyrt med GC :?:
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » sön maj 23, 2010 20:14

mathog skrev:Vilken liknelse :lol:

Jag har lagt ut 2 cacher och det var inga som helst problem. Iofs var det lite marigt att hitta en ledig plats inne i stan för den andra. Men jag fick väldigt bra support från reviewern.

Så vad är det som upplevs som toppstyrt med GC :?:
Vi som varit med ett tag vet...
Ett ex är att reglerna ändrats Pga. Terrorist rädslan i Usa och det påverkar övriga geocaching världen tex när det gäller avstånd till vissa funktioner/byggnader
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » sön maj 23, 2010 20:19

mathog skrev:Så vad är det som upplevs som toppstyrt med GC :?:
Jag var rädd att den frågan skulle komma :oops: Jag har ingen personlig erfarenhet av att publicera cacher än så länge, men jag föredrar öppna system framför slutna. Möjligheten att påverka groundspeak verkar vara obefintlig.

Någon var inne på att tillåta nya sorters cacher. Är man för kreativ med hur en mystery ska lösas kan det bli problem, som med externa media mm. Man kan inte få hem pq's hur man vill. Groundspeak håller krampaktigt i den användarskapade databasen med cacher, de försöker diktera vad man får använda för program osv. Skriver man om inofficiella program på gc.com's forum censureras det friskt. Det är en mentalitet jag ogärna stödjer hur viktig den än kan verka för deras verksamhet.

Det självklara lösningen med databasen är ett spegelsystem av meshmodell där de mest inbitna kan driva egna slavservrar som andra kan hämta ifrån, så slipper groundspeak gnälla om belastningen sen, men det är i verkligheten inte där skon klämmer. De vill ju ha den för sig själva. Nej nu blev det off topic igen!

Så därför hoppas jag på större acceptans för opencaching, även om geocaching.com funkar på ytan.
Bild
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » sön maj 23, 2010 20:34

linsrille skrev: Varför ska vi i Sverige dansa efter groundspeaks pipa som är anpassad efter amerikanska regler och lagar? Jag tycker det är tråkigt att de vill toppstyra så hårt därifrån, men samtidigt ger det ju mer grogrund för opencaching med flera.
Jag blev lite orolig när jag läste detta för nog är det anpassat en hel del efter vad som gäller i Sverige.
linsrille skrev:
mathog skrev:Så vad är det som upplevs som toppstyrt med GC :?:
Jag var rädd att den frågan skulle komma :oops: Jag har ingen personlig erfarenhet av att publicera cacher än så länge, men jag föredrar öppna system framför slutna. Möjligheten att påverka groundspeak verkar vara obefintlig.
men så läste jag detta och känner mig genast lugn. :)

Skulle vi gå efter regler i USA så hade vi nog fått arkivera en stor mängd cacher.

Jag kan ta ett exempel på hur sedvriden syn "dom på andra sidan" vissa fall har.
Det kom en fråga om en cacheplacering i reviewerforumet. Cachen var en fejkad eldosa och för att hitta cachen skulle man öppna dosan och dra ut elkablar som cachen hängde i.

Vad tror ni var det största problemet med denna cacheplacering var? Olämpligheten att lära barn att pilla med elsladdar kan man ju tycka, men inte då.
Det största problemet genomgående var att eldosan var fastskruvad i en stolpe. UTAN TILLSTÅND :shock:
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » sön maj 23, 2010 20:41

Landstedt skrev:Vad tror ni var det största problemet med denna cacheplacering var? Olämpligheten att lära barn att pilla med elsladdar kan man ju tycka, men inte då.
Det största problemet genomgående var att eldosan var fastskruvad i en stolpe. UTAN TILLSTÅND :shock:
Say no more...

Men så har vi andra saker här som är NoNo som är ok på andra ställen...tex Powertrail och i viss odefinerad form länkar/hänvisningar i cache beskrivningen...

Nej inte menat som krigsförklaring bara som exempel på att vi blir mer begränsade eftersom vi även om vi har lite lösare regler för en del saker här så är vi mer bundna av andra och det i slutändan gör att vi nog är en del som ser det som toppstyr då vi som cachare inte har ngn chans att påverka utan bara att foga oss
Bild
Skriv svar