Opencaching.se

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Användarvisningsbild
mathog
Geocachare
Efternamn: Högman
Förnamn: Mats
Kontakt:

Re: Opencaching.se

Inlägg av mathog » sön maj 23, 2010 21:32

Det verkar som GC i grund har ganska lösa tyglar med avseende på vart och hur en cache placeras ut. Trots mina få loggar så har jag sett en hel del uppseendeväckande burkar :roll: Förutom att man fyller i alla uppgifter och gör en beskrivning enligt anvisning så kan man i princip sätta sin cache vart som helst. Man litar på utsättarens omdöme [-o<

Men varför gjorde GC om virtuella cacher till eartcache (nån reviewer kanske vet det :?: )

Det finns en Halmstad PowerTrail som verkligen sätter Halmstad på kartan, och är en riktigt statistikhöjare :!:
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » sön maj 23, 2010 21:46

mathog skrev:Det verkar som GC i grund har ganska lösa tyglar med avseende på vart och hur en cache placeras ut. Trots mina få loggar så har jag sett en hel del uppseendeväckande burkar :roll: Förutom att man fyller i alla uppgifter och gör en beskrivning enligt anvisning så kan man i princip sätta sin cache vart som helst. Man litar på utsättarens omdöme [-o<

Men varför gjorde GC om virtuella cacher till eartcache (nån reviewer kanske vet det :?: )

Det finns en Halmstad PowerTrail som verkligen sätter Halmstad på kartan, och är en riktigt statistikhöjare :!:
Tro mig...du får inte sätta burkar var du vill längre...lita på andras omdöme går inte jag har ju några cacher som är allt från nya till väldigt gamla och en del som inte ens blivit publicerade...
Halmstad powertrail är "den enda" och det kommer enlig uppgift inte att godkännas fler.. det är tom. så att det tydligen varit problem vid ngt event eller i planeringen inför event där för många cacher blir för många och då skulle ställa till problem.
Earth cache kommer från en helt annan organisation men de har tagits upp under Groundspeak som är basen i geocaching så virtuella cacher är något helt annat Earthcache har som syfte att undervisa virtuella var bara cacher som "inte fanns" tex så fanns en på nordpolen men det visste du eg. Inte för den funkade som en myst
Letterbox hybrid är en annan som man "tagit"in under groundspeak men det systemet är några hundra år gammalt...
Bild
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » sön maj 23, 2010 21:59

sydman skrev:.. det är tom. så att det tydligen varit problem vid ngt event eller i planeringen inför event där för många cacher blir för många och då skulle ställa till problem.
Vilket event är det du tänker på?
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » sön maj 23, 2010 22:07

Landstedt skrev:
sydman skrev:.. det är tom. så att det tydligen varit problem vid ngt event eller i planeringen inför event där för många cacher blir för många och då skulle ställa till problem.
Fick den uppfattningen när jag pratade med Knudsen6x6 vid 350 eventet
Bild
Landstedt
Geocachare

Inlägg av Landstedt » sön maj 23, 2010 22:30

sydman skrev:
Landstedt skrev:
Fick den uppfattningen när jag pratade med Knudsen6x6 vid 350 eventet
Jag diskuterar vanligtvis inte enskilda cacher/event, men gör nu ett undantag för här behövs fakta.
Eftersom jag höll i det eventet av oss reviewers så kan jag meddela dig att du fick helt fel uppfattning. Knudsen hade ok på alla 350 cacher som låg i planeringen. Att det sen inte blev så många cacher har inte jag påverkat det minsta.

Nog diskuterat om detta event.
fotnot.
Bättre att hålla sig till fakta istället för hörsägen.
The Smokestoners
Geocachare
Efternamn: nn
Förnamn: nn

Inlägg av The Smokestoners » sön maj 23, 2010 23:33

Skrev ett låååångt inlägg, men jag tog bort det och säger bara att jag är helt nöjd med det som vi har med gc.com och att våra reviewers är super bra!

Kanske dumt att posta detta men jag skrev ju en hel roman som jag nu deletat.

Efter detta så skrev jag ett halv lååångt, men det är borta nu den med.

Jag är nöjd och släpper man många gömmor till ett Event så är ju kontakten med reviewern det bästa man kan ha. Fråga bara vad som funkar och är man seriös och har en plan så är det ju inga problem.

Ska man göra något större så kontakta reviewern, ta en dialog.

Kanske släpper även jag en OPEN eller två, tre,, tjugosju men inte nu.

Hel nöjd. Nästa event är under planering!
thesmokestoner.blogspot.com

Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » mån maj 24, 2010 5:01

Landstedt skrev: fotnot.
FAKTA finns hos er båda och jag pratade med EN av er.. hörsägen...inte riktigt rätt.....
Bild
Landstedt
Geocachare

Inlägg av Landstedt » mån maj 24, 2010 8:14

sydman skrev:
Landstedt skrev: fotnot.
FAKTA finns hos er båda och jag pratade med EN av er.. hörsägen...inte riktigt rätt.....
Fel av mig.
Vad jag menade var att det är bättre att uttala sig när man hört saken från båda håll speciellt om man väljer att gå ut med det offentligt.
Det är tråkigt att få höra hur negativt vårt arbete är för en del cachare.

Dock är den stora massan nöjd och det märks tydligt på eventen jag deltagit. Tack skall ni ha! :)
Senast redigerad av 2 Landstedt, redigerad totalt 0 gång.
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundström
Förnamn: Lars

Inlägg av MildasVänner » mån maj 24, 2010 8:22

Alla regler begränsar på ett eller annat vis. opencaching.se har också regler, i vissa fall går dom längre och är specifikare än vad groundspeaks guidelines gör (när det gäller "förbjudna" platser tex.), i andra fall är det tvärtom. Det finns nog lika många olika synsätt på vad som är bra regler som det finns cachare och om jag fick tycka något så skulle jag nog helst för personlig del se att den här diskussionen kom att handla om något annat än just vad som är bra eller dåliga regler.

När det gäller ursprungsfrågan om det förvirrar eller inte med fler listningssajter ser jag inga problem med det. Som cachare väljer jag fritt vilket eller vilka system jag kommer anamma och bruka mig av. Jag ser väl fördelar i båda systemen. Och att det finns betydligt fler olika cachetyper att välja på när det gäller opencaching.se är ju bara en av dom roliga saker jag kan se med det systemet. Och visst måste det även finnas möjlighet att ha samma cachetyper som även finns på gc.com, det vore ju som sagt var monopol annars.

Som reviewer på gc.com blir jag ju så klart glad över de positiva ord som nämnts om god hjälp i samband med publiceringar där. Det är väl lite så jag sett min uppgift. Jag försöker vara den som gör en extra check att koordinater stämmer och inte ligger i Atlanten, eller att det pratas om en vacker byggnad i beskrivningen men koordinaterna pekar på ett skogskärr. Jag försöker också hjälpa till att cacher inte hamnar mitt i fornminnen trots att det är rätt klart enligt båda här nämnda listsningssystemen att det inte är ok att lägga dom där mm. Jag ser mest mitt bidrag som en slags kundtjänst som kastar det där extra ögat man ibland själv behöver. Jag förstår och inser dock att inte alla kommer att hålla med mig om att det är så.

Och att påverka en reviewers arbete är inte svårt. Våra guidelines vi förväntas följa lämnar delvis utrymme för anpassningsbarhet i rätt lång utsträckning emedans andra delar är hårdare styrda. Vi har försökt tolka reglerna och anpassa dom efter svenska förhållanden. Det är inte alls omöjligt att vi tolkat dom fel. I vissa fall kanske för hårt, i andra fall kanske för lätt. Ett sätt att ta reda på det är att be appeal granska våra beslut och jag skulle vara den första att välkomna det.
Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » mån maj 24, 2010 18:28

Som jag skrev så var det inte en krigsföklaring utan bara hur jag ser på det... det går inte längre att lägga ut en del cacher som tidigare varit möjliga, länkar har blivit förbjudna så och powertrails "klimatet har hårdnat" och att försöka påverka beslut genom appeal känns för mig fel väg att gå när det gäller nytolkningar av guidlines...

Så personkritik är det inte det är mer systemet som ändrats och jag är inte säker på att det är enbart till det bättre , tex frågan om Earthcacher som blivit delvis en typ av virtuell iom att man förbjöd foto kravet...
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån maj 24, 2010 21:04

Vill bara nämna att min kritik mot gc.com inte på något sätt är riktat mot någon reviewer :!: Ni gör alldeles säkert ett toppenjobb, men det kan jag inte uttala mig om än.

Angående powertrail hade det väl varit perfekt om det gick att ha dom som en egen typ, så man har en chans att gallra om man vill se andra cacher. De som sonderat halmstadsområdet på gc.com's cachingkarta förstår nog vad jag menar.
Bild
rand_althor
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Michael

Inlägg av rand_althor » sön maj 30, 2010 8:45

Landstedt skrev: Skulle vi gå efter regler i USA så hade vi nog fått arkivera en stor mängd cacher.
När vi ändå är inne på det, vill du redogöra för de rykten som florerat om att Groundspeak vill tvångsarkivera många cacher som ligger utanför deras syn på vad geocaching är. Jag tänker på cacher som enligt amerikanska mått mätt är tok-olagliga, men enligt lokala förordningar är tillåtna. Många av dessa cacher hör väl till kategorin sk. "extremcacher". Skulle vara kul med ett redogörande för om det ligger något bakom dessa rykten, eller om det är helt lösa ogrundade rykten, och i så fall var Groundspeak står i frågan.
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Landstedt
Geocachare

Inlägg av Landstedt » sön maj 30, 2010 10:39

rand_althor skrev:
Landstedt skrev: Skulle vi gå efter regler i USA så hade vi nog fått arkivera en stor mängd cacher.
När vi ändå är inne på det, vill du redogöra för de rykten som florerat om att Groundspeak vill tvångsarkivera många cacher som ligger utanför deras syn på vad geocaching är. Jag tänker på cacher som enligt amerikanska mått mätt är tok-olagliga, men enligt lokala förordningar är tillåtna. Många av dessa cacher hör väl till kategorin sk. "extremcacher". Skulle vara kul med ett redogörande för om det ligger något bakom dessa rykten, eller om det är helt lösa ogrundade rykten, och i så fall var Groundspeak står i frågan.
Detta är nog endast rykten för jag har inte hört ett ord om detta. Det har heller inte diskuterats i reviewerforumet.
Det skulle vara väldigt intressant att höra vem som är upphov till dessa rykten.

Vi har en välkänd extremcache i Svergie som blivit anmäld till Groundspeak för ett tag sen och efter en del disskussioner har den fått sin välsignelse av Groundspeak och får vara kvar.

Det är nog bara löst prat du hört. Kanske någon som vill sprida negativa rykten om Geocaching.com
rand_althor
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Michael

Inlägg av rand_althor » sön maj 30, 2010 11:33

Tack för klargörandet.
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Användarvisningsbild
mathog
Geocachare
Efternamn: Högman
Förnamn: Mats
Kontakt:

Inlägg av mathog » sön maj 30, 2010 12:10

Jag läste i något annat inlägg om en extremcache som blir svår att logga. På GC.com är allt tillåtet :lol:

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 038ae288d5 :shock:
Skriv svar