Locationless

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Locationless

Inlägg av Löjan » sön jul 18, 2010 14:16

Allmänt om cachetypen

Det har under senare tiden kommit rätt många cacher på opencaching.se av den typen som på geocaching.com kallades reverse eller locationless - på opencaching.se registrerade som virtuella (av OlofL beskriven som "Annan virtuell - ett besök på en plats krävs, men cacheägaren har inte bestämt koordinaterna utan det gör du."). Personligen tycker jag de är rätt trevliga i lagom dos och jag är ju medskyldig eftersom jag står bakom en av dem. De som finns nu håller alla hög kvalité och har bra idé. För de som inte sett denna cachetyp tidigare kommer här några exempel. Heraldik, Skånes flagga, Traditioner-Midsommar, Landskapsdjur, Bildgåtan, Väderkvarnar/Windmills.

Med detta sagt tycker jag att vi ska försöka begränsa oss lite. Några cacher av denna typ livar upp, men om det blir för många tycker jag lite av cachingens själ går förlorad.

Möjligen kan det dessutom diskuteras om detta är tillåtet inom ramen för opencaching.se's regelverk, se denna diskussion. Oavsett hur det är med den saken menar jag inte att det bör förbjudas, utan att vi som användare i första hand ska begränsa oss själva.

FindStatGen

Ett litet tips i sammanhanget också för er som inte hört det ännu. I FindStatGen räknas cacher av denna typ som locationless om man i Add/Change/Delete Note... klistrar in följande text. 'FindStatsExclude'. Detta innebär att den räknas som en cache i statistiken, men den ger till exempel inte någon found i kartan (eventuellt i ett län man inte ens varit i) och exkluderas när man räknar avstånd på olika sätt i statistiken.

Först Att Finna/FAF (FTF)

Om det ska läggas ut fler av denna typ vore det toppen om cacheägaren i sin beskrivning eller en första logg anger vad som ska krävas för FAF. Det har varit tveksamheter kring detta på några av cacherna och eftersom det inte finns någon burk att kolla i bör kravet anges av cacheägaren, t ex om det är den som först uppfyller kraven och loggar med tid för detta eller om det är den som först loggar online med kraven uppfyllda. Så även vid Earthcacher på geocaching.com för övrigt.