En dag i en vanlig geocacheares liv

Har du varit ute på en geocachingresa och har massor att berätta? Har du upplevt något roligt, fantastiskt eller underligt? Skriv din berättelse här.
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

En dag i en vanlig geocacheares liv

Inlägg av pinkunicorn » fre aug 19, 2011 12:39

Min senaste logg, som en påminnelse på att det inte alltid går som man tänkt sig även när det ser relativt lätt ut. Det är också en del av mitt projekt att skriva bättre loggar (vilket jag nyligen upptäckte att det finns organiserade initiativ om, men det visste jag inte när jag började).
{*STF*} Om man ska tro pappersloggen i cachen så var jag tre år efter Megahallon. Jag tror mer på att han skrev fel. ;)

Igår när vi kom hem efter dagens två cachear och en träningsrunda fanns det en ny mystery som inte fanns när vi åkte, och den såg datarelaterad och lösbar ut. Jag satte igång och efter att cachenamnet avslöjat en hemlighet för mig (som jag trodde att det skulle) så var resten mest en fråga om att läsa innantill (men det finns ett binärt stavfel i cachetexten!). Rätt snart ramlade det helt programenligt ut koordinater, och geocheckern visade grönt. Ingen annan hade fått grönt än, så det var bara att plocka upp cacheväskan igen och ge sig ut på dagens andra cacherunda. En FTF är ju alltid en FTF. Dessutom hade jag en ny ficklampa som behövde testas i fält.

Väl framme där koordinaterna pekade vevade jag igång ficklampan (den är batterilös), konstaterade att den fungerade bra och började leta. Det fanns rätt gott om gömställen, och jag hittade rätt snart ett som passade bra med ledtråden. Här fanns dock ingen cache trots noggranna efterforskningar. Jag fortsatte att leta i allt större cirklar men hittade fortfarande ingenting, även efter att jag tittat på spoilerbilden. Jag hoppades lite smått på att någon annan skulle komma och hjälpa till att leta, men ingen av bilarna som svängde in på den aktuella vägen stannade. Efter en timmes letande gav jag upp, åkte hem och kastade iväg ett brev till cacheägaren för att dubbelkolla att jag verkligen var på rätt ställe.

På morgonen såg jag att det fortfarande inte var någon som loggat cachen (men en person till hade fått grönt i geocheckern!) och jag hade fått brev från cacheägaren som sade att cachen möjligen låg en bit i en viss riktning så på vägen till jobbet svängde jag förbi igen i hopp om att det skulle vara lättare att hitta det på spoilerbilden i dagsljus. Det var lättare att se, men jag hittade inget som passade. Mot jobbet.

Ett tag senare dyker det upp en logg från Megahallon som haft turen att stöta på cacheägaren och därmed hittat till rätt ställe som visar sig ligga 30 meter eller så bort från de angivna koordinaterna. Jag var visserligen så långt bort och spanade, men då visste jag inte att saken på spoilerbilden även den var lurig och krävde att man var på exakt rätt ställe och tittade åt exakt rätt håll för att se den (och dit kommer man inte av misstag).

Förutom Megahallons logg fick jag även ytterligare ett brev från cacheägaren, och det innehöll nya koordinater. Jag var även på den platsen och letade under mina tidigare sökningar, men tydligen var jag inte tillräckligt noggrann så långt bort. Beväpnad med de nya koordinaterna (fast egentligen inte eftersom jag visste hur området såg ut och hade kollat på Google Maps och sedan struntade med att använda GPS) gav jag mig efter en snabblunch iväg ytterligare en gång. Den här gången hittade jag ett ställe till som stämde med beskrivningen, men det var definitivt inte ett ställe man hittade av misstag. Skillnaden var att här fanns det en burk! Tredje gången gillt!

Dag 41 i rad med minst en loggad cache, men den här fick jag jobba lite för. Jag hade räknat med att det svåra skulle vara att få fram rätt koordinater men så var det ju inte. Eller på sätt och vis var det ju det, för de koordinater som gömmer sig på cachesidan är inte direkt de rätta...
Cachen det handlar om är för övrigt "Good old 0x109A0" http://coord.info/GC3202N
Bild