Lustig skogsvarelse observerad

Har du varit ute på en geocachingresa och har massor att berätta? Har du upplevt något roligt, fantastiskt eller underligt? Skriv din berättelse här.
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Inlägg av vovvelivovven » mån dec 12, 2011 22:40

Hej!
I går i litet halvregnigt väder skulle jag ta några cacher medans hustrun skulle en liter mjölk. Jag hade loggat en av pglans promenadcacher på Rya åsar i Borås och skulle nu hämta hustrun. Men hon hade inte hunnit köpa det som skulle köpas så jag fick lov att ta en cache till. På samma promenad fanns då "Stickspåret". Detta är för mig synnerligen välkända marker enär jag varit här ett otal gånger med salig Molle som älskade långpromenader på flera timmar. Jag ställer bilen på en liten plätt och får se något i ögonvrån som liksom for iväg. Jag stannade kvar i bilen och vips satt det en liten, en mycket liten, vessla på bakbenen och sträckte på huvet för att se mig bättre. Sedan försvann den blixtsnabbt och dök upp 5-6 m åt sidan. Sedan bakom ett träd där den tittade fram liksom i smyg. Jag satt flera minuter och betraktade detta livliga och mycket lustiga djur. Jag som varit så mycket i skog och mark har aldrig sett en vessla så tydligt!

// Ingvar
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Re: Lustig skogsvarelse observerad

Inlägg av bonde456 » mån dec 12, 2011 23:18

Var den lustig så kan det varit en sån här du såg
BildBild
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare
Efternamn: Dahlberg
Förnamn: Henrik

Inlägg av doffy_74 » mån dec 12, 2011 23:28

Är det den lilla smala saken? Lite som en tax i musform? Jag mötte en sån i Borås för ett drygt år sedan vid http://coord.info/GC1NJED
snafas
Geocachare
Efternamn: Mossberg
Förnamn: Staffan

Inlägg av snafas » tis dec 13, 2011 1:30

Det låter som samma sorts pigga varelse som underhöll mig och ytterligare några morgonpigga pendlare när vi äntrade på tåget vid Rydebäcks station för ca ett år sen. Den vesslan sprang omkring bland oss i några minuter och undersökte området noggrant. Mycket underhållande!
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » tis dec 13, 2011 6:40

När man ser Hermelinen så kan man tro att det är flera bara för att det sticker upp ett huvud lite här och där, Dom är oerhört snabba.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hermelin
BildBild
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Frudden » tis dec 13, 2011 9:41

Lustigt sammanträffande! Jag såg också en vessla i helgen, i vid en sjö i skogen ute i Hellas här i Stockholm. Har aldrig sett en sådan förut. Snabb och smidig liten rackare.

// Frudden
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare

Inlägg av doffy_74 » tis dec 13, 2011 15:30

Frudden skrev:Lustigt sammanträffande! Jag såg också en vessla i helgen, i vid en sjö i skogen ute i Hellas här i Stockholm. Har aldrig sett en sådan förut. Snabb och smidig liten rackare.

// Frudden
Skulle du säga att den var snabb som en vessla?
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Frudden » tis dec 13, 2011 15:55

doffy_74 skrev:Skulle du säga att den var snabb som en vessla?
Ja, faktiskt. Bra liknelse!

// F
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Inlägg av vovvelivovven » ons dec 14, 2011 19:34

Hej!
Nej det var nog inte någon hermlin - detta var ett litet djur sisådär 15 cm långt så det var med största säkerhet en vessla. Taxlik kan man säga med sina korta små ben.

Jag har sett många intressanta djur o fåglar i skogen men detta var alltså första gången jag kunnat studera en vessla - och den studerade mig från olika håll!

För några år sedan när jag fortfarande hade Molle så upptäckte vi ett gärdsmygbo inte långt från där jag placerat cachen "Hundbad_Bosjön".

Jo geocaching ger faktiskt många upplevelser, även om själva gömman bara är en PET-preform som hänger i en grangren. Jag tycker att det inte måste vara någon historisk plats, någon märklig formation e.d. - en promenad man annars inte skulle tagit är lika OK.

// Ingvar
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » ons dec 14, 2011 19:42

vovvelivovven skrev:Hej!
Nej det var nog inte någon hermlin - detta var ett litet djur sisådär 15 cm långt så det var med största säkerhet en vessla. Taxlik kan man säga med sina korta små ben.

Jag har sett många intressanta djur o fåglar i skogen men detta var alltså första gången jag kunnat studera en vessla - och den studerade mig från olika håll!

För några år sedan när jag fortfarande hade Molle så upptäckte vi ett gärdsmygbo inte långt från där jag placerat cachen "Hundbad_Bosjön".

Jo geocaching ger faktiskt många upplevelser, även om själva gömman bara är en PET-preform som hänger i en grangren. Jag tycker att det inte måste vara någon historisk plats, någon märklig formation e.d. - en promenad man annars inte skulle tagit är lika OK.

// Ingvar
+1
själv har man sett vargspår och det hade jag inte gjort utan cachingen http://coord.info/GL6BMJWM
BildBild
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem
Efternamn: Svedberg
Förnamn: Torgny

Inlägg av Yngve Myrslok » tis jan 24, 2012 12:14

Jag undervisar i jägarexamen och när vi kommer till dessa djur suckar de flesta personer eftersom man lätt kan blanda ihop dessa.
Vessla, mink och mård är alla mer eller mindre lika speciellt när dom är yngre. Vesslor är även mycket kända för att vara nyfikna djur och dras, till skillnad från många andra djur, till okända ljud för att se vad det är.
Det är inte ett helt ovanligt sätt att locka fram dessa djur ur stenmurar genom att dra en kätting över stenarna...detta ljud har en förmånga att locka fram dessa nyfikna djur.

Även jag har spenderat mycket tid i skog och mark, som jägare, fiskare, vandrare och chachare...men det är ytterst sällan jag haft förmånen att se dessa djur...då jag till 100% säkerhet kan säga vad det var jag såg. Många gånger har man sett något försvinna i ögonvrån...antagligen då ngt av dessa små kortbenade varelser.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare

Inlägg av doffy_74 » tis jan 24, 2012 17:12

Yngve Myrslok skrev:Många gånger har man sett något försvinna i ögonvrån...antagligen då ngt av dessa små kortbenade varelser.
Smurf?
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » tis jan 24, 2012 18:03

Yngve Myrslok skrev: Vessla, mink och mård är alla mer eller mindre lika speciellt när dom är yngre. Vesslor är även mycket kända för att vara nyfikna djur och dras, till skillnad från många andra djur, till okända ljud för att se vad det är..
Jag hade för några år sedan ett par skogsmårdar som trivdes fint i de gamla körsbärsträden på sommarstället i Halland. Det var riktigt skoj att se dem skutta omkring (och jaga fåglarna).
De höll på hela sommaren så det blev tillfälle att identifiera dem ordentligt. I början var det många diskussioner om vad det egentligen var för djur.
Bild
Team MEJ
Geocachare
Efternamn: Mattsson
Förnamn: Magnus

Inlägg av Team MEJ » tis jan 24, 2012 23:26

Kanske en aning OT men i alla fall på samma tema. Här skulle man velat vara med: http://coord.info/GL1QRMJB

Platsen är inte speciellt frekventerad av människor då det är lite krävande att ta sig dit. Att dessutom få en upplevelse som denna får nog ses som en ynnest utöver det vanliga. Minken hade nog inte ännu insett att vi ibland kan vara farliga :wink: .
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » sön jun 30, 2013 13:14

en ovanlig upplevelse http://coord.info/GLBB38H1
BildBild
Skriv svar