Vi åkte tåg i Stockholm

Har du varit ute på en geocachingresa och har massor att berätta? Har du upplevt något roligt, fantastiskt eller underligt? Skriv din berättelse här.
Petmyr
Geocachare
Efternamn: Forslund
Förnamn: Petra

Vi åkte tåg i Stockholm

Inlägg av Petmyr » ons feb 22, 2012 17:00

Jag tänkte jag ville delge min senaste geocaching tur jag hade med min bror. Vi köpte varsit 24timmars resekort i Stockholm för 115kr och vi åkte tåg. Vi hade som mål att logga så många kommuner vi kunde med tåg. Det var riktigt kul, rekomenderas. Vi hann 14kommuner innan jag var tvungen att vara på Arlanda kl 19.30. Planering i förväg är dock att rekomendera, för att effektivisera turen.
Användarvisningsbild
Entracte
Geocachare
Efternamn: Hermansson
Förnamn: Johan

Re: Vi åkte tåg i Stockholm

Inlägg av Entracte » ons apr 25, 2012 15:57

Det lät kul! Har aldrig satsat på den här typen av utmaning, men det är väl kanske dags snart. Har hört folk som gjort 8 (har jag för mig) län på ett dygn - också imponerande!
Johan a.k.a. "Entracte" - 23-årig cachare från Arboga, Västmanland

Bild
norwoodbuilder
Geocachare

Inlägg av norwoodbuilder » ons apr 25, 2012 16:04

Ni har väl läst om "Årskort guld killen"? Han har f.ö. en blogg där man kan läsa om hans resor. Han har alltså för 4e året i följd köpt ett resekort, guld, som gör att han kan resa 1a klass runt var som helst i Sverige. Dessutom ingår mat, typ frukost, lunch, middag. Han reser ut från Stockholm sgs varje dag (har för mej han bor i Haninge?) och brukar komma hem på kvällen. Om man har ett sånt kort så kan man i princip "bo" på tåget dygnet/året runt. Kortet kostar omkring 86.000:-per år...
Skulle man ha råd med. Tänk vad man skulle kunna resa runt och cacha.. Ett problem dock: Familjen...
Användarvisningsbild
Entracte
Geocachare

Inlägg av Entracte » ons apr 25, 2012 16:11

norwoodbuilder skrev:Ni har väl läst om "Årskort guld killen"? Han har f.ö. en blogg där man kan läsa om hans resor. Han har alltså för 4e året i följd köpt ett resekort, guld, som gör att han kan resa 1a klass runt var som helst i Sverige. Dessutom ingår mat, typ frukost, lunch, middag. Han reser ut från Stockholm sgs varje dag (har för mej han bor i Haninge?) och brukar komma hem på kvällen. Om man har ett sånt kort så kan man i princip "bo" på tåget dygnet/året runt. Kortet kostar omkring 86.000:-per år...
Skulle man ha råd med. Tänk vad man skulle kunna resa runt och cacha.. Ett problem dock: Familjen...
Jo jag har nog allt hört talas om honom. Pensionär va?

Då måste man alltså resa med tåg för över 235kr per dag för att spara pengar på det. Då ska man ha både stor reslust eller stort resebehov samt mycket tid och ingen familj/partner som behöver en hemma. Känns väl dyrt kan jag tycka..

Bild
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » tor apr 26, 2012 11:31

Entracte skrev: Då måste man alltså resa med tåg för över 235kr per dag för att spara pengar på det. Då ska man ha både stor reslust eller stort resebehov samt mycket tid och ingen familj/partner som behöver en hemma. Känns väl dyrt kan jag tycka..
235 kronor tåg är ingenting när man korsar en länsgräns.

Östgötapendeln Norrköping-Jönköping kostar över 300 kronor för ett dygn.

Tåg+buss Linköping-Oskarshamn kostar 237 kronor.

Bara för att få perspektiv.

Å andra sidan kostar förköpt 24h-biljett för hela Östergötland 88 kronor.

Eller så kan man vara fyra personer i bil Motala-Mjölby-Jönköping för en hundralapp per person i bensin, inklusive en heldags cachning med transporter under dagen.

235 kronor per kalenderdag om man åker lite längre sträckor med SJ är inte så farligt även om man missar en del dagar.
Användarvisningsbild
Entracte
Geocachare

Inlägg av Entracte » tor apr 26, 2012 12:03

Nej, fördelen är väl också att man får sitta i första klass, man slipper boka, man får mat etc. så resan blir ju bra mycket trevligare än annars. Att boka en förstaklassresa samma dag som man ska åka, eller ännu värre, två-tre dagar innan, kostar ju skjortan. Man måste vara ute i god tid för att få hyfsade priser, eller i sista sekund om platser finns.

Tror dock att antalet privatpersoner i Sverige som sparar pengar på att köpa detta kort är rätt lätträknade.

Bild
Användarvisningsbild
Grusvag
Föreningsmedlem
Efternamn: Brage
Förnamn: Hans

Inlägg av Grusvag » tor apr 26, 2012 23:55

Entracte skrev:
Då måste man alltså resa med tåg för över 235kr per dag för att spara pengar på det. .
Glöm inte att det ingår mat också. För 235 spänn får du inte tre måltider på restaurang.
Användarvisningsbild
E-skil
Geocachare
Efternamn: F
Förnamn: Eskil

Inlägg av E-skil » tis maj 01, 2012 11:45

grusvag skrev:
Entracte skrev:
Då måste man alltså resa med tåg för över 235kr per dag för att spara pengar på det. .
Glöm inte att det ingår mat också. För 235 spänn får du inte tre måltider på restaurang.
Men bistron brukar ju vara sådär.
Sm7upk
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ola

Vi åkte tåg i Stockholm

Inlägg av Sm7upk » ons maj 02, 2012 11:54

E-skil skrev:
grusvag skrev:
Entracte skrev:
Men bistron brukar ju vara sådär.
Reser man i 1:a klass är det flashigare mat än det dom erbjuder i bistron. ;-)
Skriv svar