Geocaching utan GPS

Har du varit ute på en geocachingresa och har massor att berätta? Har du upplevt något roligt, fantastiskt eller underligt? Skriv din berättelse här.

Har du letat cacher utan GPS

Ja
99
78%
Nej
15
12%
Utan GPS är det ju inte riktig caching
13
10%

Antal röster: 127
medlem
Geocachare
Efternamn: Andersson
Förnamn: Simon

Geocaching utan GPS

Inlägg av medlem » fre mar 09, 2012 22:20

Kan verkligen rekommenderas för den som vill ha lite större utmaningar även om det bara är en D1/T1. Detta gjorde jag i början av min blygsamma karriär när jag inte hade något GPS-verktyg utan bara ville prova på.
Totalt tror jag det blev 20 stycken innan jag införskaffade rätt apparat.

GPS-lös geocaching ger dig mer orienteringskänsla. Innan man ger sig ut bör man kolla in cachen genom en mer avancerad karta för att se höjdkurvor och byggnader. Naturligtvis begränsas man en del, men trots detta har det inte varit några större problem med att hitta såväl två nanos som några i skogen.

Testa på!
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Geocaching utan GPS

Inlägg av team@ » fre mar 09, 2012 22:38

medlem skrev:Kan verkligen rekommenderas för den som vill ha lite större utmaningar även om det bara är en D1/T1. Detta gjorde jag i början av min blygsamma karriär när jag inte hade något GPS-verktyg utan bara ville prova på.
Totalt tror jag det blev 20 stycken innan jag införskaffade rätt apparat.

GPS-lös geocaching ger dig mer orienteringskänsla. Innan man ger sig ut bör man kolla in cachen genom en mer avancerad karta för att se höjdkurvor och byggnader. Naturligtvis begränsas man en del, men trots detta har det inte varit några större problem med att hitta såväl två nanos som några i skogen.

Testa på!
Många stadscacher funkar utmärkt att ta utan GPS... Ofta till och med bättre då GPS-signalerna ändå bara hoppar omkring nära höga byggnader. Jag känner även några duktiga orienterare som tagit tresiffrigt antal burkar (i skogen) innan de till slut skaffade en GPS.
Bild
linwendil
Geocachare
Efternamn: Annergård
Förnamn: Virre Linwendil
Kontakt:

Inlägg av linwendil » fre mar 09, 2012 23:33

De flesta av de fåtal cacher jag funnit har varit utan gps ... Mest stadscacher , det hjälper iofs att folk sätter cacher på samma ställen som saker gömdes av scouter mär jag växte upp.
Fenixen
Ny i forumet
Efternamn: Carlzon
Förnamn: Maria
Kontakt:

Inlägg av Fenixen » tis apr 17, 2012 6:59

Jag kan inte tolka koordinater eller kompass så jag går efter beskrivningar.
Jag är dock nybörjare, har hittat 2 st men håller på att försöka lära mig koordinater och kompass, då vi mest letar i skogen
Svejs
Geocachare
Efternamn: Östgaard
Förnamn: Hans

Inlägg av Svejs » tis apr 17, 2012 8:06

Igår var det en sådan dag som det funkade att hitta cacher utan gps...
Fick notification på två nysläppta cachar i närområdet från jobbet. =P~ Jag hade iofs både telefon och gps i närheten. Men diverse strul gjorde att neongeo på mobilen samt friluftsgps:en inte kunde få låsning mot satelliter ( :? ) = oanvändbara. Hade inte riktigt tid att vänta och tweaka...
Så jag utgick från kartorna på cachesidorna som jag hunnit skriva ut, det slutade med två FTF:er. Erfarenhet och leta där andra letade funkade utmärkt. Iofs är det lättare att hitta cacheri ett begränsat sökområde i bebyggelse än "under sten" i ett flyttblocksområde.

Ibland har man flyt :D
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Användarvisningsbild
Skye80
Ny i forumet
Efternamn: Ullström
Förnamn: Maija
Kontakt:

Inlägg av Skye80 » mån sep 17, 2012 2:29

Jag kör utan gps än så länge, är nybörjare och den jag har beställt har inte kommit än. 19 stycken är jag uppe i, så visst går det! Jag läser beskrivningarna noga och kollar sedan in google earth, och hittills har det gått bra. Det är dock stadscacher, det... kanske inte lika lätt i en risig skog...
Men visst ska det bli skönt när gps:en kommer :D
Användarvisningsbild
Ducatista
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Ducatista » mån sep 17, 2012 16:01

Jag tycker det är mycket roligare att cacha utan GPS eller mobil :D
Ger mer känsla för letandet på något sätt.

När sambon för något år sedan besökte Italien och tog vår GPS med sig ägnade jag mig åt att titta google maps och sedan markera ut platsen på en 1:50 000 karta från Lantmäteriet. Den tillsammans med en enkel "närbild" som jag ritade själv blev ett utmärkt sätt att leta cacher på.
Har för mig att jag tog ca 20 den veckan och fick bara bet på två som låg djupt in i skogspartier.
Member of The Gimli Team
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån sep 17, 2012 16:52

Ni som inte har gps ännu, ni vet väl om att de flesta mobiler sålda de senaste åren har gps inbyggt?! (med varierande precision, men ändå)
Bild
Memme
Geocachare

Inlägg av Memme » sön dec 23, 2012 17:26

Man kan leta efter geocacher som man inte ens vet finns, enligt principen "Den här platsen borde ha en geocache. Var skulle jag själv ha gömt den?"

I somras fann jag en cache längs E4 på det sättet. Citat logg: När min fru Anita och jag kör lite längre brukar vi bytas av vid ratten var tionde mil. Nu hade hon missat ett par avkörningsmöjligheter men stannade här. Då sa jag - som inte hade kollat in cacher mellan Stockholm och Nordmaling och som ännu mindre hade någon GPS i gång: Här finns det nog en geocache! Jag tog några steg från bilen och hittade hihi! en liten geostig. Men den gav ingen riktig utdelning. Men mindre än en minut senare kunde jag plocka fram en geocache inför ögonen på min helt förvånade hustru! Tack för den upplevelsen!
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » sön dec 23, 2012 18:21

Jag har cachat utan gps ett fåtal gånger fast då har jag studerat satelitkartan hemma innan jag var på plats.
tarlin
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Hans Peter
Kontakt:

Inlägg av tarlin » sön dec 23, 2012 23:20

Det har hänt en eller två gångar vi har geocachat utan GPS. Men det har varit fall där det antingen har skrivits i listningen att den kunde tas utan GPS eller där vi har studerat kartan noggrant och uteslutet alla andra platser än just den rätta.
mvh Hans Peter
idstam
Ny i forumet
Efternamn: Idstam
Förnamn: Johan

Re: Sv: Geocaching utan GPS

Inlägg av idstam » mån dec 24, 2012 17:05

Jag tror jag tagit 90% av cacherna i Stockholms innerstad utan gps.

En hel del av de nära hemmet har jag också hittat efter att bara sett dem på gc's karta. Så man kommer rätt långt utan gps.
The Smokestoners
Geocachare
Efternamn: nn
Förnamn: nn

Inlägg av The Smokestoners » mån dec 24, 2012 23:32

Har nog hittat ett 140-150-tal utan GPS. Den första 110 vi hittade vara bara på koordinater bilder och kartor.. Ingen app eller GPS här inte, men det gick ju bra... eller mindre bra många DNF... Nu är det Garmin som gäller. 450T, 550T och 550T är våra kompisar. 450T är så mycket bättre än de andra två.

God jul till min kompis 450T!
thesmokestoner.blogspot.com

Bild
Silverqueen
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Marta

Inlägg av Silverqueen » tor jan 03, 2013 1:54

Jag har plockat alla mina hittills 200 burkar med Eniro. Ligger burken i en miljö där det finns referenspunkter och Eniro har högupplösta flygfoton över platsen fungerar det jättefint. Positionen är klar från början och jag kan gå rakt fram till den rätta platsen med en gång. Det väcker säkert även mindre uppmärksamhet från omgivningen att inte gå omkring och titta på en liten låda. I början förberedde jag vid datorn hemma, numera har jag oftast en netbook och mobilt internet som följer med ut. Det blir mycket lättare att välja bra referenspunkter på plats än att göra detta i förväg. Har blivit mycket färre DNF på det sättet.

Enda gångerna det har fungerat dåligt är när platsen har förändrats mycket sedan Eniro's flygbilder togs eller när de är lågupplösta. Det är även förargligt att ha löst någon svår myst och sedan konstatera att koordinaterna bokstavligen pekar åt skogen...
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » tor jan 03, 2013 18:10

Silverqueen skrev:Enda gångerna det har fungerat dåligt är när platsen har förändrats mycket sedan Eniro's flygbilder togs eller när de är lågupplösta. Det är även förargligt att ha löst någon svår myst och sedan konstatera att koordinaterna bokstavligen pekar åt skogen...
hur vet man att koordinaterna pekar åt skogen om man inte har en GPS?
BildBild
Skriv svar