Otackasamma människor...

Har du varit ute på en geocachingresa och har massor att berätta? Har du upplevt något roligt, fantastiskt eller underligt? Skriv din berättelse här.
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Otackasamma människor...

Inlägg av vovvelivovven » fre maj 04, 2012 23:46

Hej!
Jag var ute och tog någon cache på hemvägen från jobbet på självaste skärtorsdagen. Mysteryn "Advise Lake" tänkte jag mig.
Själva uppgifterna för att finna finalen var problemfria bortsett från GPSens opålitliga kompass som ville att jag skulle ta en simtur i det svinkalla vattnet.
När jag var precis vid finalen så går jag på strandkanten - här är mycket korta vasspinnar och annat ilandflutet. Av en ren händelse får jag se något svartaktigt bland vasspinnarna - såg ut som ett glasögonfodral eller liknande. Men det visade sig vara en duktigt tjock skinnplånbok full av kontokort, bankkort och körkort. Men det var på sydsidan av sjön så det var fortfarande fruset i plånboken, men körkortet kunde jag lirka loss.

Vad gör en cachare i denna situation? Just det - FINALEN skall hittas och loggen signeras. På väg tillbaka till bilen ringde jag Polisen på 11414 - efter litet kopplande hitodit fick jag prata med en trevlig polis. Hon frågade om det fanns några kännetecken på plånboken - nja säger jag - den är rätt djufryst så innehållet går inte att få ut förrns det tinat - men körkortet har jag i handen... Vad bra - har du namn o personnummer läsligt? Jodå - körkortet är i nyskick.

Jag fick veta telefonnummer till ägaren, som hade blivit av med den "söder om Delsjön" (Part Lake för geocachare :mrgreen: ) i december 2011, alltså drygt 3 månader tidigare.

Jag ringde ägaren som svarade litet stressat (satt i bilen antagligen). Jo - jag har hittat din plånbok säger jag. VA ? Vänta litet - omöjligt - jag har den i handväskan! Inte denna här säger jag, det är den du blev av med i december - jag kollade med polisen och jag fick ditt mobilnummer från polisen. Aha - ja det stämmer, jag kan tyvärr inte komma och hämta den just nu. Jag har ju skaffat allting nytt dessutom. Jo det förstår jag säger jag, men jag kan ta hem och torka innehållet och skicka till dig om du ger mig adressen. Oh! det vore väldigt snällt!

Så fick innehållet tina upp - allt sjö-bôs plockas bort - sedan alla papper som var som en gammal loggbok i otät låda. Jag tyckte att jag ändå gjort ett bra jobb och även plånboken skulle nog gå att använda igen.

Jag la alltihop en Jiffypåse och satte på frimärken för 24:- , skickade även med exakta koordinater för fyndplatsen, litet info om geocaching samt mitt namn, mejladress och mobiltelefonnummer. Postade det på annandag påsk så ägaren bör ha fått det på tisdagen efter påsk.

Du som orkat läsa detta - tror du att jag ens fått ett SMS som tack? Inte för att jag på något sätt kräver något, men det hör till normal väluppfostran att säga tack.

Bästa cacharhälsningar // Ingvar
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Sv: Re: Otackasamma människor...

Inlägg av Cordin » lör maj 05, 2012 8:02

vovvelivovven skrev:...
Du som orkat läsa detta - tror du att jag ens fått ett SMS som tack? Inte för att jag på något sätt kräver något, men det hör till normal väluppfostran att säga tack.

Bästa cacharhälsningar // Ingvar
Det är just det som är problemet. Normal uppfostran saknas hos en del folk, tråkigt men sant enligt egna upplevelser.

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Re: Otackasamma människor...

Inlägg av Kasheuren » lör maj 05, 2012 9:33

Mycket trevligt gjort, långt över vad som förväntas av dig. Så du får ett stort TACK av mig (som alltså inte har blivit av med eller fått tillbaka någon plånbok) här på forumet istället!!!! =D> :D
tarlin
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Hans Peter
Kontakt:

Inlägg av tarlin » mån maj 07, 2012 1:33

Hej!

Ja det har tyvärr blivit så att detta lilla ordet på fyra bokstäver blir allt mer sällan använt.

Jag förstår din irritation när du lägger ned stor möda på att ta reda på ägaren, knappt får ett vettigt samtal när du ringar upp och inte ens ett tack när du skickar plånboken. Det är bedrövligt.

Men tyvärr förekommer det även i våra egna led. Hur många av oss har inte hjälpt en geocaching kompis med tips eller eller annat, och inte ens får bara en liten form av tack i loggningen när han/hon har hittat cachen?

Vi har ju alla tid efter annan stått i den situation att vi har kört fast, antingen för att en hint har varit otydlig, en mystery lite väl kryptisk eller ganska enkelt för att vi inte har lyckats sätta oss in i cacheägarens tankar när han har gömd cachen.

Lotte och jag har i alla fall och vi försöker i alla fall tacka den som har hjälpt oss på traven så vi hittar cachen.
mvh Hans Peter
Användarvisningsbild
Hookway
Geocachare
Efternamn: Emriksson
Förnamn: Staffan

Inlägg av Hookway » ons maj 16, 2012 15:01

Har själv tappat plånboken hela 3ggr!!! Ja, det är säkert 15 år sen sist.
Första gången ringde en och sa att han hittat min plånbok innehållande patientbricka och 40:-. Den kom på posten fick aldrig reda på vem som skickade den (innan nummerpresentatörens tid)
Satte en ros i tidningen!

Andra gången ringde en kiosk som hade fått den inlämnad. Inte heller i det fallet fick jag reda på vem som lämnat den.

Tredje gången och den mest konstiga var när jag tappade den på Sweden Rock Festival men återfann den hemma i min olåsta husvagn!??????

Enda svaret på det är att någon som var med hade för långa fingrar och "lånade" min plånbok, fick dåligt samvete och lämnade den i min husvagn här på tomten.

Själv har jag hittat två plånböcker som jag naturligtvis lämnat tillbaka i funnet skick. Men har fått både belöning och massa tack. Mänskligheten finns det ett ltiet hopp för även om det finns massa...ehh annorlunda människor där ute!

Tycker att du gjorde en underbart jobb, men jag vet att vi är fler som skulle göra likadant. Vi får inte se allt i svart. Men jag skickar ett tack till dej!
Bild

Bild
http://hookcacher.blogspot.se/
"en cachers berättelse"
Skriv svar