Drivkraft efter 5000 cacher?

Har du varit ute på en geocachingresa och har massor att berätta? Har du upplevt något roligt, fantastiskt eller underligt? Skriv din berättelse här.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Drivkraft efter 5000 cacher?

Inlägg av Kasheuren » sön maj 20, 2012 23:01

I helgen firade jag i stillhet min 300:de cache vid Kallbadhuset i Varberg (http://coord.info/GC1KB0K), det blev av olika små omständigheter som står i loggen en väldigt trevlig upplevelse.
Den allra första cachen jag tog blev en kick, blev en härlig geocaching-start med ofantligt mycket vitsippor och pittoreska rester av en gammal kvarn samt en trevlig fika med familjen. Att det sedan har blivit 300 är för mig rätt mycket, förvånansvärt mycket egentligen, jag brukar inte vara så trägen med nåt.
Men så vet jag ju å andra sidan att många av er andra har betydligt mer loggtext under naglarna än så och det fick mig att fundera:
Vad är det egentligen som driver när man tagit väldigt många cacher?

Så: du som har 5000+ cacher i ryggen och fortfarande är aktiv, vad är det som driver dig?
Är det statistik och pinnräknande? Är det hoppet om en ännu bättre cache än den där för två år sedan? Är det gänget du är ute och cachar med? Är det event? Är det ett begär, cachoholism, som du egentligen vill bryta? Är det egentligen bara en sidoaktivitet eftersom du ändå är ute i naturen så mycket du bara kan? Eller nåt annat...?
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Drivkraft efter 5000 cacher?

Inlägg av team@ » sön maj 20, 2012 23:34

Nu är jag inte berättigad till att svara eftersom jag har runt 1500 burkar kvar till 5000...

För min del är cachingen framför allt ett sätt för mig att komma ut och röra på mig. Jag mår så jävla bra när jag för plöja rakt genom skogen och bli lagom trött. Promenader i främmande stadsdelar är också mycket givande. Kul att se nya saker!

Och, det är ju så roliga människor som håller på med det här. Jag umgås betydligt mer med mina "nya" cachingkompisar än de gamla...

Statistiken är en bra sporre för att göra det lilla extra. Men det är inte det som är drivkraften.
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » sön maj 20, 2012 23:36

inte 5000 ännu det är några hundra kvar bara.. och har ändå varit aktiv i ett gäng år,det lite skillnad att logga för 5-6 år sedan och att logga nu och cachar lite av blandade orsaker.. jag ger mig gärna på de med högre T faktor om det är repklättring osv så mycket bättre upplevelse och då är jag ingen adrenalin junkie , FTF.. Jo det är ju en del i den där statistik typen i mig... ja sätter upp mina egen mål och jobbar mot dem om det sedan är att rensa ett område eller fylla dubbel matrix...de där bakom elskåpen cacherna .. de åker lixom med på köpet

Cachingen är för mig både en knepig form av motion och ett sätt att motivera mig att lämna ytterdörren när tiden blir för lång
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån maj 21, 2012 0:17

De där första 20-30 cacherna var nåt jag inte får uppleva igen. Men så är det väl med allt. Upp till 500 fanns det mycket att uppleva. Det gör det fortfarande, men vad som upplevs ändras ju.

Jag är inte så social av mig egentligen, men med cachare finns det alltid nån rövarhistoria att dra eller lyssna på och man förstår varann så väl. Jag har mycket fritid att bränna, ingen annan hobby som är i vägen, detta är mitt utlopp för både motion och kreativitet. Jag tycker om att röra på mig och att komma ut i skogen. Då passar det bra om man kan hitta lite burkar också. Ibland kan man lägga en helg på att logga massor, mest för att se vad man klarar av men också för att man jämför sig med andra och kanske vill komma ikapp :oops:

Ibland vill man umgås lite med likasinnade och då blir det kanske lite stadscaching istället. Jag tycker fortfarande att det är grymt svårt att stadscacha ensam men med sällskap är det både kul och lätt.

Caching är så mångsidigt och jag gillar de flesta sidorna så det lär dröja innan jag tröttnar.

Det känns fortfarande lite pirrigt och förbjudet att klättra upp i en stolpe i centrala Motala kl 1 på natten för att nån annan hade den goda smaken att lägga en filmburk där. Jag förstår fortfarande inte trail till fullo, men att logga hundra burkar på en dag är också en upplevelse även om det är svårt att ge en berättelse ens till var tionde burk.

Efter 5000 cacher är det fortfarande trevligt att gå några km in i skogen till en kvarn för att hitta en ensam burk från 2003 när cachingen såg helt annorlunda ut mot när jag började 2009.

Det känns fortfarande som att utomstående inte förstår och i det tysta tycker man är dum i huvet när man säger att man övernattade i bilen på en spontantur 25 mil hemifrån. De har kanske rätt, men vad gör det 8)

För övrigt har jag ett par tips för de som inte vill ta 5000 burkar men ändå uppleva det sevärda och roliga. Nr 1 är att sortera på favvopoäng på gc.com, den andra är att sortera efter burkens ålder och leta upp de äldsta först. Bonustips för kvalitetsburkar är att leta upp ensamma burkar långt ifrån närmsta trafikerade väg.
Bild
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » ons maj 23, 2012 10:33

linsrille skrev: För övrigt har jag ett par tips för de som inte vill ta 5000 burkar men ändå uppleva det sevärda och roliga. Nr 1 är att sortera på favvopoäng på gc.com, den andra är att sortera efter burkens ålder och leta upp de äldsta först. Bonustips för kvalitetsburkar är att leta upp ensamma burkar långt ifrån närmsta trafikerade väg.
Jag håller med om favoritpoängen, däremot kanske man inte ska förvänta sig en lock'n'lock med påbyggt kamouflage och loggbok i perfekt skick om man ger sig ut i skogen och kollar gamla burkar, eventuellt hittar man ingenting alls eftersom burken (som ingen försökt logg på två år) är försvunnen.

Fast ofta finns ju burken där av en orsak som att det finns något att se, så läs beskrivningen!

Sedan finns det multis och mysteries där man kan sysselsätta sig med en enda i månader (av och till) om man vill, fast då är det bra att ha en kompis att bolla med.

Vad som får en person att fortsätta är säkert individuellt, själv har jag bara drygt 600 och utan bil blir det inte så väldigt många burkar.
Team MEJ
Geocachare
Efternamn: Mattsson
Förnamn: Magnus

Inlägg av Team MEJ » fre maj 25, 2012 10:26

För vår del så beror motivationen till stor del på vilken dagsform vi har, här är några exempel och vad som kanske driver oss vid just det tillfället:

- Historiska platser, ruiner etc. Intressant att besöka och man får oftast lära sig något nytt eller spä på redan befintlig kunskap.

- Vackra platser och miljöer i naturen. Lite samma sak som ovan men mer utbyte för själen och kanske fysiken om det är en bit att gå.

- Utmaningar, mentala såväl som fysiska. Ibland väldigt givande då man kanske får utmana sig själv och flytta sina gränser lite längre bort än man tidigare varit beredd att göra.

- UE objekt. Alltid intressant att fundera på hur det egentligen blev som det blev. På industrier så funderar man kanske på just den industrins uppgång och fall. Övergivna torp och gårdar samma sak, men ur ett annat perspektiv.

- D/T kombinationer. Är det en ovanlig D/T så kan det vara så att det lockar alldeles lite extra.

- Rundor upplagda så att man kommer tillbaks där man startade. Bra alternativ istället för att bara gå ut och gå. Man får en bra promenad och en anledning att genomföra den.

- Trails, görs ibland på cykel för att få motion. Inget slår känslan när man varit ute i +5 timmar och cyklat x antal mil. Roligare att cykla och ha ett mål än att bara ha distansen framför ögonen. Görs det med bil så är det mer sällskapet som lyfter upplevelsen, lite som ett ”minievent” med en begränsad grupp. Herr MEJ har vid något tillfälle kört lite på en trail själv och det var ingen speciellt upplyftande företeelse.

- Andra upplevelser, exempelvis resor som är geocachingrelaterade. Kan vara att vi bestämmer oss för att åka på ett MEGA event någonstans, exempelvis i Tyskland. Då blir det en blandning av geocaching och turistande i största allmänhet med allt som hör därtill. Förra året var vi på ett MEGA i Rostock och det är nog den mest svårslagna upplevelsen hittills, i positiv bemärkelse.

Vad vi gör beror alltså på dagsformen. Kommer vi till en ”ny stad” så är det som för sydman, mikros bakom elskåpen åker så att säga med på köpet. Bor man på ett hotell i en ny stad och det ligger några sådana inom vettigt promenadavstånd, då är man rätt tacksam även över dessa. Man fick iaf en anledning att komma ut en stund. Men, även vi har ibland gett upp när vi tyckt att kvaliteten på en serie eller ett område har varit för dålig. Har man ingen motivation så är det bättre att göra något annat eller åka någon annanstans för att se om det är roligare där. Eller så åker man hem och äter middag.

OT: Sedan är det väl så att vi alla ”geocachar” med olika preferenser, inget kan rimligen vara rätt eller fel. En del vill bara hålla till i stan och är lyckliga med det, andra tycker att man ska vara i naturen och är lyckliga med det, medans en tredje bara vill hänga i rep någonstans längs en klippvägg och är glad för det osv. Sedan finns det ju de som tycker om det mesta .
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » tis jun 19, 2012 23:57

Tack för de engagerade svaren!
Den uppiggande summeringen verkar vara att det är av precis samma skäl efter 5000+ som efter 5+! Nya ställen, kul upplevelser etc. Och att det finns många olika skäl.

Kan speciellt sympatisera med linsrilles "kl 01 i lyktstolpe i Motala", att vara i samhället och världen på ett sätt som är lite, men bara lite, "förbjudet", att använda verkligheten på ett lite annat sätt än ...nån... hade tänkt.
(Hm, eller tänkt om ...nån... hade tänkt detta, meningen med livet på jorden är att... en mindre del av mänskligheten gömmer penna och papper i en plastlåda dold för den större delen av mänskligheten... för att...hm... den större delen av mänskligheten inte ska hitta lådan...njae förresten, tar nog tillbaka det vid närmare eftertanke, har svårt att se den darwinistiska fördelen i den utvecklingen trots allt... :-) )
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » ons jun 20, 2012 7:37

Stadskasheuren skrev:Tack för de engagerade svaren!
Den uppiggande summeringen verkar vara att det är av precis samma skäl efter 5000+ som efter 5+! Nya ställen, kul upplevelser etc. Och att det finns många olika skäl.
Det här är väl både tjusningen och en nackdel med geocaching, det är alltid nya områden och man kommer sällan tillbaka till samma plats igen.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » ons jun 20, 2012 16:38

Torbjörn Axelsson skrev:
Stadskasheuren skrev:Tack för de engagerade svaren!
Det här är väl både tjusningen och en nackdel med geocaching, det är alltid nya områden och man kommer sällan tillbaka till samma plats igen.
Kanske det, men det finns inget som säger att man inte återvänder till en plats man upptäckte genom en burk. Sen har man också fördelen av att man får bättre lokalkännedom och den sprider sig ju glesare det är runt ens egen boning. Hålor jag aldrig trodde jag skulle sätta min fot i hittar jag numera ganska bra i trots min närmast odugliga inbyggda kompass.
Bild
Skriv svar