Geocachingtur som aktivitet på konferens

Har du varit ute på en geocachingresa och har massor att berätta? Har du upplevt något roligt, fantastiskt eller underligt? Skriv din berättelse här.
Användarvisningsbild
teamroos
Geocachare
Efternamn: Roos
Förnamn: Mikael

Geocachingtur som aktivitet på konferens

Inlägg av teamroos » tis mar 05, 2013 20:39

Jag blev tillfrågad om att hålla en geocahing-tur som aktivitet på en företagskonferens i Brunnsskogen i Ronneby/Blekinge. Så här gick det till.

Förberedelser:
Jag visste att de skulle vara ca12-15 personer i åldrarna 25-60 och att de skulle bli indelade i tre grupper. Innan träffen så ombads 5 personer att ladda ned gratisappen Geocaching Intro till sina iphones.

Jag valde ut ett antal cacher runt en promenadslinga i brunnsskogen. Problemet var att de cacherna jag valt ut inte visades i gratisappen så jag fick tänka om. Efter lite klurande så blev kartan på de utvalda cacherna som följer:

Bild

Jag gick rundan och kollade så att alla cacherna var fräscha, vilket de också var.

Rundan
Vi startade inomhus kl 16 och jag hade en 10-15 minuters presentation om geocaching. Det visade sig att någon hade tänkt att börja och någon var orienterare och kände till det. Ingen var geocachare.

Sedan gick vi ut och använde Intro-appen för att gemensamt ta oss till första cachen på rundan. De gick i sina grupper, 3 grupper om fyra i varje och de hade även fått cache-beskrivningarna och kartan på papper. Efter första cachen så hade de fattat poängen och jag släppte iväg grupperna mot var sin egen cache (2a, 2b, 2c). Denna gången fick de låna två iphones och en ipad från mig med den betal-appen på. Cacherna 2a & 2b syntes inte i gratisappen. Ett litet risktagande att byta app sådär men det funkade.

Vi sa att vi skulle återsamlas vid cachen 3. Nu blev det lite nervöst för jag ville inte tappa bort dem och jag kunde inte följa alla tre grupperna. Jag fick springa runt lite i skogen för att försöka få syn på dem. Som tur var gick det bra och alla tre grupperna hittade sina cacher, även om de med ipaden behövde lite inpejlingshjälp. Dessutom hittade alla utan svårigheter till cache 3.

Cache 3 är en luring med 45+ favoritpoäng och där hjälptes alla till att leta tills de till slut hittade gömman efter lite inpejlingshjälp.

Avslutningsvis fortsatte vi promenadrundan och de tre grupperna delades upp och tog varsin avslutningscache (4a, 4b, 4c) och därefter var det kort avstånd till utgångspunkten (X Hem).

Jag gav dem en broschyr som jag hittat här på geocaching.se och de verkade nöjda med rundan som tog exakt 2 timmar, återlämnade till konferensen klockan 18:00.

Kommentar
Det funkade riktigt bra, även om nån cache låg vid en väg/å och en vid en mindre brant och det var is på stigarna.
Jag lyckades heller inte följa alla tre grupperna till samtliga cacher men det visade sig att det var okey att släppa iväg dem ändå. Men det är en liten riskbedömning. Man bör fundera över vilken grupp som tar vilken cache. Dessutom är det nog lite extra viktigt att de verkligen lyckas hitta cacherna och det kan man ju bara styra om man är på plats när de letar.

Lite synd att Intro-appen inte visade alla cacher, det bästa är om man kan köra med betalappen.

Så, geocaching som konferensaktivitet funkade alldeles strålande.
/teamroos
Bild Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Re: Geocachingtur som aktivitet på konferens

Inlägg av Kasheuren » ons mar 06, 2013 0:41

Väldigt intressant att läsa!!
Jag gjorde ett liknande arrangemang i höstas men som hade lite andra förutsättningar varav de viktigaste var att jag inte kunde reka på platsen i förväg och att vi vet fler deltagare. Finns att läsa här: http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 10&start=0
Vore kul att höra fler sådana berättelser!
J3rp4
Geocachare
Efternamn: Jerker
Förnamn: Eriksson
Kontakt:

Re: Sv: Geocachingtur som aktivitet på konferens

Inlägg av J3rp4 » tor mar 07, 2013 9:53

När ni kör introduktionen, vad tar ni med och hur lägger ni upp det?
Vad brukar de ha för frågor?

[Tapatalk & Samsung S3]
Skriv svar