Den försvunna burkens återkomst!

Har du varit ute på en geocachingresa och har massor att berätta? Har du upplevt något roligt, fantastiskt eller underligt? Skriv din berättelse här.
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Den försvunna burkens återkomst!

Inlägg av Gavia-SGCD » ons nov 13, 2013 23:35

När jag läser om alla fantastisk äventyr här under "Geocachingberättelser" blir jag både fascinerad och ibland avundsjuk, men ibland behöver man inte resa särskilt långt för att få en extraordinär upplevelse.

Så här skrev jag den 12 november i min "Write note"-logg på min cache "Americana Cache":

"Erfor i dag en av de absolut märkligaste händelserna, hittills, under mina mer än tio geocachingår! :shock:

När jag såg ”Hedenhöös” 11 november-logg, om två ”Americana Cache”-burkar kände jag att jag omedelbart måste kolla upp det så inga fler cachare skulle behöva bli förvirrade.

Jodå, där fanns två burkar! Mycket märkligt, eftersom jag bara lagt dit en!

Ännu mer anmärkningsvärt blev det när jag insåg vad det var för ”extra” burk.

Det var nämligen den på sensommaren 2005 försvunna originalburken till ”Americana Cache”, vilken jag ersatte. Detta ledde till att jag fick adoptera cachen!!

Det var nästan så jag kissade på mig och jag fick ståpäls över hela kroppen! Wow!

Inte nog med det, i den låg originalloggboken innehållande cachens första logg den 8 april 2001, FTF av ”jasy”, plus ytterligare två loggböcker, vilka sträckte sig t.o.m. loggningen den 20 juli 2005 av ”hguo”. Överraskningarna var inte slut än!

I burken låg också den sedan 2005 försvunna TB:n ”Secret treasure key”! Den finns definitivt inte ”In the hands of the owner” längre, för den finns i min hand och jag har bevis!

Varför burken försvann och var den befunnit sig under dessa åtta år är ett mysterium, som inte blir mindre av en loggning från den 18 januari 2009, alltså tre och ett halvt år efter att ”hguo” skrev den sista ”riktiga” loggen.

I denna logg står det nämligen följande (min tolkning, då det inte är helt lättläst): ”Hittade detta på kontoret. Förvånad. Tog styrkekort, lämnade ”Värdknapp”.

Vem har flyttat burken från sin plats och hur hamnade den på någons kontor och inte minst, när och hur kom den tillbaka på sin plats?

Jag gör regelbundna kontroller av cachen, ibland pga. kommentarer i loggarna, men oftast utan att skriva underhållsloggar, om det inte är något särskilt. Det har aldrig rapporterats om någon ”extra” burk på platsen.

Vid senaste underhållsbesöket, den 10 november, fann jag burken väl synlig och på fel plats. Bytte loggbok och städade burken och la sedan tillbaka den på rätt plats utan att ”inspektera” gömstället. Originalburken kan alltså ha funnits där redan då.

Ingen har någonsin rapporterat två burkar på platsen förrän ”Hedenhöös” loggade den dagen därpå och påpekade att där fanns två burkar.

Så frågorna hopar sig:
  • Vem tog burken från sin plats?
    Varför flyttades den från platsen?
    Hur hamnade den på någons kontor?
    Känner någon igen ”Värd-knappen”?
    Vem lade tillbaka burken på plats?
    När kom den tillbaka? och slutligen
    Varför dök den upp just nu?
Helst skulle jag vilja placera ut originalburken, men den har vissa sprickor och har en sämre konstruktion ur täthetssynpunkt än en ”modern” burk, så den blir ”arkiverad” hemma hos mig till dess att någon öppnar ett geocachingmuseum, då kanske den flyttar.

Bilderna visar den ursprungliga cacheburken och en del av dess innehåll och TB:n "Secret treasure key". Du kan se bilderna på loggen den 12 november.

Om du kan hjälpa mig att lösa mysteriet med vad som hänt med originalburken, skulle jag vara mycket tacksam. Snälla, du hjärtligt välkommen att skicka mig ett e-brev eller ett PM och berätta vad du vet."

Jag hoppas naturligtvis att få kontakt med någon som kan skingra dimmorna, så denna fantastisk historia kan få ett värdigt slut.

Stort TACK på förhand till dig som hjälper mig!

Med vänlig geocachinghälsning
Gavia-SGCD a.k.a. Anders Sylvan
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Re: Den försvunna burkens återkomst!

Inlägg av Royal Frodemos » tor nov 14, 2013 0:11

Kul, spännande och mystiskt. Helt klart såna intrikata problemfunderingar som får en att sova illa då o då :D
Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » tor nov 14, 2013 0:33

Skoj!!!
Hoppas det är ngn som vet.
Ska bli skoj att höra mer
Moonmatte
Geocachare
Efternamn: Edström
Förnamn: Mattias

Inlägg av Moonmatte » tor nov 14, 2013 0:45

:D Haha Nej va kul och konstigt på en och samma gång :)
magujo
Geocachare

Inlägg av magujo » tor nov 14, 2013 1:04

Kul :D \:D/ :D

Denna historia visar att man aldrig helt ska ge upp hoppet om att försvunna TB:s och burkar kan dyka upp igen. :o

När man läser Hedenhöös logg verkar det som att den gamla orginalburken låg ytterst av de två burkarna, så då borde den rimligtvis hamnat där efter ditt underhållsbesök. :-k
Den som söker hittar ofta något annat
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » tor nov 14, 2013 13:08

magujo skrev:...
När man läser Hedenhöös logg verkar det som att den gamla orginalburken låg ytterst av de två burkarna, så då borde den rimligtvis hamnat där efter ditt underhållsbesök. :-k
En reflektion jag inte gjorde, men bekräftar "Hedenhöös" din teori, är det verkligen fascinerande. Varför hände inget mellan 2009 och november 2013?
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tor nov 14, 2013 21:30

Riktigt häftigt!

Min teori är att någon snott med sig burken 2005 när de sett nån skum typ vara där och greja med nåt. Så hamnade den på dennes kontor. Någon gång 2009 snubblar denna signatör in på "tjuvens" kontor och får se lådan och loggar. Just den biten är lite oklar för mig. Hur som helst 2013 slutar herr "tjuv" på firman och hittar själv burken när han städar ut kontoret. Då han sett allt fler artiklar i tidningarna på senare tid har han fått viss respekt för företeelsen. Därför lägger han ut burken där han en gång hittat den.

Något sånt och en massa mellan raderna.

En inte fullt lika sannolik teori är att någon rest tillbaka i tiden och klonat originalburken strax innan den försvann med hjälp av modernaste teknik och sen rest till nutid och återplacerat bara för att förbrylla.
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » tor nov 14, 2013 22:03

linsrille skrev: ...någon rest tillbaka i tiden och klonat originalburken strax innan den försvann med hjälp av modernaste teknik och sen rest till nutid och återplacerat bara för att förbrylla.
VA??? Är det sant?? Ärligt!
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor nov 14, 2013 23:09

En riktigt bra historia.
Skulle du inte kunna scanna / ta bild på alla sidorna i orginal-logg-boken och publicera på cachens websida.

För att få veta mer...
Jag föreslår att du tar denna berättelse till tidningarna så de kan skriva om denna händelse och att du efterlyser mer info om vad som har hänt under perioden som dne har varit försvunnen.

Som belöning och som tack för förvaringen under dessa år så skulle du erbjuda ett års GC-abb, så kanske chansen ökar att du får reda på mer.

.
rispananna
Geocachare

Inlägg av rispananna » lör apr 26, 2014 18:21

Har du inte fått någon info som skingrar mystiken? Det låter superspännande.
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » lör apr 26, 2014 23:42

rispananna skrev:Har du inte fått någon info som skingrar mystiken? Det låter superspännande.
Nej, dessvärre!
Inte någon har hört av sig överhuvudtaget.

Har dock följt MatsAgebys råd och när jag får tid kommer cachesidan kompletteras med cachens första loggboken i "original".
Kanske den äldsta existerande loggboken i landet?
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » fre jul 11, 2014 11:31

Har i dag varit med i "P4 Morgon Göteborg" och talat om geocaching och fick chansen att berätta om "Americana Cache"-burkens öde.

Med lite tur kanske någon hör av sig!
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » fre jul 11, 2014 16:43

Gavia-SGCD skrev:Har i dag varit med i "P4 Morgon Göteborg" och talat om geocaching och fick chansen att berätta om "Americana Cache"-burkens öde.

Med lite tur kanske någon hör av sig!
Håller tummarna!
Vore verkligen skoj att få veta vad som hände
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » tor maj 07, 2015 18:23

Tyvärr är mysteriet fortfarade inte löst.

Har försökt sammanställa historien, baserat på den logg jag skrev i samband med att originalburken upp, för att publicera den som ett dokument på cachesidan och då blev jag ännu mer fascinerad av "Americana Cache" historia. Varför lade inte personen som hade burken ut originalburken när den "dök upp"?

Varför burken försvann och var den befunnit sig under dessa åtta år är ett mysterium, och det blir inte mindre av den loggning från den 18 januari 2009 (som talar om att burken hittats på någons kontor).

Denna logg skrevs alltså tre och ett halvt år efter att ”hguo” skrev den sista ”riktiga” loggen, men nästan fem år innan dök upp på gömstället igen. Mycket märkligt.

Alla tips tas emot med största tacksamhet!
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

Skriv svar