Så här skrev jag den 12 november i min "Write note"-logg på min cache "Americana Cache":
"Erfor i dag en av de absolut märkligaste händelserna, hittills, under mina mer än tio geocachingår!

När jag såg ”Hedenhöös” 11 november-logg, om två ”Americana Cache”-burkar kände jag att jag omedelbart måste kolla upp det så inga fler cachare skulle behöva bli förvirrade.
Jodå, där fanns två burkar! Mycket märkligt, eftersom jag bara lagt dit en!
Ännu mer anmärkningsvärt blev det när jag insåg vad det var för ”extra” burk.
Det var nämligen den på sensommaren 2005 försvunna originalburken till ”Americana Cache”, vilken jag ersatte. Detta ledde till att jag fick adoptera cachen!!
Det var nästan så jag kissade på mig och jag fick ståpäls över hela kroppen! Wow!
Inte nog med det, i den låg originalloggboken innehållande cachens första logg den 8 april 2001, FTF av ”jasy”, plus ytterligare två loggböcker, vilka sträckte sig t.o.m. loggningen den 20 juli 2005 av ”hguo”. Överraskningarna var inte slut än!
I burken låg också den sedan 2005 försvunna TB:n ”Secret treasure key”! Den finns definitivt inte ”In the hands of the owner” längre, för den finns i min hand och jag har bevis!
Varför burken försvann och var den befunnit sig under dessa åtta år är ett mysterium, som inte blir mindre av en loggning från den 18 januari 2009, alltså tre och ett halvt år efter att ”hguo” skrev den sista ”riktiga” loggen.
I denna logg står det nämligen följande (min tolkning, då det inte är helt lättläst): ”Hittade detta på kontoret. Förvånad. Tog styrkekort, lämnade ”Värdknapp”.
Vem har flyttat burken från sin plats och hur hamnade den på någons kontor och inte minst, när och hur kom den tillbaka på sin plats?
Jag gör regelbundna kontroller av cachen, ibland pga. kommentarer i loggarna, men oftast utan att skriva underhållsloggar, om det inte är något särskilt. Det har aldrig rapporterats om någon ”extra” burk på platsen.
Vid senaste underhållsbesöket, den 10 november, fann jag burken väl synlig och på fel plats. Bytte loggbok och städade burken och la sedan tillbaka den på rätt plats utan att ”inspektera” gömstället. Originalburken kan alltså ha funnits där redan då.
Ingen har någonsin rapporterat två burkar på platsen förrän ”Hedenhöös” loggade den dagen därpå och påpekade att där fanns två burkar.
Så frågorna hopar sig:
- Vem tog burken från sin plats?
Varför flyttades den från platsen?
Hur hamnade den på någons kontor?
Känner någon igen ”Värd-knappen”?
Vem lade tillbaka burken på plats?
När kom den tillbaka? och slutligen
Varför dök den upp just nu?
Bilderna visar den ursprungliga cacheburken och en del av dess innehåll och TB:n "Secret treasure key". Du kan se bilderna på loggen den 12 november.
Om du kan hjälpa mig att lösa mysteriet med vad som hänt med originalburken, skulle jag vara mycket tacksam. Snälla, du hjärtligt välkommen att skicka mig ett e-brev eller ett PM och berätta vad du vet."
Jag hoppas naturligtvis att få kontakt med någon som kan skingra dimmorna, så denna fantastisk historia kan få ett värdigt slut.
Stort TACK på förhand till dig som hjälper mig!
Med vänlig geocachinghälsning
Gavia-SGCD a.k.a. Anders Sylvan