Mugglad av en korp!

Har du varit ute på en geocachingresa och har massor att berätta? Har du upplevt något roligt, fantastiskt eller underligt? Skriv din berättelse här.
hbess
Ny i forumet

Mugglad av en korp!

Inlägg av hbess » sön maj 25, 2014 10:11

Gårdagens tillsyn blev en ny erfarenhet för CO. Gömman var tom och sök efter burken gav inget resultat. Gick runt i området till en annan cache och återvände mot gömman. Finner rester av en loggremsa på marken och vet ju redan att cachen är mugglad. Sen finner jag fler delar under en stor tall och inser efter granskning av fynden att cachen sannolikt är mugglad av en korp! Som dragit iväg med burken ca 70 meter från gömman, hackat överallt på burken som gett synliga lackskador, fått upp locket - troligen ren tur - och dragit ut loggen som låg i remsor under tallen intill burken. Locket saknas och och ligger väl som blänkande detalj i boet, och loggremsan är bara delvis återfunnen - beklagar att vissa loggar saknas. Varför just en korp? Ja det finns korp på berget och vi vet att dom är nyfikna och listiga, och jag ser ingen förklaring på att en person hackat sönder lacken på burken och kastat den så långt från gömman.
Gömman är placerad i hålet efter en avbruten topp på en stor tall och alltså synlig uppifrån och bekvämt placerad för en fågel typ en korp att undersöka och plocka fram ett nytt föremål - en svart burk. :)

Får väl ta mig en funderare på hur burken ska säkras i gömman.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Re: Mugglad av en korp!

Inlägg av MatsAgeby » sön maj 25, 2014 18:08

Det är otroligt att du lyckades hitta delarna av burk och loggremsa och det gjorde att du fick förklaringen till vad som har hänt.

Tror att många av de "skogsburkar" som försvinner blir mugglade av djur som lyckas få tag på burken och dra iväg med den för långt utanför "felmarginalen" så att GeoCachare inte hittar den igen.

Du kanske kan göra ett rörligt "lock" fastskruvad i ena änden med en skruv (som inte håller "locket" för hårt).
Då kan man röra på locket som hindrar korpen från att nå burken medans GeoCachare har intelligens nog för att förstå hur man når burken (åtminstonde de flesta).

.
Skriv svar