Geocaching med permobil

Har du varit ute på en geocachingresa och har massor att berätta? Har du upplevt något roligt, fantastiskt eller underligt? Skriv din berättelse här.
tarlin
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Hans Peter
Kontakt:

Geocaching med permobil

Inlägg av tarlin » lör jul 05, 2014 13:38

Den här berättelsen är väl i och för sig inte så spännande, men vi tycker den är rolig så vi vill dela med oss till er andra.

I går hade Lotte och jag beslutat att vi skulle ta Suirens slinga "NO Monkey Business" här i Nynäshamn, då Lotte inte är speciellt bra gående använder hon Permobil eller rollator, om det är en längre sträcka permobilen. Innan vi gav oss iväg tittade vi på listningarna och på gröna kartan i Mapsource, vi kunde se det skulle gå stig fram till samtliga cachar, sedan skulle de ligga 10 - 15 m från stigen.

Vår idé var att Lotte skulle ta permobil och jag cykel.

Nu är stig och stig ju ett ganska flexibelt begrepp i ett skogsområde, så jag ringde en annan geocachare, som jag visste hade tagit hela serien för att höra hur stigen var. Ju den var ganska bra, de första hundra meter var lite blöta, men annars var det ett elljusspår med spån eller grus hela vägen, så permobilen med sina breda hjul skulle inte ha problem, däremot en vanlig standard cykel modell äldre ville nog vara lite besvärlig.

Jag tog alltså bilen till p-platsen vid starten av spåret och Lotte permobilen, mycket riktigt var den första biten ganska blöt, men det gick då utan problem.

Glada i hågen fortsatte vi vår färd från den ena till den andra, även om vi undrade lite var spånen och gruset hade tagit vägen.

Ca. hälften av vägen runt slingan blev det ordentliga problem, det var så uppkört och geggigt att hjulen på permobilen ganska enkelt spant som på löst sand, de grävde sig bara ned i geggan. Så Lotte fick stiga av och gå bredvid och styra och jag putta på, så gick det att få permobilen över det geggiga stället. Ett par andra ställen var backarna lite väl branta, men det klarades med lite puttande.

På slutet av stigen var det endast ett smalt upptrampat spår, så jag fick gå före för att lotsa Lotte genom så hon inte körde på sten eller välte med permobilen.

Men vi kom då hela vägen runt, tog alla de 9 cachar vi hade planerat, 8 No Monkey Business + en extra som låg på vägen åter till p-platsen.

Det är härmed bevisat att det går alldeles utmärkt att geocacha i naturen med en permobil, i alla fall om man är två så den ena kan hjälpa när terrängen blir för svår. :D

Vi var glada efter väl utfört värv, men en aning trötta då det ju blev något mera ansträngande än planerat. :lol: :lol: :lol:
mvh Hans Peter
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem
Efternamn: Ekman
Förnamn: Lennart
Ort: Stockholm (Östermalm) och Nynäshamn (Bergholmen, Torö)

Re: Geocaching med permobil

Inlägg av Justis » lör jul 05, 2014 18:38

Jag beundrar er båda för allt engagemang ni lägger ner på den fantastiska hobby vi har!
tarlin
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av tarlin » lör jul 05, 2014 19:15

Justis skrev:Jag beundrar er båda för allt engagemang ni lägger ner på den fantastiska hobby vi har!
Du är nu inte heller så ringa. Hur gick det i dag, hoppas ni hade en bra dag norr om Stockholm. Vi tog det lugnt och skötte om våra magar.
mvh Hans Peter
Användarvisningsbild
Elmertoft
Geocachare
Efternamn: Elmertoft
Förnamn: Göran
Kontakt:

Inlägg av Elmertoft » ons okt 29, 2014 19:16

Jag har idag placerat ut en geocache som man kan hitta och logga med rullstol/permobil. Välkommen till Varberg/Grimeton! Min tanke när jag placerar ut mina närmaste geocache är att man ska kunna "fixa" dessa med just rullstol/geocache. Kör hårt!!
tarlin
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av tarlin » tor okt 30, 2014 10:39

Elmertoft skrev:Jag har idag placerat ut en geocache som man kan hitta och logga med rullstol/permobil. Välkommen till Varberg/Grimeton! Min tanke när jag placerar ut mina närmaste geocache är att man ska kunna "fixa" dessa med just rullstol/geocache. Kör hårt!!
Hej!

Som gift med en användare av permobil tackar jag för det på bådas vägnar.
mvh Hans Peter
Skriv svar