Ett riktigt svin!

Har du varit ute på en geocachingresa och har massor att berätta? Har du upplevt något roligt, fantastiskt eller underligt? Skriv din berättelse här.
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Ett riktigt svin!

Inlägg av vovvelivovven » sön mar 08, 2015 23:01

Hej! När jag stod med vatten nästan upp till stövelskaften under bron över Bålån http://coord.info/GC40HPF (vid Storsjön vid Viskafors) så hörde jag att två bilar passerade, den ena ganska snabbt. Efter att loggat och skrivit en liten text i telefonen och postat en log körde jag vidare norrut. Inte särskilt tätt med trafik, två-tre bilar i timman kanske. En bit fram står en Volvo på sned med karossen hängande på vägkanten och högerhjulen i diket.

Jag stannade - jo det var ett möte och vägkanten var för mjuk...

Jaha - stannade inte den du mötte när han såg att du hamnat i diket?
Nä - bilen försvann utan att bry sig om oss.
Ett sånt SVIN !! säger jag -
Jo det var dålig stil tyckte killen vars fru och barn satt i bilen.

Har du någon bogserlina ? För detta är kompisens bil så jag vet inte vad han har för något i bilen. Jo jag skall ha en under brädan som täcker reservhjulet. Efter att flyttat alla cachinggrejer och och massa annat som jag inte visste jag hade kunde locket lyftas - Hundkoppel med halsband, 3 olika sorters handskar, ett sätesöverdrag (bra när man ramlat i plurret och kör hem dyngevåt) två punkasprej, startkablar, Raffinol, kullagerfett, dasspapper, glödlampor som inte passar min bil längre, hylsnyckel för hjulmuttrar, varningstriangel, en jutesäck för julklappar eller björkved... men ingen bogserlina.

OK - jag har hittat detta säger killen och visar ett spännband av typen man drar runt en sovsäck samt en halv litet bättre lastspännare. Uummmhhh säger jag - om detta går av så kommer spännet att flyga som en kanonkula... Jag kommer på att jag har två slingor liggande i bilen bland cachingrejerna. Jag säger - jag har kanske en eller två klätterslingor -

Ja men se på sjutton!

Killen tittade klentroget på den längsta slingan, c:a 12 mm bred, röd o vit-randig, Dyneema 22kN. Äsch sa jag - den skall klara 2 ton - om vi skarvar dessa så skall du se att det går som en dans. Den andra slingan har jag lånat av en arbetskamrat som inte klättrar igen förrns barnen blivit stora nog att klara sig om det värsta händer. Det är en fin slinga s.k. Daisychain. Jag lärkfotar den tunna Dyneeman i volvons framögla - lärkfotar i den tjocka slingan och sätter med en gammal sliten aluminiumkarbin i min bils dragkrokshållare.

Först sträckte jag försiktigt - sedan fick min bils momentomvandlare öka på dragkraften - rätt vad var så lät det som en kulspruta - jag avbröt - jodå - Daisychainen var nu litet mindre öglig - rent av oöglig eller snarare enögld.
Jag fortsatte och det hände ingenting - men jag tänkte att det är bara att öka med mera gas tills hjulen spinner (inte så dumt med klassisk automatlåda och s.k fyrhjulsdrift) - men då kom Volvon loss och efter några meter lyckades killen styra upp den på vägen.

När han fisslat loss slingan tittade han storögt på den ynkligt klena slingan och sa något som "det hade jag aldrig trott - ett så klent band!!! Otroligt!!!!"

Så kan det gå till i skogen!
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Ett riktigt svin!

Inlägg av sydman » mån mar 09, 2015 7:01

Snyggt jobbat!!
Och visar på att en Daisychain inte tål samma belastning som en vanlig slinga
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » ons mar 11, 2015 23:15

Härlig insats, heder åt din hjälpsamhet!
Användarvisningsbild
J5oakim
Föreningsmedlem
Efternamn: Åkerö
Förnamn: Joakim
Kontakt:

Inlägg av J5oakim » tor mar 12, 2015 23:09

Grymt hjälpsamt =D> jobbat
Livet är för långt för att ha tråkigt, så ut på ÄVENTYR!
Geocaching är inte en hobby, det är en livsstil!..!
Bild
Skriv svar