Min häftigaste Låda, alla kategorier

Har du varit ute på en geocachingresa och har massor att berätta? Har du upplevt något roligt, fantastiskt eller underligt? Skriv din berättelse här.
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Min häftigaste Låda, alla kategorier

Inlägg av ApanAnn » fre jun 19, 2015 14:01

På min semester gjorde vi en utflykt till vackra Ronneby brunn, och trevligt nog fanns det en del roliga burkar kring parken. Jag fick med min yngsta kusin och vi klättrade runt i den omgivande skogen på skattjakt. Bland annat hittade vi en ammolåda, vilket jag tyckte var rätt kul. Tidigare har jag bara stött på ovanliga storlekar eller plastvarianter på ammolåda. Parken är i alla fall fantastiskt fin, både att promenera i och att cacha i.

När jag kom hem och hade loggat våra hittade burkar började jag på ett infall leta lite letterboxar på alternativa letterboxingsidor. Jag hade för mig att jag sett någon i Blekinge när jag först hörde talas om att det fanns skatter gömda i skogen. Efter flera alternativa sökningar rasslade det faktiskt fram en ledtråd till en letterbox. Gömd i Ronneby Brunn. Jag hade kunnat sparka mig själv! Dock var burken i fråga gömd 2004, och aldrig loggad på de webbsidor jag hittade. Jag menar, den kanske inte ens låg kvar. Vad är väl en burk i parken?

Jag kunde inte riktigt släppa tanken på att den kanske låg kvar...

Fortsättning följer...
Bild
ApanAnn
Geocachare

Re: Min häftigaste Låda, alla kategorier

Inlägg av ApanAnn » fre jun 19, 2015 22:18

Nästa dag gjorde vi utflykter i Ronneby med omnejd, och när det uppstod en lucka gav vi oss tillbaka till brunnsparken efter lite tjat från min sida. Inte lika soligt väder som dagen innan, men det var i alla fall uppehåll. Första anhalten för ledtrådarna var inte så svårhittad, och redan på vägen dit såg vi den förmodade platsen. Hittills var allt som det skulle, men vid den sista instruktionen blev det plötsligt svårt att räkna till fyra.

Jag tror att jag gick mer på geo-instinkter än att läsa instruktioner först. Helt fel! Den lär ju inte vara kvar, konstaterade maken. Till sist angrep jag rätt objekt, och efter lite användning av muskelstyrka kunde jag titta in i ett gömställe som verkade fullt med bara löv. Eller? Kacklande som en galning kunde jag fiska fram den kamoflerade cylindern under lagren av löv. Att få upp den var en annan femma... Jag försökte... Maken försökte och konstaterade att den där skulle jag inte få upp. Lyckligtvis är jag begåvad med en stor portion av släktens tjurskallighet, och rätt vad det var lossade skruvlocket. Ett djupt andetag innan jag lyfte av locket. Mina farhågor om gammal pappersmassa kom på skam och jag kunde fiska fram både loggbok och tvåsidig stämpel. Nytt djupt andetag och så öppnade jag loggboken. Utläggarens stämpel, och sedan tomt...

Snacka om häftig FTF! Eller FTS kanske...

Stämpeln blev sjukt snygg också, även om jag hade fel färger med mig. Den här lever jag på länge :) Regnet? Ja det kom när vi vände tillbaka mot bilen...
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » lör jun 20, 2015 13:40

Grattis till det arkeologiska fyndet... :-)
Det är en viss känsla när man hittar gamla gömmor och hittar man dessutom gamla gömmor som aldrig har hittats tidigare så är det extra kul.
På vilken "organisations" websida är den utlagd?
Måste vara ganska få som bor i området som är aktiva, eftersom den har fått ligga orörd så länge.
Finns det fler utlagda LB i närområdet som är frekvent funna?

Har du några bilder på "jakten" och fyndet så vore det skoj att se.

.
ApanAnn
Geocachare

Inlägg av ApanAnn » lör jun 20, 2015 15:39

Ledtråden ligger på Letterboxing North America, men är loggbar/sökbar även på AtlasQuest. Jag blev positivt överaskad över mängden Letterboxhybrider i den delen av Blekinge, men det verkar inte direkt finnas rena letterboxare eller vad jag ska kalla det. Det mesta ligger bara på geocaching. Den här burken är utlagd på nåns semester så den var "föräldralös". Jag är lite sugen på en tur till Gotland, för där ligger det en annan aldrig hittad (eller i alla fall inte loggad)

Lådorna i centrala Stockholm får lite founds, men jag skulle inte säga att de hittas ofta. Jag har ögonen på en av dem, men jag måste nog låna ett barn för att kunna ta den stämpeln.

Ska se om jag kan lyckas visa lite bilder.

Utläggarnas signaturstämpel

Lite klasskillnad på hybridstämplar och handkarvade... https://instagram.com/p/4CsZfsrYJp/

En rolig detalj med boxarna är att det verkar vara ganska utbrett att ha olika "carver" och "planter", dvs väldigt produktiva individer låter andra gömma deras alster. Jag kanske skulle ta efter så att jag får ut mina stämplar :D inte för att jag är så värst produktiv, men jag är ännu segare på att gömma saker.
Bild
Skriv svar