Få fram cacher som loggatats som hittade.

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Blomster
Ny i forumet
Efternamn: Lilja
Förnamn: Staffan

Få fram cacher som loggatats som hittade.

Inlägg av Blomster » ons sep 04, 2019 20:13

Vill få tillbaka cacher som registrerats som hittade i Oregon 750, tror det gäller alla Oregon, det hjälper inte att ta bort den GPX filen dom finns på inte heller att tabort geocache_logs eller geocache_visits vågar inte pröva några fler.
Är det någon som vet? har frågat Garmin support men inte fått något besked annat än att göra en fabriksåterställning av enheten vilket fungerar men inte är något bra sätt.
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Ramdahl
Förnamn: Tomas

Re: Få fram cacher som loggatats som hittade.

Inlägg av TMR68 » tis sep 10, 2019 13:00

Problemet är sannolikt att de hittade cacherna inte finns i GPX-filen.
En enkel lösning är att ladda ner din Myfinds-fil ifrån GC.com, och sedan lägga in den på GPS:en. En annan lösning om du inte vill ha alla dina hittade burkar i din GPS, är att koppla ihop GPS:en med telefonen via Bluetooth aktivera Geocaching Live. Du kan du vid behov ladda ner alla burkar där du befinner dig, inkl. hittade. Vill du sedan rensa kan du enkelt radera Live-data, och fortsätta med cacherna i din GPX-fil.

/Tomas
Blomster
Ny i forumet

Inlägg av Blomster » ons sep 11, 2019 19:59

TMR68 har säkert rätt om det hade varit mina geocacher det gällt.
Nu är det i stället mina svampställen som jag lagt in i GSAK och laddat in som en GPX fil det gäller, och efter att ha "hittat" dom en gång vill jag efter en tid då svamparna har kommit tillbaka "hitta" dom igen och det är då det blir helt omöjligt att få tillbaka dom som ej hittade. Dom syns så klart om jag väljer visa alla i filtret, men då vet jag ju inte vilka platser jag varit på den här gången. Eftersom det fungerar att återställa enheten, med allt besvär det innebär, så måste det finnas en fil med informationen men vilken? som sagt inte i GPX filen jag laddat ner och inte i geocache_logs eller geocache_visits.
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Ramdahl
Förnamn: Tomas

Inlägg av TMR68 » ons sep 11, 2019 20:21

I min enfald trodde jag det var geocacher vi pratade om. :-)
geocache_logs.xml och geocache_visits.txt innehåller båda alla loggar du gjort. Se till att antingen radera dessa filer, eller radera de aktuella loggarna från dessa filer.
Tag sedan bort GPX-filerna från GPS:en eller döp om dem ifrån .gpx till .off (eller nåt).
Starta sedan om GPS:en, vilken gör att någon index-fil i systemet uppdateras.
Anslut usb-ksbeln igen och lägg tillbaka GPX-filerna eller ändra tillbaka namnet till .gpx igen.
Starta om igen, och svamp-cacherna borde vara ologgade.
Blomster
Ny i forumet

Inlägg av Blomster » tor sep 12, 2019 9:30

Tack.
Ska prova detta så snart som möjligt. Tyvärr så gjorde jag nyss en fabriksåterställning och har inte "hittat" alla svamp-cacherna ännu.
Skriv svar