eTrex 30 hänger sig

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

eTrex 30 hänger sig

Inlägg av Royal Frodemos » fre feb 03, 2012 20:17

Har haft min nya eTrex 30 i några dagar nu och är jättenöjd, på det hela taget. Den har funkat perfekt, men igår kväll hände nåt väldigt underligt;
När jag ville visa en cache-beskrivning eller titta på loggarna så frös allting och skärmen blev bara svart. Tvungen att ta ur batterierna och starta om, men samma sak hände igen och igen...
Det jag gjort var att ladda en ny PQ på morgonen och slänga in två myster med nya koordinater inskrivna. De laddades in via kommandot "Send to my GPS" från respektive cache-sida. Det är vad jag gjorde innan problemet uppkom och då hann vi vara ute hela dagen utan att nåt liknande inträffade.
Jag har ett 2 gb minneskort instucket som innehåller en .img-fil med en osm-karta över uppsala. That's it.
Idag kastade jag bort de tre gpx-filerna och la in en ny PQ och allt funkar bra igen, men jag funderar ju ändå:
Är det här nåt som nån känner igen, är det vanligt, hur gör jag för att undvika det, verkar det vara nåt helgalet med dosan så jag ska skicka tillbaka den eller vad?
Skulle det här hända när jag var ute i skogen så bleve jag nog komplett vansinnig och det vill man ju undvika. Finländarna har ju mobilkastning som tävlingsgren, men jag tror att jag i min ilska skulle krossa alla rekord när jag sopar iväg en motsträvig gps :twisted:
Bild
FamiljenSjodin
Geocachare

Re: eTrex 30 hänger sig

Inlägg av FamiljenSjodin » lör feb 04, 2012 9:02

Jag har haft liknande problem men nu har det varit lugnt sen jag uppdaterade systemet på GPS:en. Dessutom har jag lärt mig att jag första gången jag startar GPSen efter att ha laddat en PQ måste vänta ut att den får läsa in alla waypoints. Om man avbryter under den processen genom att stänga av kan det bli problem med att den hänger sig eller att delar av infon går förlorad.
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Inlägg av Royal Frodemos » lör feb 04, 2012 14:19

Tack för svaret. Uppdaterade idag och det blev lite snyggare och utförligare fönster för cache-informationen. Men det känns fortfarande som ett lotteri vid uppstarten om dosan ska lyckas läsa in all information och starta upp ordentligt. Mysko.
Har väl helgen på mig att testa lite fram och tillbaka och bestämmer huruvida jag ska skicka tillbaka den eller inte.
Tålamodet med elektronik och dess egenheter har f-n inte blivit längre med åren, kan man ju säga. ](*,)
Bild
FamiljenSjodin
Geocachare

Inlägg av FamiljenSjodin » sön feb 05, 2012 10:38

Nej, det är tråkigt att Garmin i likhet med så många andra elektroniktillverkare tycks ha slutat betatesta själva och istället överlämnat det ansvaret till sina kunder.
tr_s
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av tr_s » tor feb 23, 2012 13:05

Nybliven ägare av en eTrex 30 som jag fick ganska billigt.

Inga hängningar än. Processorn verkar dock helt klart underpowered, terrängkartor ritas inte upp fort precis.

Sökning utav points of interest tycks ta en evighet - "sök närmaste mack" på Metroguide-kartan tuggar på i en dryg minut innan man får upp något... känns ju inte helt ok... har en sommarjobbande femtonåring skrivit sökalgoritmerna?
tr_s
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av tr_s » tor feb 23, 2012 19:17

Det jag sa tycks bara gälla kartor av äldre modell. Förmodligen har de nån indexering som inte passar bra med de nya mottagarna. Känns ändå inte okej, akta er alltså om ni äger äldre kartprodukter och vill använda dem med en ny eTrex.

Om inte garmin kommer med en bugfix förstås.
Skriv svar