Bil-GPS

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
KORSARKOFF
Geocachare
Efternamn: Sjölin
Förnamn: Fredrik

Bil-GPS

Inlägg av KORSARKOFF » lör maj 26, 2012 0:36

Min navigon (som jag var nöjd med tills jag började cacha) håller på att ge upp. Jag skulle vilja ha tips på en bra bil-GPS (gärna under 2000kr) som man kan ha nytta av vid caching också. Kör med en Garmin eTrex 30 annars.
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Bil-GPS

Inlägg av sydman » lör maj 26, 2012 0:51

Nuvi 550 tar gpx på samma sätt som oregon /colorado osv..
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Sv: Bil-GPS

Inlägg av team@ » lör maj 26, 2012 7:34

Den klarar dessutom wherigo.

Nuvin är väldigt bra på att hitta en bra väg till burken. Den saknar magnetisk kompass vilket gör den lite jobbig i skogen. Men det går bra att hitta burkarna med den.

Kombinerat med osm kartor är den väldigt praktisk på utlandsresor där mobilcaching kan bli dyrt.
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » lör maj 26, 2012 10:59

KORSARKOFF skrev:Min navigon (som jag var nöjd med tills jag började cacha) håller på att ge upp. Jag skulle vilja ha tips på en bra bil-GPS (gärna under 2000kr) som man kan ha nytta av vid caching också. Kör med en Garmin eTrex 30 annars.
Jag har en Nuvi 500 och är väl nöjd med den. Det är ingen top of line produkt. Det verkar som det kommit en ny modell dock, priset har fördubblats sedan jag köpte min (1600:-) så det är väl kanske bättre nu?
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem
Efternamn: Olsson
Förnamn: Bengt-Åke

Inlägg av benke.olsson » lör maj 26, 2012 11:20

Jag köpte en Garmin Nüvi 1490T förra året. Främst för att vi skulle ha den med på semestern i Skottland, men även för geocaching. Den klarar GPX-filer och visar cacherna som små skattkistor på skärmen. 5" skärm, gör den lättläst, men inget man släpar med ut i backen direkt. Cacherna hamnar under menyn "Favoriter" och det går enkelt att söka på namnet eller efter närmaste cache. Kompatibel med GSAK också.
Bild
Bild
KORSARKOFF
Geocachare
Efternamn: Sjölin
Förnamn: Fredrik

Inlägg av KORSARKOFF » lör maj 26, 2012 12:10

Hade ju varit bra om man kunde se cacherna längs en rutt. Sedan kan man ju sköta finliret med hand-gpsen.
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » lör maj 26, 2012 12:26

KORSARKOFF skrev:Hade ju varit bra om man kunde se cacherna längs en rutt. Sedan kan man ju sköta finliret med hand-gpsen.
Då funkar det nog med vilken som helst, bara du kan lägga in poifiler på den.
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem
Efternamn: Olsson
Förnamn: Bengt-Åke

Inlägg av benke.olsson » lör maj 26, 2012 12:43

KORSARKOFF skrev:Hade ju varit bra om man kunde se cacherna längs en rutt. Sedan kan man ju sköta finliret med hand-gpsen.
Så blir det på min. Med GPX-filer direkt från en PQ, eller via GSAK/Easy-GPS.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » lör maj 26, 2012 18:01

rogge88 skrev:
KORSARKOFF skrev:Min navigon (som jag var nöjd med tills jag började cacha) håller på att ge upp. Jag skulle vilja ha tips på en bra bil-GPS (gärna under 2000kr) som man kan ha nytta av vid caching också. Kör med en Garmin eTrex 30 annars.
Jag har en Nuvi 500 och är väl nöjd med den. Det är ingen top of line produkt. Det verkar som det kommit en ny modell dock, priset har fördubblats sedan jag köpte min (1600:-) så det är väl kanske bättre nu?
Jag är inne på min tredje.

Den första dog av saltvatten. Den andra blev stulen.
Den tredje som är hyfsat ny är identisk med den första.

Prisuppgången beror nog mest på att Dustin slutade använda den som lockvara.. Jag köpte också min för det trevliga priset.
Bild
Skriv svar