Nygps - Etrex20 eller Etrex30?

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
kardborren
Geocachare

Nygps - Etrex20 eller Etrex30?

Inlägg av kardborren » sön sep 09, 2012 15:58

Nu har min Colorado 300 gett upp och måste ha ngt nytt, har tittat på Etrex-serien, men vilken skall jag välja?

Mitt behov är friluftskartan + papperslös caching.
Hardware: Colorado 300, 60csx, nüvi 760.
Software: Gsak, Mapsource
Maps: Friluftskartan Pro (svea, göta), CityNav NT 10
tarlin
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Hans Peter
Kontakt:

Re: Nygps - Etrex20 eller Etrex30?

Inlägg av tarlin » sön sep 09, 2012 16:08

kardborren skrev:Nu har min Colorado 300 gett upp och måste ha ngt nytt, har tittat på Etrex-serien, men vilken skall jag välja?

Mitt behov är friluftskartan + papperslös caching.
Hej!

Jag skaffade i vår en eTrex 20 som jag är väldigt nöjd med. Skillnaden på 20 och 30 är att den senare har elektronisk kompass. Det anser jag att jag kan vara utan, därför valde jag den billigare varianten.

Just nu kör jag med OSM. Det har inte blivit av att lägga friluftskartan över som jag har från min gamla eTrex Legend HCX
mvh Hans Peter
xaylaz&falkex
Geocachare
Efternamn: Falk
Förnamn: Jonathan

Inlägg av xaylaz&falkex » sön sep 09, 2012 16:52

Jag gick från Oregon 300 till Dakota 20 och det va riktigt skönt då den hade 3D-Elektronisk kompass då det är helt underbart. men Etrex 30 är en GPS med. Gå med den som har elektronisk kompass det är värt det!
Bild
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Inlägg av Royal Frodemos » sön sep 09, 2012 20:14

Jag kör med 30:n och är jättenöjd. 3D-kompassen funkar kanon och gör det en smula enklare när man behöver ställa sig en stund för att dosan ska stabilisera sig ordentligt. Frågan är om det är värt dom där extra hundringarna för funktionen. Tja, det är en smaksak, min förra hade inte den kompassen och jag uppfattade det inte som direkt störande, man fick anpassa sitt angrepssätt när man närmade sig GZ helt enkelt.ETrex 20 är absolut ett bra köp också och är man inte överdrivet otålig så kommer det att gå utmärkt.
Lycka till!
Bild
Pripps Blue
Ny i forumet
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Jonsson

Inlägg av Pripps Blue » mån sep 10, 2012 7:36

[quote="kardborren"]Nu har min Colorado 300 gett upp och måste ha ngt nytt, har tittat på Etrex-serien, men vilken skall jag välja?
Senast redigerad av 1 Pripps Blue, redigerad totalt 0 gånger.
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Inlägg av Royal Frodemos » mån sep 10, 2012 17:34

Nu börjar ju Dakota 20 krypa ner i pris också, om du vill ha pekskärm.
Tycker den känns intressant. Det klagas ju lite på grafiken i både eTrex och Dakota, men jag har inte upplevt några problem alls. Jag använder kartan lite lagom och bryr mig inte så mycket i detaljerna, finns vägen jag kanske är på med så är jag nöjd. Slår över till kompass när jag har ca 30 meter kvar. Funkar så fint, så...
Bild
Skriv svar