Etrex 20 och Dakota 10 visar inte alltid alla inlagda cacher

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Örnen & Björnen
Ny i forumet

Etrex 20 och Dakota 10 visar inte alltid alla inlagda cacher

Inlägg av Örnen & Björnen » mån dec 30, 2013 22:36

Vi har lite knepigheter med våra GPS:er, en Dakota 10 och en eTrex 20. Ibland så vill de inte visa inlagda geocacher från GPX-filer. T ex nu när vi var i Danmark, så lade jag in tre st GPX-filer, vardera med 500 cacher. Detta skall de klara (Dakotan skall bara klara 1000, men den verkade kunna läsa in 1500). Dock så visade eTrex20 i det här fallet inte cacherna för Skagen med omnejd. Denna fil hade jag döpt till Skagen.gpx. När jag kopplade in BaseCamp så överfördes alla cacher till datorn, även Skagen. Problemet verkar alltså vara att GPS:en inte läste in Skagen.gpx av någon anledning. Det gick inte heller att söka på någon av de cacherna. Jag provade att döpa om filen till Skagen2.gpx och startade om GPS:en. Då lästes den in och cacherna gick att söka på. Någon som stött på detta problem? Även Dakota 10 har uppfört sig på liknande sätt. Det verkar som man alltid skall kontrollera att man kan se cacherna i GPS:en innan man reser iväg?
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Re: Etrex 20 och Dakota 10 visar inte alltid alla inlagda cacher

Inlägg av linsrille » mån dec 30, 2013 23:39

Visst har det hänt, men det var länge sen jag hörde den varianten senast. Ett känt knep är att om man har gpx-filerna på minneskort plockar man ut det och startar gps'en utan och sen stänger av och sätter i kortet igen. Nästa omstart finns de där. Detta gäller dock oregon, men de har säkerligen till stora delar samma mjukvara som dakota.
Är det ett återkommande problem är det kanske läge att uppgradera mjukvaran genom webupdater?
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » tis dec 31, 2013 13:31

Kolla också att ni raderat alla gamla gpx filer innan.
/Djurets
Bild
Örnen & Björnen
Ny i forumet

Inlägg av Örnen & Björnen » ons jan 01, 2014 14:16

De är båda uppgraderade. Innan jag lade in de nya GPX-filerna så tog jag de bort gamla, så att det inte skulle vara för många cacher. Har inte lagt GPX-filerna på minneskort. VId uppstart så antar jag GPS:en kollar om det är nya GPX-filer och läser in dem, men det kanske kan bli nån glitch ibland.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » ons jan 01, 2014 18:26

Örnen & Björnen skrev:De är båda uppgraderade. Innan jag lade in de nya GPX-filerna så tog jag de bort gamla, så att det inte skulle vara för många cacher. Har inte lagt GPX-filerna på minneskort. VId uppstart så antar jag GPS:en kollar om det är nya GPX-filer och läser in dem, men det kanske kan bli nån glitch ibland.
Jo precis, därför är det en fördel att lägga på minneskortet så man har en chans att fixa. Den håller reda på om en fil är inläst eller inte och just därför funkar det om den tas bort och läggs in.
Bild
FamiljenSjodin
Geocachare

Inlägg av FamiljenSjodin » tor jan 02, 2014 19:02

Jag har märkt att min Etrex30 inte alltid laddar in alla cacher, men tror mig har lokaliserat felet till att GPS:en blivit avbruten vid starten, antingen för att jag av misstag stängt av under uppstarten, eller för att det varit så dåliga batterier att den stängt av mitt i.

När jag då får igång den igen brukar cacherna vara som bortblåsta, trots att gpx-filerna finns kvar när man kopplar upp den mot datorn igen.
Örnen & Björnen
Ny i forumet

Inlägg av Örnen & Björnen » sön jan 05, 2014 11:46

Kan ha varit att jag av någon anledning avbrutit uppstarten av GPS:en. När man lägger in nya GPX-filer kan det ta lite tid för GPS:en att läsa in dem första gången. Kanske jag trott att den hängt sig och därför avbrutit den.

Jag har använt minneskortet på etrexen och lagt in en extra karta på detta. Men då har jag haft problem med att GPS:en faktiskt har hängt sig då den skall läsa in kartan, händer inte alltid, men ibland. Gav den 10-15 minuter för att den skulle läsa in kartan, men det giok inte. Så lösningen var att plocka ur kortet. Det var en OpenStreetMap-karta så det kanske var nåt fel på kartan. Så numera kör jag utan kort, men kan vara ide att använda det igen.

Dakota 10 har ingen plats för minneskort, så där funkar inte tricket med minneskortet.
Skriv svar