Hitta till adresser?

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Hyperlotta
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Charlotte

Hitta till adresser?

Inlägg av Hyperlotta » tis jan 07, 2014 1:25

Hej!

Jag har nyligen köpt en Garmin Oregon 600, i vilken jag har stoppat in Friluftskartan.

Det går inte att söka på adresser. Måste jag ha City Navigator för att kunna det? Finns det andra alternativ?

Jag kan hitta polisstationer, matvaruaffärer, gallerior och annat tjafs, inklusive skogsområden och sjöar. Till och med städer och orter. Men alltså inte gatuadresser.

Jag ska väl kunna ha två kartor i? Fruluftskartan ligger på ett 4 GB minneskort. Själva enheten har ett minne på 1,7 GB har jag för mig.

Hyperlotta
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Re: Hitta till adresser?

Inlägg av OlaHansson » tis jan 07, 2014 8:56

Ja du måste ha ngn form av navigatorkarta i oxå.
Minneskortet kanske kan vara för litet
Du kan ha många kartor.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis jan 07, 2014 13:20

Tipsar om gratisalternativet OSM-Kartan för Sverige (eller valfritt land i världen) som är ruttbar och innehåller många gator.
Hyperlotta
Geocachare

Inlägg av Hyperlotta » tis jan 07, 2014 15:54

Jag känner till Open Street Map Jag har för mig att jag inte begrep hur jag skulle ladda ner kartorna. Givetvis är jag medlem, jag har lagt till en postlåda i Ludvika eftersom det krävdes för att få logga en särskild cache.

Just nu segar datorn, men jag ska försöka ladda ner OSM till datorn och sen kopiera in det i GPS:en.
Hyperlotta
Geocachare

Inlägg av Hyperlotta » tis jan 07, 2014 16:34

Ja, den världskarta som man kan ladda ner om man går in på OSM är på 32 GB. Jag behöver bara en Sverigekarta. Möjligen Nordeb, ifall jag nån gång gör en kryssning till Helsingdors eller så. Hittade en länk till en Sverigekarta nån hade lagt upp men länken funkade inte längre. Hmm, någon som vill hjälpa till?
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Re: Sv: Hitta till adresser?

Inlägg av andreaze » tis jan 07, 2014 16:48

Hyperlotta skrev:Ja, den världskarta som man kan ladda ner om man går in på OSM är på 32 GB. Jag behöver bara en Sverigekarta. Möjligen Nordeb, ifall jag nån gång gör en kryssning till Helsingdors eller så. Hittade en länk till en Sverigekarta nån hade lagt upp men länken funkade inte längre. Hmm, någon som vill hjälpa till?
Du kan ladda ner kartor på Garmin.openstreetmap.nl
Där kan du välja vilka länder du vill ha. Har för mig att Sverige är på runt 200mb

Dock tycker jag inte openstreetmap funkar så bra på att navigera till en adress. Men det är väl olika beroende på hur uppdaterad kartan är
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » tis jan 07, 2014 16:52

andreaze skrev:
Hyperlotta skrev:Ja, den världskarta som man kan ladda ner om man går in på OSM är på 32 GB. Jag behöver bara en Sverigekarta. Möjligen Nordeb, ifall jag nån gång gör en kryssning till Helsingdors eller så. Hittade en länk till en Sverigekarta nån hade lagt upp men länken funkade inte längre. Hmm, någon som vill hjälpa till?
Du kan ladda ner kartor på Garmin.openstreetmap.nl
Där kan du välja vilka länder du vill ha. Har för mig att Sverige är på runt 200mb

Dock tycker jag inte openstreetmap funkar så bra på att navigera till en adress. Men det är väl olika i olika städer beroende på hur uppdaterad kartan är
Bild]
Bild
Hyperlotta
Geocachare

Inlägg av Hyperlotta » tis jan 07, 2014 18:27

Tack för länk, hittade den till slut när jag googlade. Är Sverigekartan bara 200 MB, då är det inga bekymmer att ladda in.
Hur interagerar Frilutfskartan och OSM med varandra? Måste man välja karta varje gång, eller kan man välja vilken som ska vara standard och sen får man byta karta vid behov?

Jag har aldrig haft en sån här fin GPS förut, så jag är lite ny på området. I februari 2008 fick jag och maken en Garmin eTrex Venture med svartvit skärm och baskarta. På våren 2010 köpte jag en Garmin Quest II på Tradera, en bil-GPS med förladdade kartor, av den enda anledningen att den kostade 500 kr (hade inte så mycket pengar att lägga på GPS just då). Maken hade en annan bil-GPS med förladdade kartor, han var tvungen att köpa en bil-GPS eftersom Elgiganten här i stan inte sålde nåt annat vid den tipdunkten..Och nej, vi har inte bil.

Nu har maken en Garmin Dakota 20 som han haft sedan våren 2013, och jag har en Garmin Oregon 600 som jag köpte i fredags. Det är mycket nytt att lära sig om handållna GPS:er, anpassade för papperslös geocaching.

Eftersom min GPS inte bara ska användas till geocaching, utan även till att hitta i städer jag reser till, behöver jag kunna navigera till adresser. Men jag har inte lust att hosta upp några stora pengar för stadskartor, så gratisalternativ är absolut intressant.

Är det någon som kan tala om vad minneskortet i Garmin Oregon 600 heter?`Det kan vara bra att ha beteckningen, ifall jag ska önska mig ett minneskort när jag fyller år i sommar, eller om jag själv måste skicka efter ett på nätet. Vi har lusläst papperen som följde med, men det står ingenstans. När jag hämtade min GPS tog jag med den till en affär som säljer kameror och klockor. De hade ett 4 GB minneskort liggande som råkade passa, och jag fick köpa det för 99 kr. Men vad det var för ett minneskort minns jag inte.
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » tis jan 07, 2014 18:36

Hyperlotta skrev:Tack för länk, hittade den till slut när jag googlade. Är Sverigekartan bara 200 MB, då är det inga bekymmer att ladda in.
Hur interagerar Frilutfskartan och OSM med varandra? Måste man välja karta varje gång, eller kan man välja vilken som ska vara standard och sen får man byta karta vid behov?

Jag har aldrig haft en sån här fin GPS förut, så jag är lite ny på området. I februari 2008 fick jag och maken en Garmin eTrex Venture med svartvit skärm och baskarta. På våren 2010 köpte jag en Garmin Quest II på Tradera, en bil-GPS med förladdade kartor, av den enda anledningen att den kostade 500 kr (hade inte så mycket pengar att lägga på GPS just då). Maken hade en annan bil-GPS med förladdade kartor, han var tvungen att köpa en bil-GPS eftersom Elgiganten här i stan inte sålde nåt annat vid den tipdunkten..Och nej, vi har inte bil.

Nu har maken en Garmin Dakota 20 som han haft sedan våren 2013, och jag har en Garmin Oregon 600 som jag köpte i fredags. Det är mycket nytt att lära sig om handållna GPS:er, anpassade för papperslös geocaching.

Eftersom min GPS inte bara ska användas till geocaching, utan även till att hitta i städer jag reser till, behöver jag kunna navigera till adresser. Men jag har inte lust att hosta upp några stora pengar för stadskartor, så gratisalternativ är absolut intressant.

Är det någon som kan tala om vad minneskortet i Garmin Oregon 600 heter?`Det kan vara bra att ha beteckningen, ifall jag ska önska mig ett minneskort när jag fyller år i sommar, eller om jag själv måste skicka efter ett på nätet. Vi har lusläst papperen som följde med, men det står ingenstans. När jag hämtade min GPS tog jag med den till en affär som säljer kameror och klockor. De hade ett 4 GB minneskort liggande som råkade passa, och jag fick köpa det för 99 kr. Men vad det var för ett minneskort minns jag inte.
Som sagt mina erfarenheter av openstreetmap för att hitta en adress är inte så positiva. Det funkar ju på vissa ställen men långt i från alla adresser finns med. OSM är jättebra till mycket men kanske inte just det. Men det blir ju samtidigt bättre och bättre hela tiden.

Minneskortet är ett Micro SD kort.

Jag tror du måste byta karta varje gång men det är det säkert nån annan som vet bättre
Bild]
Bild
FN-yxa
Geocachare
Efternamn: J
Förnamn: Micke

Inlägg av FN-yxa » tis jan 07, 2014 20:53

Nu har jag inte en Oregon 600 utan en äldre version. Jag jobbar med profiler i min GPS.
En profil heter geocaching och använder friluftskartan (det ställer man in själv).
En annan profil heter Fordon och den använder en ruttningsbar bilkarta (även här får man göra den inställningen själv).

När jag startar hemifrån har jag Fordonsprofilen igång som ruttar mig fram till en väg nära cachen. Efter att jag parkerat bilen byter jag med några få knapptryckningar till Geocachingprofilen. Nu har jag friluftskartan igång för att kunna välja en lämplig promenadväg fram till cachen.

Det ser ut som om Oregon 600 också har profiler enligt en bruksanvisning jag hittade på nätet. http://www.cyberphoto.se/garmin/Oregon600serien.pdf

Lycka till!

/ FN-yxa
Bild
Hyperlotta
Geocachare

Inlägg av Hyperlotta » tis jan 07, 2014 21:22

Japp, profiler känner jag till. Jag har valt geocaching-profilen.
Men då skulle jag ju kunna ha en profil för cyikling, med OSM cykelkartan över Sverige. Och en profil för geocaching med Friluftskartan. Och en profil för när jag går i städer. Exempelvis. Så långt har jag inte tänkt, trodde mest det var vilka ikoner som visas på startskärmen och vilken bakgrund man har i GPS:en och liknande. Där ser man, finns en del att lära.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis jan 07, 2014 21:53

andreaze skrev:Dock tycker jag inte openstreetmap funkar så bra på att navigera till en adress. Men det är väl olika beroende på hur uppdaterad kartan är
Din synpunkt är helt korrekt.
Hur bra det går att navigera med OSM-Kartan beror på hur bra kartan är uppdaterad utav oss som vill använda den.
I ett mer tätbefolkat område är kartan oftast mer uppdaterad och korrekt.

Deltog för ett tag sedan på ett event där man fick lära sig att editera/uppdatera OSM-Kartan.
Via Event-Länken så finns det där länkar till både kursmaterial (PDF) och det föredrag som hölls (film).
Det är mycket enklare än man kan tänka sig att editera/uppdatera, kolla och testa på...

Eventet "Öppna kartor för nybörjare" http://coord.info/GC4RWCH

.
Hyperlotta
Geocachare

Inlägg av Hyperlotta » tis jan 07, 2014 22:40

Jag kommer mest att använda OSM i stora städer som exempelvis Stockholm, ifall jag vill hitta till en ny adress som jag inte tidigare varit på. Ute på landet är det mindre viktigt.

Ja, jag har förändrat kartan lite i Ludvika. Lagt till en postlåda. Tyvärr känner jag mest till Ludvika där jag bor, och där finns alla gator. Det finns en cache som heter Kartan, där man ska gå in på OSM för att hitta rätt koordinater, samt även förändra kartan på något sätt för att få logga. Så ja, jag har testat men nån expert är jag inte.
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » tis jan 07, 2014 23:05

MatsAgeby skrev:
Deltog för ett tag sedan på ett event där man fick lära sig att editera/uppdatera OSM-Kartan.
Via Event-Länken så finns det där länkar till både kursmaterial (PDF) och det föredrag som hölls (film).
Det är mycket enklare än man kan tänka sig att editera/uppdatera, kolla och testa på...

Eventet "Öppna kartor för nybörjare" http://coord.info/GC4RWCH

.
Visst är det lätt att redigera kartan. Det är snart 5 år sedan jag gjorde min första redigering på OSM kartan :)

Jag tycker att just hitta adresser är väldigt väldigt ojämnt. Gatunamnet finns ju oftast men en adress innehåller ju även ett gatunummer och dom är inte så ofta inlagda, Eller ett nummer kan vara inlagt men sen inte grannhuset. Har provat använda OSM i min bilnavigator både i Sverige och utomlands och det gick inte alls bra. Då adresserna oftast inte fanns med i kartan. Såklart är det väldigt ojämnt, tex i Stockholm verkar det vara bra men kollar man i flera andra hyfsat stora Svenska städer så är det ganska dåligt

Själv jobbar jag just nu med att lägga in alla adresser i min hemstad. Så förhoppningsvis funkar det här snart.
Och som sagt det blir ju fler och fler adresser hela tiden. OSM kartan är bra till mycket men att använda OSM för att hitta en adress är fortfarande väldigt osäkert

edit:efter en snabb koll så ser jag att man inte behöver speciellt långt utanför centrala Stockholm innan det saknas gatunummer
Bild]
Bild
Hyperlotta
Geocachare

Inlägg av Hyperlotta » tis jan 07, 2014 23:53

Då återstår alltså City Navigator om man vill navigera till adresser i städer? Eller finns det fler Garmin kartor?
Skriv svar