Någon som har erfarenhet av Garmins egna NiMH-ackar?

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Stenen3
Ny i forumet
Efternamn: Sten
Förnamn: Sylvan

Någon som har erfarenhet av Garmins egna NiMH-ackar?

Inlägg av Stenen3 » sön mar 09, 2014 23:09

Jag har nyligen köpt en Garmin Oregon 600 och jag har planer på att köpa till batteripacken (artikelnummer 010-11874-00; bild nedan) som kan laddas direkt i GPS-apparaten. Jag funderar på hur länge de kan laddas om jag använder apparaten kanske fyra, fem timmar per dag två, tre gånger i månaden. Jag har några uppsättningar "lösa" NiMH-batterier, från olika tillverkare, som jag använder på mina geocachingrundor, men jag misstänker att de inte håller laddningen så bra längre. De "klenaste" har en kapacitet på bara 600 mAh. Inte mycket att ha till en GPS-apparat...

Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Re: Någon som har erfarenhet av Garmins egna NiMH-ackar?

Inlägg av MatsAgeby » sön mar 09, 2014 23:29

Jag är nöjd med dessa batterier.
Som du ser på bilden du har lagt in så är just dessa märkta med 2.000 mAh.
Just fördelen med dessa batterier är att jag kan använda ett externt batteripack för att trycka in lite mer kraft om/när batterierna behöver det. Även smidigt att slippa öppna batteriluckan osv när man behöver ladda GPSn, bara att plugga in USB-kontakten och batterierna laddas...

Jag har ofta med mig några extra-batterier som ligger på runt 2.000 - 2.700 mAh och de batterierna kan jag peta in i "lilla" pannlampan, GPSn.
Hur länge batterierna räcker beror mycket på hur mycket ljus du har på displayen samt hur varmt/kallt det är ute.

Har du inte ett antal "vanliga" uppladdningsbara batterier på runt 2.000 - 2.700 mAh så införskaffa dig 2-4-6 st sådana som du börjar med att använda och det är även lätt att ha med sig ett eller två extrauppsättningar batterier om man har tänkt att vara ute länge.

Jag är nöjd med mina Garmin-Batterier anpassade för Garmin Oregon 6xx modellen.

.
Stenen3
Ny i forumet
Efternamn: Sten
Förnamn: Sylvan

Inlägg av Stenen3 » mån mar 10, 2014 0:36

Hej, Mats, och jättetack för ditt snabba svar! Jag har några stycken NiMH-ackar på 2000/2450(!)/2500/2700 mAh med mig ut när jag letar cachar, och ibland en "nödpacke" med alkaliska AA-batterier, men de har visat sig ha alltför dålig kapacitet för att funka någon längre tid i min Oregon 600.

Av olika anledningar "missar" jag ibland att ladda mina "lösa" ackar inför att jag ska ut att leta gömmor, men med "fast" ackpacke i GPS-apparaten blir det lättare att komma ihåg att sätta den på laddning när det behövs. En fråga till, förresten; om Oregon 600 "larmar" med ljudsignal när ackarna är fulladdade? Det står inget om det i informationen om Garmin-ackarna.

Mvh Sten
Hyperlotta
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Charlotte

Inlägg av Hyperlotta » mån mar 17, 2014 13:28

Jag läste nånstans att när man ska ladda batteripacken i Oregon 600 (som även jag har) måste man ta bort bakstycket eftersom den inte ser exakt likadan ut som Oregon 650. Stämmer det? Minns inte på vilket forum jag läste det tyvärr. Vore glad om någon kunde bekräfta eller dementera detta.

För egen del tror jag att sex uppladdningsbara batterier på minst 2000 mAh räcker gott. Har ju sett 4 batterier på 2700 mAh för 75 kr plus 49 kr frakt på Fyndiq, finns massa andra ställen som också säljer billiga uppladdningsbara batterier.
Skriv svar