Min gamla eTrex Vista HCx vill inte visa cachar?

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Min gamla eTrex Vista HCx vill inte visa cachar?

Inlägg av wkstrm » fre jun 06, 2014 23:09

Hej,

Efter ett antal års frånvaro så tänkte jag åter igen ta upp den gamla hederliga sporten Geocaching. Glad i hågen dammade jag av min gamla Garmin eTrex Vista HCx och kickade igång den. Ett par nya batterier och så gick den igång på nolltid. Fick kontakt med sateliterna gjorde den med.

Men... Dunkade i USB-kabeln, gick in på geocaching.com, kollade kartan över området där jag bor och ser att det ligger ett dussin nya cacher som kommit till under mina år i exil. Tänkte att de skulle bli en bra start. Klickade på första och fick veta att jag inte hade Garmin Communicator Plugin, men vad gör det? Installerade pluginet och sen var det bara att tanka ner cacharna. En efter en. Yes!

Startade upp GP'sen och gick in i geocaching menyn. Tomt! Nada! Zit!
Que?!?! utbrast jag. Pluggade in GPS'sen i datorn igen och laddade ner cacharna igen. Fick fråga på varenda en om jag skulle skriva över dem. Jajamän.
Öppnade minneskortet via datorn och kollade. Jadå, där låg de allt snyggt och prydligt i mappen.

GCXXXX.gpx.. Ett tjugotal.
Startade om GPS'en, gick in i menyn. Inget. GUUUUD!! Varför har du övergivit mig? skrek jag till den som lyssnade.

Varför ser inte min GPS cacharna? :(
Har standarden på filformatet förändrats över åren så att min GPS är utdaterad? Måste jag trimma min GPS med ny firmware? Eller finns det bara en sak att göra? Slänga den i en vulkan och köpa en ny? Mina ofödda barn gråter av besvikelse! :(

EDIT: Jag har nu konstaterat att det inte går att uppgradera firmwaren med min dator då den är för ny. Det går inte heller att lägga in nya waypoints/cachar via GSAK, jag har tramsat runt med Garmin Express som inte ens vill kännas vid eTrex Vista HCx, det är helt enkelt en allt för gammal modell. Jag antar att jag får göra som så att jag lägger in waypointsen manuellt ifrån mobilen och sen använder GPS'en på det sättet.

Eller har någon annan någon idé?
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Min gamla eTrex Vista HCx vill inte visa cachar?

Inlägg av sydman » lör jun 07, 2014 0:28

Send to gps funktionen och i annan webbläsare än IE...
Bild
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » lör jun 07, 2014 10:25

sydman skrev:Send to gps funktionen och i annan webbläsare än IE...
Jag har provat med Firefox, Chrome och Opera, dock inte med IE (använder inte IE eftersom jag verkligen inte gillar den läsaren).

Kollar jag på GPS'en som en USB-disk så ser jag att filerna ligger där på minneskortet som sig bör.
Det är bara det att när jag sen försöker använda GPS'en så kan jag inte hitta några waypoints/cachar.
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » lör jun 07, 2014 11:09

Kan inte gpsn, men kan det inte vara några kartinställningar som gör att du inte ser dom?
/Djurets
Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » lör jun 07, 2014 11:17

Vad är det som gör att du inte kan lägga in via GSAK?
Bild
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » lör jun 07, 2014 11:41

sydman skrev:Vad är det som gör att du inte kan lägga in via GSAK?
GSAK verkar inte hitta GPS'en. Får ett felmeddelande om att jag inte har kopplat in min GPS i datorn typ. Jag ska försöka lite mer med GSAK och se om det händer något. Kanske är en inställning som inte är korrekt. Finns det någon bra guide för GSAK förresten? I ärlighetens namn är jag lite ringrostig vad gäller den.

Jag vet inte om det är så att GPS'en är såpass gammal nu, Garmin slutade ge support för den 2011 tror jag det var.
Djurets skrev:Kan inte gpsn, men kan det inte vara några kartinställningar som gör att du inte ser dom?
GPS'en har varit avstängd i ett par år. Det finns inte så många inställningar i den egentligen och inget är förändrat sedan sista användningen. Får kolla igenom GPS'en igen för att se om det finns någon inställning där man kan pilla på.

Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » lör jun 07, 2014 11:55

Hittar din dator eTrex som enhet ?

GSAK som handbok .. vete 17 om det går att göra då det nog är svårt att hålla en nivå, men ett helt klart intressant projekt
Bild
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » lör jun 07, 2014 12:04

sydman skrev:Hittar din dator eTrex som enhet ?

GSAK som handbok .. vete 17 om det går att göra då det nog är svårt att hålla en nivå, men ett helt klart intressant projekt
Jag hittar minneskortet i GPS'en när jag har USB-kabeln ansluten till GPS'en.
Provade att ta ut minneskortet, då blir utslaget noll. Har googlat fram en manual nu för att se om det står något där. Jag minns inte om själva GPS'en ska kunna synas i datorn eller ej. Jag minns bara att jag har sett minneskortet innan, men det kanske är fel, det är några år sedan jag höll på med den som sagt.

Bild
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » lör jun 07, 2014 12:17

Nu jävlar i min låda!

Verkar som att det som saknades var lite drivrutiner för GPS'en kontra datorn. Det skumma i det hela var att jag trodde jag installerade det när jag provade för första gången härom dagen. Fick upp en ruta som sa att drivrutiner blivit installerade osv osv. Så jag tänkte inte mer på det. Tänkte att problemet låg annorstädes.

Och så kommer så sakteligen kunskaperna tillbaka till mig. Man ska inte välja att köra GPS'en som USB-enhet utan bara ha den igång och ikopplad. Den läser inte *.gpx ifrån minneskortet om man lägger in dem där, det är bara plats för kartan.

Friluftskartan årgång 2009 FTW! :D

PROBLEM SOLVED!

Bild
Skriv svar