Få igång geocach funktionen i garmin gps

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
andreassofus
Ny i forumet

Få igång geocach funktionen i garmin gps

Inlägg av andreassofus » tis aug 12, 2014 10:02

Hej. Jag är ny här på forumet och ny på geocaching. Har än så länge bara hittat tre st. Väldigt kul är det i alla fall :)

Jag har köpt mig en Garmin etrex 30. När jag ska leta upp en cach så går jag in på geocaching.com och letar upp en i närheten, sen skriver jag bara in koordinaterna manuellt i gps:en. Är det så dom flesta gör?

Jag har en meny i gps:en som heter "geocaching" men när jag trycker på den står det bara "inga geocach hittade. gå till garmin.com/geocach och hämta geocach"

Jag har gått in där men förstår inte riktigt vad jag ska göra där.

Någon som vet hur jag ska göra? eller om det finns några andra smidiga sätt kanske?

mvh andreas
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Re: Få igång geocach funktionen i garmin gps

Inlägg av wkstrm » tis aug 12, 2014 11:33

Hej!
Vad du behöver är en USB-sladd att ansluta GPS'en med i datorn. Sen får du nog ladda ner ett garmin-plugin till datorn med.
När det är gjort, surfa in på geocaching.com och leta fram de geocacher du vill ha.
Klicka på en av dem, i första rutan som kommer fram ska det finnas en "länk" som heter "Send to GPS". TRyck på den så skickas den till din GPS.
Mycket enklare än att manuellt programera waypoints.
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
andreassofus
Ny i forumet

Inlägg av andreassofus » tis aug 12, 2014 12:18

aha på så vis. säg att jag tar fram flera stycken cacher på hemsidan som jag vill leta upp, och sen för jag över dom till gps:en. Kommer dom då listas under "geocaching" fliken i gps:en?

Vad är det för garminplugin jag behöver till datorn?
starzinger
Geocachare
Efternamn: Möller
Förnamn: Fredrik

Inlägg av starzinger » tis aug 12, 2014 13:16

Om du är premiummedlem så kan du använda dig av PQ. På så sätt får du upp till 1000 cacher in i gpsen.
http://www.geocaching.com/pocket/gcquery.aspx
Här skapar du ett filter på de cacher du vill få fram. Filen lägger du sen in i din gps under garmin/gpx
För mer utförlig guide rekomenderar jaghttp://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 62&t=16291 The Forslunds har där skrivit rätt utförligt hur man går tillväga . Dock får man inte längre de som är 500 som mejl annars är den aktuell.
Tänk även på att du får en månads premium då du har en garmin gps http://www.geocaching.com/garmin/freetrial.aspx
Bild
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Re: Sv: Få igång geocach funktionen i garmin gps

Inlägg av Cordin » tis aug 12, 2014 21:29

andreassofus skrev:aha på så vis. säg att jag tar fram flera stycken cacher på hemsidan som jag vill leta upp, och sen för jag över dom till gps:en. Kommer dom då listas under "geocaching" fliken i gps:en?

Vad är det för garminplugin jag behöver till datorn?
Pluginet är en fil för att få det att kommunicera på rätt sätt.

Om det bara är några cacher du vill föra över så kan du på cachesidan klicka på ladda ner gpx. När du fått ner så många som du vill kopplar du i gps:en och för över med filhanteraren till mappen gpx (finns både på gps och ev minneskort).

Vill du ha många tjänar man tid och arbeta på att jobba med pq som förklarats i tidigare inlägg. Båda sätten kommer göra att de finns på Geocaching menyn, knappar man manuellt blir det en waypoint.
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Vilthuril
Ny i forumet

Inlägg av Vilthuril » lör sep 17, 2016 18:33

Jag har fått samma problem trots att jag tror att jag gjort rätt. Har precis skaffat en Garmin eTrex 30x och skulle ladda ner cacher i den men jag får inte in dem i GPS:n. Pluginprogrammet fungerar och när GPS:n är kopplad till datorn kan jag se mina nerladdade cacher i GPX filen precis som det gjorde på min tidigare Garmin Colorado 300. Ingenting syns i själva GPS:n utan den hänvisar bara till garmin.com/geocache
Är det något steg jag missat? Jag är premiummedlem och skulle säker kunna få till det med PQ men jag vill helst kunna göra som jag gjort tidigare och ladda ner dem en och en.
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » mån sep 19, 2016 9:01

Nåt som många ggr gör att dom inte kommer upp är att man inte använt "Säker borttagning av USB" nere till höger på skärmen.
Orginalkabel är viktigt att använda oxå

Att ladda in en o en har krånglat för mig oxå och använder bara utforskaren/filhanteraren numer.
Ladda ner dom man vill ha o när man är klar drar man över alla på en gång
Vilthuril
Ny i forumet

Inlägg av Vilthuril » mån sep 19, 2016 18:33

Jag rensade allt jag lagt in och la in några på nytt. Denna gång var jag noga med att inte dra ur USB förrän det var säkert. Det fungerar! Tusen tack för hjälpen!
Skriv svar