Känner behov av en renodlad GPS då mobilerna är bristfälliga

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
Elmertoft
Geocachare
Efternamn: Elmertoft
Förnamn: Göran
Kontakt:

Känner behov av en renodlad GPS då mobilerna är bristfälliga

Inlägg av Elmertoft » ons sep 17, 2014 12:30

Geocaching är nåt jag verkligen tagit till mig. Letar cache i princip varje dag. Ju mer aktiv jag blir desto mer märker jag att GPS:en på mobilerna jag använder, iPhone 4s och Samsung Galaxy S4, inte riktigt räcker till. Visst är dessa ett bra komplement men jag känner ett behov av att införskaffa en renodlad GPS. Vill dock inte lägga ut för mycket pengar på en ny. Någon som kan tipsa om en modell med bra skärm och som fungerar tillfredsställande för geocaching. Jag vill gärna inte läga mer än 2000 kr. Begagnad spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
J5oakim
Föreningsmedlem
Efternamn: Åkerö
Förnamn: Joakim
Kontakt:

Re: Känner behov av en renodlad GPS då mobilerna är bristfälliga

Inlägg av J5oakim » ons sep 17, 2014 12:54

Kolla tråd http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 62&t=16569 Vilken Garmin? Guide för nya.
Dock finns det andra märken med, en personlig sak. Men kolla genom trådarna.
Livet är för långt för att ha tråkigt, så ut på ÄVENTYR!
Geocaching är inte en hobby, det är en livsstil!..!
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » ons sep 17, 2014 20:17

Hittar du en begagnad oregon 450, 550 med eller utan t kommer du långt. Äldre oregon, som 300 och 400 har 1-axlig kompass vilket inte är nån höjdare. Vissa äldre garmin saknar helt kompass och då har du garanterat mer nytta av mobilen. Tror att alla garmins frilutsgps'er efter ca 2010 har treaxlig kompass. t står för topo (terrängkarta) och den är väl bra på just det. Vill du ha vägar finns open street map eller köpekartor. Någon nyare dakota är också ett bra val. Ska du bara komplettera funkar vilken gps som helst egentligen.
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons sep 17, 2014 21:28

Dessa saknar 3-axlig kompass:
GPSmap 62
GPSmap 64
eTrex 20
eTrex 10

GPSmap 62s och 64s (sc, st, stc) har 3-axlig kompass.
BildBild
JoErSiOs
Ny i forumet
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Johan

Inlägg av JoErSiOs » tor okt 16, 2014 17:09

Ett annat alternativ är att skaffa en GPS-puck som du ansluter till telefonen. Då kan du få samma mottagning som med en renodlad frilufts-GPS men utan det sunkiga gränssnittet. Sedan jag skaffade en Garmin GLO lämnar jag oftast min Oregon hemma, den tillför ingenting längre och är bara jobbig att hantera.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tor okt 16, 2014 20:40

JoErSiOs skrev:Ett annat alternativ är att skaffa en GPS-puck som du ansluter till telefonen. Då kan du få samma mottagning som med en renodlad frilufts-GPS men utan det sunkiga gränssnittet. Sedan jag skaffade en Garmin GLO lämnar jag oftast min Oregon hemma, den tillför ingenting längre och är bara jobbig att hantera.
Jag skulle inte tro att en Garmin Glo puck ger samma noggrannhet som en GPSmap64s i dålig terräng, måhända att mottagarna är likvärdiga men antennerna är nog inte direkt jämförbara. Däremot så kan nog en Garmin Glo piska en gammal Oregon på fingrarna då de äldre Oregon saknar Glonass.
Den största nackdelen med en smartphone är batteritiden och läsbarheten i starkt solljus.
BildBild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » fre okt 17, 2014 1:55

Elmertoft skrev:Geocaching är nåt jag verkligen tagit till mig. Letar cache i princip varje dag. Ju mer aktiv jag blir desto mer märker jag att GPS:en på mobilerna jag använder, iPhone 4s och Samsung Galaxy S4, inte riktigt räcker till. Visst är dessa ett bra komplement men jag känner ett behov av att införskaffa en renodlad GPS. Vill dock inte lägga ut för mycket pengar på en ny. Någon som kan tipsa om en modell med bra skärm och som fungerar tillfredsställande för geocaching. Jag vill gärna inte läga mer än 2000 kr. Begagnad spelar ingen roll.
Hur har det gått för Elmertoft då det gäller införskaffandet av "riktig" GPS.
Har det blivit någon handburen frilufts-GPS...?

.
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » lör okt 18, 2014 11:11

Jag kör en mobiltelefon (Samsung vattentät sak) och en Garmin Montana parallellt.

Vad gäller precision är de oftast likvärdiga, jag vet ju aldrig vad CO använt för att lägga ut cachen.

Ibland har den ena en bättre dag och ibland den andra, fast telefonen "låser" sig lite oftare. (Det vill säga slutar uppdatera positionen några minuter.) Fast det händer för båda i tät skog.

För enstaka burkar är telefonen smidigare eftersom den är mindre och jag alltid har den med mig, men det kan ta väldigt lång tid att få ner cacheinformationen i fält.

Med Montanan behöver jag planera mer och få ner en färsk PQ innan jag ger mig ut, men sedan är det väldigt smidigt att hitta närmaste cache och markera en cache som loggad. Skriva en preliminär loggtext är ungefär lika illa på båda.

Jag brukar oftast undvika att fältlogga eftersom jag föredrar att skriva loggarna med riktigt tangentbord, och då är uppladdning av found-filen från Montanan mycket smidigare än att titta på "latest read"-cacherna på geocaching.com.

Över lag:
Förvänta dig inte nödvändigtvis att det ska bli enklare att hitta med en friluftsgps än en telefon, det är på andra områden som det skiljer mer.

Telefonen har fältuppdateringar (nedladdning, uppdatering av cachekoordinater, uppdatering av notes).
Fritidsgpsen har mycket bättre batteritid, är tåligare och snabbare om man ska logga mer än enstaka cacher.

Eftersom geocaching är en materialsport rekommenderar jag både och såklart.

En sak till: med min Montana kan jag dra igång den när jag cyklar hemifrån och batterierna räcker för en heldagsutflykt så får jag information om hur långt jag rört mig under dagen, toppfart nerför backarna och en massa annan bonusinformation. Telefonen slår gärna av GPS-mottagaren när skärmen är släckt så den typen av information är svårare att få, och försöker man så räcker batteriet kanske en timme.
Användarvisningsbild
GeoTectives
Geocachare
Efternamn: Lindström
Förnamn: Mats
Kontakt:

Inlägg av GeoTectives » sön nov 16, 2014 21:02

Mig veterligt finns det inga mätbara belägg för att en ny smartphone skulle ha sämre noggrannhet än en ren GPS. Kör själv med en Montana och en iPone 5s med http://www.snowlizardproducts.com/products/slxtreme_5 som ger mig extra batteritid med 2550mAh, samt IP-68
Hardware: Garmin Montana 650t, Garmin Nüvi 3790t, iPhone 5s, MacBook Pro, iPad Air
Vehicle: Audi Q5

http://www.nordicxtreme.com

Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » mån nov 17, 2014 6:58

GeoTectives skrev:Mig veterligt finns det inga mätbara belägg för att en ny smartphone skulle ha sämre noggrannhet än en ren GPS. Kör själv med en Montana och en iPone 5s med http://www.snowlizardproducts.com/products/slxtreme_5 som ger mig extra batteritid med 2550mAh, samt IP-68
https://academics.skidmore.edu/blogs/on ... _accuracy/
Googlar man så finns det test,
BildBild
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn: Johan
Förnamn: Rosenson

Inlägg av 0250 » tis nov 18, 2014 12:01

bonde456 skrev:
GeoTectives skrev:Mig veterligt finns det inga mätbara belägg för att en ny smartphone skulle ha sämre noggrannhet än en ren GPS. Kör själv med en Montana och en iPone 5s med http://www.snowlizardproducts.com/products/slxtreme_5 som ger mig extra batteritid med 2550mAh, samt IP-68
https://academics.skidmore.edu/blogs/on ... _accuracy/
Googlar man så finns det test,
Nu tror jag inte att en telefon är lika bra som en GPS, men det där testet verkar inte så bra/tillförlitligt, dom verkar inte ha koll på hur telefonerna fungerar och läser man kommentarerna så verkar det vara ännu större förvirring.
Kommentarerna är inte testet iofs men om dom som kommenterar på sidan rör sig inom samma community som dom som utfört testet så kan det vara relevant ändå för att uppskatta kunskapsnivån.
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » tis nov 18, 2014 17:54

J-Elin skrev:Nu tror jag inte att en telefon är lika bra som en GPS, men det där testet verkar inte så bra/tillförlitligt,
Mitt exempel var nog inte det bästa, poängen var att det finns många test som alla tyder på att det är skillnad.
Hur stor den skillnaden är beror till stor del vilken telefon det handlar om, min flera år gamla HTC Desire använde jag i flera år tills den sorgligt nog gav upp medans min nya värdelösa Xperia V blev ca 1 år innan jag vek ihop den och köpte en annan.
BildBild
Davenblo
Geocachare
Efternamn: Enblom
Förnamn: David
Kontakt:

Inlägg av Davenblo » sön nov 23, 2014 0:02

Jag skaffade mig en Garmin etrex 20 för ett par månader sedan. Tror den kostade omkring 1400kr. Jag könnder mig riktigt nöjd med en GPS eå man nästan kan se batteriet rinna iväg när man cachar via telefon.

Dock ör det värt att tänka på att det nte medföljer vettiga kartor till alla GPS:er. Till min fick man bara en basemap som kanppt var funktionsduglig. Men det finns gratis OSM-kartor etc att ladda ned.
Skriv svar