GPSMAP 64st Importera cacher

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
maaacus
Ny i forumet

GPSMAP 64st Importera cacher

Inlägg av maaacus » mån feb 23, 2015 21:32

Hej!

Efter att ha cachat en del med min mobiltelefon tog jag nu det stora steget att införskaffa en riktig GPS. Efter mycket velande beslutade jag mig för GPSMAP 64st.

Nu till mitt problem, något jag slitit med i flera dagar och letat så mycket jag kan på nätet utan att hitta några lösningar. När jag försöker importera cacher till GPSen så får jag endast upp waypoints. Cachernas innehåll försvinner med andra ord.

Jag har provat alla möjliga varianter, bla att kopiera nedladdad PQ-fil (xxx.GPX) till GARMIN/GPX via USB. Jag har provat GSAK, Icaching (sitter på en mac), Basecamp osv. Alla varianter resulterar i en massa waypoints utan information.

Är det någon som vet hur jag löser detta? [-o<
integcalias
Geocachare

Re: GPSMAP 64st Importera cacher

Inlägg av integcalias » mån sep 14, 2015 19:55

Hej

Är du premium medlem? Har också en gpsmap 64st men inte upplevt de problem du har. Kör du med internminnet eller kort?

Skickat från min SGP321 via Tapatalk
maaacus
Ny i forumet

Inlägg av maaacus » mån sep 14, 2015 20:31

integcalias skrev:Hej

Är du premium medlem? Har också en gpsmap 64st men inte upplevt de problem du har. Kör du med internminnet eller kort?

Hej och tack för ditt svar!

Problemet är löst sedan länge. Minns inte exakt hur jag gick tillväga med jag tog bort alla 250 000 medföljande cacher, vilket löste problemet :-)
integcalias
Geocachare

Inlägg av integcalias » tis sep 15, 2015 1:35

Skönt. Inte tagit bort dem ännu, men det får bli vinternöjet ;-)

Användarvisningsbild
Camo-Christine
Geocachare
Efternamn: Blomqvist
Förnamn: Christine

Inlägg av Camo-Christine » lör nov 21, 2015 14:37

Hej :)
ser att det finns två användare av denna Garmin GPSMAP 64st
Är ni nöjda?
Jag vill uppgradera mig fån min Garnin Coorado.
Men det finns så många modeller att välja på.
Tacksam för kommentarer. :D
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » lör nov 21, 2015 14:57

Lite svårt att ge råd här
Jag har själv en Montana 650 o är mycket nöjd med den, laddat in kartor o cacher efterhand som vi rest o den har än så länge utan större krångel varit med i 18 länder i 3 världsdelar, drygt 5000 cacher.
Ett bra tips är att gå på event o prata med folk där o titta o känna på olika modeller o höra lite för o nackdelar
maaacus
Ny i forumet

Inlägg av maaacus » lör nov 21, 2015 14:58

Camo-Christine skrev:Hej :)
ser att det finns två användare av denna Garmin GPSMAP 64st
Är ni nöjda?
Jag vill uppgradera mig fån min Garnin Coorado.
Men det finns så många modeller att välja på.
Tacksam för kommentarer. :D
Jag är väldigt nöjd. Skulle jag köpa den idag skulle jag välja 64s och inte st. Den topografiska kartan är värdelös och med ett SD-kort är utrymmet på enheten i princip obegränsad.

Fördelar med GPSMAP är framför allt tåligheten. Denna fungerar i vått och torrt i princip alla temperaturer. Att enheten har fysiska knappar har sina fördelar, men också sina nackdelar. Det kan vara svårt att röra sig i kartan och "titta runt" eftersom den inte har någon pekskärm. Däremot fungerar knapparna att använda även i kyla med handskar på sig vilket överväger nackdelarna i min mening.

En fördel med en GPS med pekskärm är att du har bättre överblicksmöjligheter och att du även kan ha den som bil-GPS, vilket är svårare med GPSMAP. Nackdelen blir att den är svårare att hantera med handskar och att tåligheten minskar något.

Smaksak med andra ord. Skulle rekomendera GPSMAP 64s om du gillar fysiska knappar.
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » lör nov 21, 2015 22:31

Just med pekskärm så fungerar dom flesta Garminmodellerna även med handskar eller med penna, pinne eller vad som helst faktiskt
Nackdelen är att man måste stänga av skärmen om man stoppar den i fickan men det vänjer man sig vid rätt snabbt

Bilnavigeringen är en bra bonus!!
Och med hållaren till Montanan så laddar den o "pratar" oxå vid navigeringen
Måste bara stänga av friluftskartor annars kan navigeringen bli lite skruvad, svänga vänster på motorovägar, vänstervarv i rondeller om det är närmre mm :lol:
Muodji
Geocachare
Efternamn: Berndtsson
Förnamn: Stig

Inlägg av Muodji » mån nov 23, 2015 10:24

Jag använder en GPSMAP 64st sedan i våras och är mycket nöjd med den. Jag valde den mest för tåligheten samt den yttre antennen som gör skillnad där satellitmottagingen är sämre.
För min del rekommenderar jag st modellen. Inte för att terrängkartan är så mycket att hurra för men man ser vägarna (även mindre vägar) och man ser då t.ex vid vilken sida av vägen som cachen ligger, dessutom när man förstorar kartan kan man se hur det det kan vara lämpligt att gå till nästa cache.
Vad gäller precisionen så har jag ännu inte sett någon modern GPS-mottagare som slagit min gamla Garmin GPS 12 från 90-talet, antagligen innehåller de här gamla GPS-mottagarna mer avancerad elektronik då flera modeller från den tiden ursprunligen togs fram för militärt bruk.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » mån nov 23, 2015 13:54

Muodji skrev: Vad gäller precisionen så har jag ännu inte sett någon modern GPS-mottagare som slagit min gamla Garmin GPS 12 från 90-talet, antagligen innehåller de här gamla GPS-mottagarna mer avancerad elektronik då flera modeller från den tiden ursprunligen togs fram för militärt bruk.
Det som de flesta som varit aktiva ett tag är 60CsX i den första generationen som upplevs som referens med en lysande kombination av SRIFIII och QuadHelix Antenn och en bra mjukvara till det , själv gick jag från från Gps45 till 60CsX och tyckte det nästan blev att fuska :)
Bild
Skriv svar