Köpt GPS och nu då......

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Bixbite
Geocachare

Köpt GPS och nu då......

Inlägg av Bixbite » tor maj 14, 2015 11:43

Lär väl ångra denna tråd när jag inser hut fullständigt blåst jag är, men men...

Så har man sin första GPS i sin hand och vid detta laget hade jag sett mig vara ute i naturen och leta, men inte då. Jag förstår helt enkelt inte vad jag ska göra och hur. Inköpet är en Etrex 30

* reggat mig på Garmin och tom hittat serienumret - check
* gratismånaden som premium - check
* gjort en pocket query och har den som zip på min dator - check

och där tog det stopp och min blonda sida tar över.

* hur öppnar jag en zipfil
* kartor behöver jag förmodligen, hur
* kanske man ska klippa gräset istället...
Bixbite
Geocachare

Re: Köpt GPS och nu då......

Inlägg av Bixbite » tor maj 14, 2015 12:23

* pocket query i gps - check

Så var det bara kartorna kvar då
marcus50
Ny i forumet

Inlägg av marcus50 » tor maj 14, 2015 13:04

Perfekt! Ladda ner en gratiskarta typ open street maps så kommer du långt!
Bixbite
Geocachare

Inlägg av Bixbite » tor maj 14, 2015 13:12

Det var just det hur man gjorde, inte helt självklart....

Men nu har jag OSM - check

Ska ut och testa den nu. Problemet avhjälpt, bimbo klarade det utan karl.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor maj 14, 2015 16:26

Bixbite skrev:Det var just det hur man gjorde, inte helt självklart....

Men nu har jag OSM - check

Ska ut och testa den nu. Problemet avhjälpt, bimbo klarade det utan karl.
Men halloj...
Det där ska vara helt omöjligt om man inte är karl... ;-)

Skämt å sido...
Ett tips är att du har GPX-filer och kartfilerna på ett minneskort i GPSn.
Har du inget minneskort så rekommenderas att du köper ett "Micro SDHC"

Fördelen med att ha det på minneskortet i GPSn är att om det du har lagt in skulle orsaka något fel så kan man alltid ta ut minneskortet och då bli av med det som orsakar felet.

.
Bixbite
Geocachare

Inlägg av Bixbite » tor maj 14, 2015 20:47

Finns det hål för minneskortet, menar finns det plats? Har inte hittat ngt ställe ännu där det skulle kunna finnas ett hål, men kanske. Tycker bara detta är toksvårt.

Får känslan av ett gamla tidens datorspel, kanske hette dom arcade när jag hittar på gps:en. Men jag tar mig fram och kan hitta cacher, saknar att se metrarna ticka ner, men det är ett bra komplement till telefonen och jag spar batteri. Får gå ut och träna igen imorgon.
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » tor maj 14, 2015 21:56

Finns det hål för minneskortet, menar finns det plats? Har inte hittat ngt ställe ännu där det skulle kunna finnas ett hål, men kanske. Tycker bara detta är toksvårt.

Under batterierna
Bild
Medlem sedan 2001
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor maj 14, 2015 22:04

Bixbite skrev:Finns det hål för minneskortet, menar finns det plats? Har inte hittat ngt ställe ännu där det skulle kunna finnas ett hål, men kanske. Tycker bara detta är toksvårt.

Får känslan av ett gamla tidens datorspel, kanske hette dom arcade när jag hittar på gps:en. Men jag tar mig fram och kan hitta cacher, saknar att se metrarna ticka ner, men det är ett bra komplement till telefonen och jag spar batteri. Får gå ut och träna igen imorgon.
När du närmar dig Cachens "Nolla" så kan du ändra från kartvyn till att använda kompassen, då kommer du att se avståndet i metrar till cachen samt att du ser på kompasspilen åt vilket håll Cachens "Nolla" finns.

Cachens "Nolla" behöver inte betyda att Cachen finns just där, då det även vid "perfekta förhållanden" alltid finns en del felmarginaler.
Som alltid gäller det att aktivera ögonen och den egna känslan för var en gömma skulle kunna placeras när man är nära.

Minneskortets hållare på GPSn hittar du säkerligen under batterierna, där sitter det på alla mina modeller av Garmin-GPSer och jag har inte någon etrex-modell.

Sid 43 i denna manual beskriver var minneskortet ska placeras
http://static.garmincdn.com/pumac/eTrex ... _OM_EN.pdf

.
Bixbite
Geocachare

Inlägg av Bixbite » tor maj 14, 2015 22:53

Aha, tack så mycket, båda två. Då ska det inhandlas ett minne nästa gång jag passerar en minnes-affär.
geosmurfan65
Geocachare

Inlägg av geosmurfan65 » fre maj 15, 2015 18:34

Man kan även ha kartvyn och komplettera med två rutor längst upp på skärmen, där man kan välja vilken info man vill visa (har jag för mig). Jag har avstånd till burken samt namnet på cachen i mina rutor.
Geosmurfan65
stina_m
Geocachare

Inlägg av stina_m » tis jun 16, 2015 10:22

Okeledokeli... Då är det jag som tar på mig den blonda peruken... I går "fick" jag en Oregon 650. Tycker tyvärr inte att det är självklart hur allt ska fungera...

Jag lyckas inte lägga karta och GPX-filer på minneskortet. :shock: :oops: Jag har Mac. Minneskortet i GPS:en. GPS:en ansluten med USB. Garmin finns som en inkloppad enhet. Minneskortet finns som en annan inkopplad enhet. Jag gjorde drag and drop till Garmin, då funkar det. Det går bra att lägga alla filerna på minneskortet men kartan och GPX-filerna syns inte i GPS:en. Måste jag skapa mappar på minneskortet? Formatera det? ](*,)
stina_m
Geocachare

Inlägg av stina_m » tis jun 16, 2015 12:17

stina_m skrev:Okeledokeli... Då är det jag som tar på mig den blonda peruken... I går "fick" jag en Oregon 650. Tycker tyvärr inte att det är självklart hur allt ska fungera...

Jag lyckas inte lägga karta och GPX-filer på minneskortet. :shock: :oops: Jag har Mac. Minneskortet i GPS:en. GPS:en ansluten med USB. Garmin finns som en inkloppad enhet. Minneskortet finns som en annan inkopplad enhet. Jag gjorde drag and drop till Garmin, då funkar det. Det går bra att lägga alla filerna på minneskortet men kartan och GPX-filerna syns inte i GPS:en. Måste jag skapa mappar på minneskortet? Formatera det? ](*,)
Efter en del sökande och läsande kan jag nog svara på min egna fråga. Skapa mappar på minneskortet.

Kopierat från en annan tråd:
"Du packar upp filen du fått via mail/hämtat på webben till din GPS, har du minneskort så har din GPS två enheter, du kan lägga GPX-filen på på valfri enhet i så gall. Den ska ligga i en mapp heter GPX under mappen GARMIN, finns inte mappen/mapparna på t ex minneskortet så skapa den."
Användarvisningsbild
LoSv
Geocachare
Efternamn: Sv
Förnamn: Lo

Inlägg av LoSv » tis jun 16, 2015 15:54

Då sitter jag också och fipplar med min nya Gpsmap64s. Kan man kopiera mappstrukturen rakt av från gps:en till minneskortet eller det räcker att skapa Garmin->dem man behöver (GGZ-GPX-POI-?)?
Bild
stina_m
Geocachare

Inlägg av stina_m » tis jun 16, 2015 20:17

Jag skapade en mapp Garmin och under den en mapp GPX. Funkade fint!!!

Köpte iCaching (typ GSAK för Mac) nyss. Det tror jag det var värt. Alla waypoints som här till cacharna hamnade på ett ställe med konstiga namn. Hur vet jag vilken waypoint som här ihop med vilken cache?
geosmurfan65 skrev:Man kan även ha kartvyn och komplettera med två rutor längst upp på skärmen, där man kan välja vilken info man vill visa (har jag för mig). Jag har avstånd till burken samt namnet på cachen i mina rutor.
Jag har letat men inte hittat så hur gör jag det? Oregon 650.
Skriv svar