Nybörjarfrågor ang. kartor till GPS

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
stina_m
Geocachare

Nybörjarfrågor ang. kartor till GPS

Inlägg av stina_m » fre maj 22, 2015 12:06

Jag behöver några enkla grundläggande svar ang kartor till GPS. Alla sidor jag hittar är så mycket text, ofta avancerad och svarar inte på mina verkliga nybörjarfrågor.

Tanken är att köpa en Garmin Dakota 20. Eller om jag får tag på en begagnad Oregon. Att användas i skogen eller vid längre geocachingturer. I stan använder jag min iPhone.

Vad innebär baskarta? Är den användbar?

Går det att ladda in kartor som är gratis? Vilka? Är dom bra?

Vilken typ av karta behöver jag?

Om jag ska köpa en karta vilken är bra?

Om jag har en köpt karta, är den då lätt att flytta över till en annan GPS? Är kartorna låsta till ett visst märke av GPS?

Något jag ska tänka på om jag köper en karta?
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Re: Nybörjarfrågor ang. kartor till GPS

Inlägg av Anden81 » fre maj 22, 2015 13:35

Garmins baskarta är inget att ha, iaf inte här hemma. (om någonstans)
Det går att ladda in gratiskartor, bla open street map.
Vad du behöver beror på var du ska röra dig, garmins betalkartor är (iaf tidigare) indelade i 3-4 delar över Sverige och det blev rätt dyrt om man skulle ha alla.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » fre maj 22, 2015 14:03

OpenStreetMaps är som sagt ofta riktigt användbara - och framför allt gratis! Ska man åka utomlands är det bara att ladda hem kartor över det aktuella området och ladda gps'en med dem. Så här gör man (hoppas jag inte missar något steg nu):

- Gå in på http://garmin.openstreetmap.nl/
- Välj en av Generic Routable alternativen (eller något annat. Helt valfritt)
- Välj världsdel och land ELLER...
- ELLER bocka i Enable manual tile selection och markera de kartområden du vill ladda ner
- Skriv in epostadress och klicka på Build my map
- Efter en tid får du en länk via epost
- På nedladdningssidan väljer du osm_generic_new_gmapsupp.zip och packar upp filen gmapsupp.img
- Kopiera in filen i mappen Garmin på din gps eller på gps'ens sd-kort (det hoppas jag du klarar av)

Klart! Lycka till
Användarvisningsbild
LoSv
Geocachare
Efternamn: Sv
Förnamn: Lo

Inlägg av LoSv » mån jun 29, 2015 22:50

Sitter här och kliar mig i huvudet. Fixat lite med pq-filer i gps:en och nu när jag startade den igen så tyckte jag kartan såg konstig ut. Har laddat in osm-karta från början så jag kollade i kartinställningarna, då var samtliga förinstallerade aktiverade och troligen är det baskartan som var aktiv... Avaktiverade samtliga förinstallerade och sen såg det bra ut igen.

Min fråga nu är: Är det bara att radera de kartor som ligger förinstallerade? Inte för att det är bökigt att avaktivera, men det är så irriterande...
Bild
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » tis jun 30, 2015 9:14

LoSv skrev:Sitter här och kliar mig i huvudet. Fixat lite med pq-filer i gps:en och nu när jag startade den igen så tyckte jag kartan såg konstig ut. Har laddat in osm-karta från början så jag kollade i kartinställningarna, då var samtliga förinstallerade aktiverade och troligen är det baskartan som var aktiv... Avaktiverade samtliga förinstallerade och sen såg det bra ut igen.

Min fråga nu är: Är det bara att radera de kartor som ligger förinstallerade? Inte för att det är bökigt att avaktivera, men det är så irriterande...
Kolla om din gps har stöd för profiler. Om den har det så skapa en profil tex 'geocaching' aktivera de kartor du vill ha i den profilen.
Sen så har du alltid de kartor när profilen är aktiv. Du finns de iofs kvar fast avaktiverade.

Har tre i min garmin etrex 30 som jag växlar mellan, med lite olika inställningar beroende på vad jag gör.
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Användarvisningsbild
LoSv
Geocachare

Inlägg av LoSv » tis jun 30, 2015 13:54

Har en gpamap64s och den har redan profil för geocaching och den har jag aktiverat sen innan. Då avaktiverade jag alla kartor utom osm, nu efter igår så är det osm som är aktiv. Såg dock nu att jag har ett rutnät i botten som jag inte hade innan, då var det färgat olika för vilken terrängtyp... Är osm så eller kan det vara att jag missat innan och haft 2 kartor (osm+baskartan) aktiva tidigare?

Har ett problem till som kanske inte hör hemma i denna tråden, men... Har lagt över pq via gsak, men får upp några geocacher jag loggat... Skapade en ny databas med den pq jag vill använda och skickade över (blev en .ggz) raderade alla .gpx och den gamla .ggz men de gömmorna jag loggat kommer fortfarande med (inte alla, 3 st.). Dem finns inte i min nya databas i gsak så dem borde ligga nånstans i gps:en, men hittar inget förutom den senaste .ggz jag skickat över...
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » fre jul 03, 2015 0:23

Kollat efter gpx-filer på både Sd och internminne?
BildBild
Användarvisningsbild
LoSv
Geocachare

Inlägg av LoSv » fre jul 03, 2015 10:22

The Forslunds skrev:Kollat efter gpx-filer på både Sd och internminne?
Jäpp, SD är tomt, endast min egen .ggz i mappen GGZ.

På internminnet har jag 3 mappar under GPX: archive, current och nav. 2 filer under archive (sparar veckovis) och en som heter current.gpx under current plus ett gäng förinstallerade (birdseyedemo, garminwaypoints och grand canyon direkt under GPX. I övrigt tomt (raderat mina egna sen tidigare), vågade inte radera dessa då jag var rädd att det inte blir bra.

Samtliga 3 goecaher som jag ser på kartan har jag dessutom loggat med mobilen innan jag skaffade min gps...
Bild
FN-yxa
Geocachare
Efternamn: J
Förnamn: Micke

Inlägg av FN-yxa » fre jul 03, 2015 11:30

Tror inte att det hjälper men testa att radera alla waypoints i inställningar nollställ.
Bild
Användarvisningsbild
LoSv
Geocachare

Inlägg av LoSv » fre jul 03, 2015 12:09

fn-yxa skrev:Tror inte att det hjälper men testa att radera alla waypoints i inställningar nollställ.
Det gjorde det inte, tack för tipset iaf. Raderade både waypoints och aktuellt spår. Får väl leva med dessa synliga. Än så länge loggar jag via mobilen, men tar mig till gömman med gps.

Ingen som har ett svar på om osm-kartan ska vara rutnät i botten? Ser inga terrängfärger nånstans mer än sporadiska fläckar där det finns en namngiven skog eller plats... Spelar ingen roll hur jag zoomar.
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » fre jul 03, 2015 18:29

Frikart.no har karta med höjdkurvor, ser rätt bra ut.
BildBild
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » fre jul 03, 2015 20:46

OSM har nog inte rutnät i botten. Allafall inte på min gps. Terrängfärger finns nog inte heller om ingen har ritat in det.
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
LoSv
Geocachare

Inlägg av LoSv » fre jul 03, 2015 21:05

Tack! Ska testa en annan karta och se.
Bild
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » lör jul 04, 2015 14:00

LoSv skrev:...
Har ett problem till som kanske inte hör hemma i denna tråden, men... Har lagt över pq via gsak, men får upp några geocacher jag loggat... Skapade en ny databas med den pq jag vill använda och skickade över (blev en .ggz) raderade alla .gpx och den gamla .ggz men de gömmorna jag loggat kommer fortfarande med (inte alla, 3 st.). Dem finns inte i min nya databas i gsak så dem borde ligga nånstans i gps:en, men hittar inget förutom den senaste .ggz jag skickat över...
Vild gissning men det är inte fieldnote filen som spökar? Har du provat att radera den? Borde heta geocache_visit.txt eller liknande. På min GPS ligger den i garmin mappen på enheten.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Användarvisningsbild
LoSv
Geocachare

Inlägg av LoSv » lör aug 01, 2015 22:00

The Forslunds skrev:Frikart.no har karta med höjdkurvor, ser rätt bra ut.
Blev perfekt med frikart.no, lagt in både road och topo sommar. Tack för tipset!
Bild
Skriv svar