Nybörjarfrågor ang. kartor till GPS

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Flygteknikern
Ny i forumet

Re: Nybörjarfrågor ang. kartor till GPS

Inlägg av Flygteknikern » mån feb 13, 2017 1:55

Hur gör man för att ladda ner GPX filer, tänkte försöka ladda ner några GPX filer kring Arlanda. Men hittar inte var man kan söka och ladda ner dessa filer.

Var inne på geocaching.com där jag hittade några som verkade roliga nära där jag bor, men gick inte att ladda ner GPX filen för den var ljus grå :cry: . kunde dock lada ner en LOC file men vet inte hur jag kan använda den till min Garmin Etrex :?: .

Tacksam för hjälp hur jag laddat ner några GPX filer.
Ergo47
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Eriksson
Förnamn: Gunnar

Inlägg av Ergo47 » mån feb 13, 2017 10:26

Hej, om symbolen för cachen är ljusgrå betyder det att den är temporärt avstängd. Annars är det bara att klicka på den cachsymbol man vill ladda ner. På cachens sida under koordinaterna finns tre knappar LOCwaypoint (ger koord. och cachenamn), GPXfile (ger all cache info för papperslös caching) samt Send to MyGPS (jag har aldrig provat denna). Spara filen och flytta sedan m.h.a. filhanteraren GPX-filen till katalogen Garmin/GPX i GPSén. /MVH Ergo47.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » mån feb 13, 2017 11:48

Man måste vara betalande medlem på geocaching.com (Premium) för att kunna ladda ner GPX-filer eller skapa Pocket Queries, därför är din "GPX file" knapp gråad.

Du kan välja att skicka till GPS, lite osäker om Garmin har fixat plugin:et så att det funkar med alla web-läsare ännu. Kan gå med Firefox.
BildBild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » mån feb 13, 2017 21:23

The Forslunds skrev:Man måste vara betalande medlem på geocaching.com (Premium) för att kunna ladda ner GPX-filer eller skapa Pocket Queries, därför är din "GPX file" knapp gråad.

Du kan välja att skicka till GPS, lite osäker om Garmin har fixat plugin:et så att det funkar med alla web-läsare ännu. Kan gå med Firefox.
Eller högerklicka o välja Spara som...

Spara dom tex i en mapp på skrivbordet.
Öppna sedan utforskaren o för över dom till GPX-mappen i gps'n
Klart :)

Glöm inte att använda orginalkabeln o sedan säker borttagning av USB
KAN krångla annars
Skriv svar